دستیار ویژه رئیس جمهور

اغتشاشات۸۸کار ضدانقلاب بود/باج به تروریست‌ها درمورد مرزبانان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیار میرزا یونسی گفت:اغتشاشات خیابانی غیرقابل توجیه است، اغتشاشات کار ضد انقلاب بود یعنی بعد از صحبت‌های مقام معظم رهبری باید تمام تحرکات و اعتراضات خیابانی تعطیل می‌شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیار میرزا حجت‌الاسلام علی یونسی بیش از همه مسئولیت‌هایی که داشته یا دارد بیشتر با عنوان وزیر اطلاعات دوم خرداد شناخته می‌شود و با روی کار آمدن دولت یازدهم نیز مدتی حرف رفتنش به وزارت کشور بود تا اینکه رئیس جمهور حکم مسئولیت “دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و مذاهب” را برای وی صادر کرد.

بخشهایی از سخنان یونسی در گفتگو با تسنیم:

younesi-392733438823-سخنان حضرت امام (ره) همانند سایر سخنان بزرگان اسلام، قابل تفسیر است. ما تردید نداریم که منظور اصلی حضرت امام (ره) علایم رژیم شاهی و طاغوتی بوده است… نه مطلق علایم و آثار گذشته. اگر مرادشان مطلق علایم بود، پرچم سه رنگ جمهوری اسلامی هم از گذشته وجود داشته است.

– تمام حرکت‌های سنی‌ستیز و شیعه‌ستیز باید جمع شود. سیاست امام (ره) و مقام معظم رهبری که وحدت جهان اسلام است، باید عملی شود. متاسفانه در سال‌های اخیر در کشورهای اسلامی کینه بین شیعه و سنی عمیق شده است. این نگرانی بین روحانیون طرفین رواج پیدا کرده است که طرف دیگر در مقام نابودی آنان است! درحالی‌که جمهوری اسلامی در سطح وسیعی برای حمایت از اهل‌سنت هزینه کرده است. مدارس‌شان را تقویت کرده است و الان بیش از ده هزار مسجد در ایران وجود دارد. بسیاری از این مساجد در دوران جمهوری اسلامی ساخته شده‌اند یا فرهیختگان اهل‌سنت در مناصب مهم همچون مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، حضور دارند و در سطح عالی، به خصوص از طرف مقام معظم رهبری، مورد احترام قرار می‏‌گیرند. این‌ها را نمی‌بینند، بعد می‏‌چسبند به یک‌سری حرکت‌هایی خیلی کودکانه‌ای که در گوشه‌و‌کنار صورت می‌گیرد.

– گروهای تندرویی از قبل انقلاب هم وجود داشتند و ما این‌ها را از قبل می‌شناختیم. برخی روحانیون از قبل بودند که با وحدت شیعه و سنی مخالف بودند. الان هم برخی با کمک انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها دارای شبکه تلویزیونی، سایت، رادیو و مجلات هستند. آنها علیه جمهوری اسلامی، ولایت فقیه و وحدت شیعه و سنی تبلیغ می‌کنند. ما این‌ها را ضدانقلاب می‌دانیم. این‌ها کانون‌های مخالفت با جمهوری اسلامی، ولایت فقیه و رهبری‌اند.

-آنها باید خیلی زودتر از این‌ها جمع می‌شدند. هنوز هم خیلی از آنها فعال هستند و به دلیل نفوذی که در قم و شهرستان‌های مختلف دارند، مدام بولتن‌سازی می‌کنند، دروغ‌پراکنی می‌کنند و مدام علیه شخصیت‌های تقریبی، تخریب می‌کنند.

-اگر کسی بگوید این حرف را نزنید، متهمش می‌کنند که او طرفدار وهابیت است، یعنی اینقدر فاجعه عمیق است. اگر کسی آمد و گفت آقا مقام معظم رهبری در کردستان با صراحت فرمودند که اذان اهل سنت پخش شود و اهانت به مقدسات اهل‌سنت حرام است، برای خیلی‌ها این مطالب تازه و عجیب است.

– در مورد آقای عبدالحمید و مسئله مرزبانان لازم است این چند نکته را به صورت مختصر ذکر کنم:

١. وظیفه دستیاری ویژه رئیس جمهور تعامل با همه علما و فرهیختگان قومی و مذهبی است. البته سیاست کلان نظام و بزرگان نیز همین بوده است و بنده در همین راستا عمل می‌کنم. ضمن اینکه در مسائل مذهبی با مشورت نمایندگان ولی‌فقیه در استان‌ها عمل می‌کنم. در مورد آقای مولوی عبدالحمید هم با جناب آیت‌الله سلیمانی نماینده محترم ولی فقیه در استان هماهنگ هستم. حتی قبل از پیروزی آقای دکتر روحانی در انتخابات ریاست جمهوری نیز به توصیه ایشان عمل می‌شد. هر چه غیر از این نقل شده است کذب محض است.

٢. من با هرگونه بزرگ کردن بی‌جا و چهره‌سازی بی‌جا و یا تحقیر بی‌جا و تحریک و تنگ‌نظری بی‌جا در مورد همه علما و روحانیون شیعه و سنی مخالفم. من به مدیریت درست و استراتژی در راستای منافع کشور و جمهوری اسلامی و امنیت ملی عقیده دارم.

٣. در مورد مرزبانان معتقدم که خوب عمل نشد و به نوعی به تروریست‌ها باج داده شد، برای اولین بار یک گروه تروریست با نام و اسم زیبای اسلامی در سطح جهانی معرفی شد در حالی‌که این امکان وجود داشت که از ظرفیت‌های محلی با کمترین هزینه مادی و معنوی همه مرزبانان اسیر را آزاد کرد.

– به شدت مخالف هرگونه تحرک غیرقانونی، تشنج خیابانی و شعارهای خلاف قانون و مصالح جمهوری اسلامی بوده و هستم. آن زمان هم مخالف بودم و از این که دوستان، فرزندان و افراد وابسته به من، در آن اعتراضات شرکت کنند، مطلقا آنان را منع می‌کردم.

آن موقوع (همان اوایل) یکی از دوستان ما (که نباید اسمش را ببرم)، مطرح کرد که به نزد آقای موسوی برویم. من گفتم برای چه؟ گفت برای این که نصیحتش کنیم و از او بخواهیم که کوتاه بیاید.

– من گفتم نمی‌آیم زیرا فضا آنقدر فتنه‌آلود است که اگر ما آن جا برویم متهم می‌شویم که رفته‌ایم تشویقش کنیم به ادامه اعتراض. اتفاقاً آن آقا رفت و متهم شد، با وجود اینکه با حسن نیت رفته بود تا نصیحت کند.

-بنده همیشه هر فتنه ای را محکوم می‌کنم اما بنده فتنه اصلی را آقای احمدی‌نژاد می‏‌دانم. اگر می‌خواهیم محکوم کنیم، باید ابتدا کسی را که آن حرف‌ها را در تلویزیون زد، محکوم کنیم. صدا‌و‌سیما هم که آن مناظره را پخش کرد، بعد برای دیگرانی که متهم شدند حقی قائل نشد تا بیایند از خودشان دفاع کنند. باید به آقایان هاشمی رفسنجانی، ناطق نوری و دیگران وقت می‌دادند تا از خودشان دفاع کنند که این حق را به آنها ندادند!

-اغتشاشات خیابانی غیرقابل توجیه است، اغتشاشات کار ضد انقلاب بود یعنی بعد از صحبت‌های مقام معظم رهبری باید تمام تحرکات و اعتراضات خیابانی تعطیل می‌شد. این کاملاً روشن است و احتیاج به بحث ندارد، ما هم محکوم می‌کنیم.

– من نماینده حزب و گروه خاصی نیستم و از طرف کسی هم صحبت نمی‌کنم ولی شخصاً این حرف را بارها گفته‌ام. پس از صحبت های مقام معظم رهبری، باید همه انتخابات را می‌پذیرفتند.

– من نشنیدم که از اصلاح‌طلبان کسی بگوید در انتخابات شرکت نکنید ولی عناصر افراطی ضداصلاح‌طلبان خیلی مایل بودند که اصلاح‌طلبان در انتخابات شرکت نکنند و یا آن را تحریم کنند، چون پیروزی عناصر افراطی همیشه در غیاب مردم و عدم حضور و مشارکت آنان شکل می‌گیرد. بنده جزو کسانی بودم که مصمم بودم انتخابات برگزار شود و آقای روحانی نیز به عنوان کاندیدا حتما حضور پیدا کند. البته بنده حضور آقایان هاشمی و خاتمی را به مصلحت نمی‌دانستم.

هیچ رابطه نمایندگی ندارم. بنده مشغول همین کار هستم که کار سنگینی نیز هست، این کار تمام وقت بنده را گرفته است. بنده همه تلاشم این است که وحدت و انسجام به یک گفتمان در کشور تبدیل شود، زیرا این گفتمان می‌تواند بقا و امنیت جمهوری اسلامی را تامین کند. اگر شما صحبت‌های حضرت امام (ره) را رصد کنید، به هیچ چیز به اندازه وحدت تاکید نشده است.

-ممکن است در یک هفته دو یا سه بار گزارش بدهیم و یا در بعضی مواقع هم ماهی یک بار.خودشان هم پیگیری می‌کنند.

-در حال حاضر واقعاً این مسئله اقلیت‌ها و اقوام را مسئله اساسی و مهم می‌دانم. نگرانی‌هایی که در آن زمان داشتیم، فکر نمی‌کردیم به این زودی حوادث عراق ظاهر شود. معتقدم که اگر چنانچه هیچ تهدیدی نداشته باشیم باید وحدت ملی خود را با مشارکت همه اقلیت‌های دینی و مذهبی حفظ کنیم که این یک هدف عالی است نه یک تاکتیک.

-اگر خدایی نکرده کوچک‌ترین ناامنی به داخل کشیده شود، تمام برنامه‌های کشور برای توسعه به هم می‌ریزد و نمی‌شود هیچ قدمی برداشت، همه سیاست‌های اقتصادی دولت از بین می‌رود و اصلاً کشور عقب می‌ماند و ما به هر قیمتی شده باید پیشگیری کنیم.

-سازمان های اطلاعاتی- امنیتی کار خودشان را انجام می‌دهند و آن درست است و باید به جای خودش سازمان‌های نظامی، انتظامی و امنیتی کار خودشان را انجام دهند که می‌دهند، اما آنچه که در سطح جامعه هست، یک گفتمان وحدت بخش می‌خواهیم که امنیت پایدار ما را تضمین کند و آن چیزی نیست، جز پیگیری امر حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری که بارها تاکید کرده‌اند وحدت، وحدت، وحدت.
-دولت، رئیس جمهور و کابینه بنا ندارند در انتخابات وارد شوند. من هم به عنوان دستیار ویژه رئیس جمهور بنا ندارم در بحث انتخابات وارد شوم. البته بنده به آنها توصیه کردم شرایط خود را جهت مشارکت فعال در انتخابات مجلس حفظ کنند و این به معنای مدیریت آنها توسط دولت و بنده نیست.

– اصلاح‌طلبان ممکن است برنامه‌ای داشته باشند اما دولت برنامه‌ای ندارد. بنده با اصلاح‌طلبان در خصوص انتخابات مجلس هیچ برنامه‌ای تا به حال نداشته‌ام. بنده به شما اطمینان می دهم، و در آن مصاحبه هم گفته‌ام که ما بنا نداریم از اقوام و اقلیت‌ها در راستای مجلس استفاده ابزاری کنیم.

– ما از سیاست‌های امنیتی دولت قبل گله‌مندیم ولی با بنده برخورد ویژه‌ای نشده است. البته در انتخابات افرادی زنگ می‌زدند و ما نمی‌دانستیم از کجا بودند (در همین انتخابات سال ۹۲) و می گفتند شما از آقای روحانی حمایت نکنید.

– کارهای بنده را حسن آقا (یونسی)انجام نمی‌دهد. کارهای بنده در ارتباط با اقوام و اقلیت‌هاست و این کار در تخصص او نیست که بخواهد کمک کند.

– انحلال مجلس نه قانونی است و نه به مصلحت است. خوشبختانه در قانون اساسی ما هیچ روزنه و راهی برای انحلال مجلس وجود ندارد. این دلیل تاریخی دارد و در گذشته بارها این اتفاق افتاده است که مجلس را منحل می کردند. قانون‌گذاران ما خوشبختانه تمام روزنه‌های انحلال مجلس را سد کرده‌اند که هیچوقت راهی برای انحلال مجلس باقی نماند. هیچ وقت هم جمهوری اسلامی نباید بدون مجلس باشد.

– خوشبختانه هیچ راهی برای انحلال مجلس شورای اسلامی وجود ندارد. در خیلی از کشورها هست که کاملاً به رسمیت شناخته شده است. من بعید می‌دانم که آقای حجاریان چنین حرفی را گفته باشد ولی اگر چنین گفته باشند، اشتباه است.

– بنده این مطلب را نشنیدم اما اگر آقای حجاریان گفته باشد، اشتباه است. در هیچ شرایطی برای انحلال مجلس، قانون مجوز نداده است. این نکته بسیار مهمی است. همچنین تصریح شده که جمهوری اسلامی هیچ‌گاه نباید بدون پارلمان باقی بماند. یعنی اگر حادثه‌ای پیش آمد و مجلس از اکثریت افتاد بلافاصله باید انتخابات برگزار شود که کشور بدون مجلس نباشد.

Share