درد دلي با اعضاي شوراي شهر رشت

اعضای متخصص شورا به داد مردم رشت برسید

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، این وجیزه با نیت دفاع از شخص یا گروهی نوشته نشده بلکه از آنجایی که خود را عضو و ساکن شهر باران های نقره ای میدانم تصمیم گرفتم در دفاع از حقوق شهروندی خویش دست به قلم شوم.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، این وجیزه با نیت دفاع از شخص یا گروهی نوشته نشده  بلکه از آنجایی که خود را عضو و ساکن شهر باران های نقره ای میدانم تصمیم گرفتم در دفاع از حقوق شهروندی خویش دست به قلم شوم.
مدتی است دلم را به دریا و گوشم را به صحبت های افرادی میسپارم که روزی فریاد نبود مدیریت واحد در سطح شهر را با تبلیغات rasht-shahrdariرنگی و پرهزینه در شیپور ستادهایشان می دمیدند و گوش شهروندان را با این سخنان کر میکردند. حال میخواهم با آنها چند کلامی صحبت کنم همان هایی که تخصص دارند و با رای همشهریانم  وارد پارلمان شهری شدند و در اولین قدم با انتخاب شهرداری که رای اکثریت اعضا را در سبد خود داشت نوید بخش  این  بودند  که شاید شهر رشت در این دوره  شهری درخور نام خود شود
بی مقدمه عرض کنم  وقتی در شهر قدم میزنم و آن را با  کلانشهرهایی  همچون تهران ، شیراز ، تبریز ، مشهد ،اصفهان و… مقایسه میکنم  دلم خون ، پاهایم بی حس ، چشمانم خیس میشود و آهی از ته دل میکشم و می خواهم بدانم شما عزیزان آیا تا حالا با خود اندیشه اید چگونه است که وقتی با فاصله زمانی یک فصل به هر کدام از این شهرها میروید باید نقشه ی جدید شهر را تهیه و برای عبور و مرور در شهر از آن استفاده کنید؟
آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا مردم این شهر ها به نمایندگان شورای شهرشان چند دوره متوالی رای می دهند؟ آیا با خود اندیشیده اید که فلسفه شورا چیست ؟ و فرق یک شورای تحصیل کرده با یک شورای عادی چیست ؟
آیا تا به حال نشسته اید و به خود نمره داده اید ؟ آیا اکنون که ردای وکالت مردم را بر تن دارید خود را جای مردم شهر گذاشته اید ؟ من و همشهری هایم فکر می کنیم شما ها خود را تافته جدابافته  و در جایگاه بالاتر میدانید. این را از خودروهای شاسی بلندتان میشود حس کرد چون اگر خود را جدا از مردم نمی دانستید  به فکر آرامش شهر بودید و اسم خودتان را با مصاحبه های رادیکالی و تند علیه شهردار و گاه علیه یکدیگر تیتر نمی کردید.
اگر می بینید که مردم سکوت کرده اند و چیزی به شما نمی گویند بدانید که خسته اند و خجالت زده ! خجالت زده از اینکه نمایندگان آنها در پارلمان شهری بعضا منافع شهر و مردم  را دنبال نمی کنند.
راستی می دانید تعریف لغوی شهردار چیست؟ شهردار یا شارمند، طبق تعریف دانشنامه‌ای، نگهبان یا گرداننده شهر نامیده شده است و بر اساس معانی رایج در ایران ، شهرداری نهادی است عمومی، غیر دولتی، محلی و خودکفا یعنی مثل دیگر نهادهای دولتی از بودجه دولتی استفاده نمی‌کند و باید دارای درآمد محلی برای اداره خود باشد که این درآمد توسط شورای اسلامی شهر به تصویب رسیده و در قالب عوارض متعلقه از مردم اخذ می‌گردد .
حال اگه گرداننده شهر هر روز عوض بشود چه اتفاقی برای شهر رخ خواهد داد؟ جوابش سخت نیست هر شهردار حداقل ۶ ماه تا یکسال نیازمند شناختن سازمان عریض و طویل شهرداری است مخصوصا شهرداری که از بیرون از سازمان شهرداری انتخاب شود و در فاز بعدی وقتی شهرداری بودجه ای به شورا میدهد و شورا آن را تصویب میکند باید اجازه دهد که شهردار با تیم واحدش به مدیریت شهر بپردازد و راه های رسیدن به بودجه پایدار را طی کند و این پروسه در بهترین حالت حداقل یک سال زمان می برد
مگر این شهردار همان فردی نیست که با شکوه ترین مراسم معارفه تاریخ شهرداری برای او با حضور معاون وزیر کشور در رشت برگزار شد و در آن جلسه معاون وزیر وی را استاد مدیریت امور شهری خواند؟!
چه تضمینی است که شهردار بعدی که خواه از درون شورا و چه از بیرون شورا انتخاب شود چند ماه دیگر مورد سوال و استیضاح شما قرار نگیرد؟!
در زمانی که علم ، تکنولوژی به سرعت پیشرفت می کند این درجا زدن به معنی پسرفت میشود و بدانید وقتی امروز رشت را با الگو های موفق در امر شهری در کشور مقایسه میکنم به نکات جالبی میرسم نزدیکترین این کلانشهرها تبریز است که با یه جستجوی ساده میبینم که ۸ عضو از ۱۱ عضو شورای سوم در شورای چهارم حضور دارند و وقتی به سایت شهرداری تبریز رجوع کنید متوجه خواهید شد که از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ آقای علیرضا نوین شهردار این شهر بوده(و در این بازه تاریخی رشت بیش از ۱۰ شهردار به خود دیده) و از سال ۱۳۹۲ تا الان آقای صادق نجفی شهردار تبریز است و این یعنی پی بردن شورای این شهر ها به اهمیت مدیریت واحد شهری برای رسیدن به شهر ایده آل و الگویی باشد خوش نام برای شهر های دیگر.در زیر به مدت زمان آخرین شهردار  کلانشهر های ایران اشاره میکنم .
شهردار اصفهان از سال ۱۳۸۲ تاکنون ، شهردار شیراز از سال ۱۳۸۹ تاکنون ، شهردار تهران از سال ۱۳۸۴ تاکنون شهرداراین شهرها می باشند

حال امیدوارم اعضای محترم شورای اسلامی کلانشهر رشت  با دلسوزی به شهردار کمک  کنند و به او فرصت کاردهند  و هر روز او را درگیر جدال های سیاسی خویش نکنند.و به جای طرح سوال های پیامی و تهدید هر روزه شهردار و استیضاح او فکری به حال کسری بودجه شهرداری و کمبود منابع مالی آن نمایند.
امروز تقریبا ۸۰ طرح عمرانی در شهر رشت با همت شهرداری و سایر مسئولان آغاز شده و شما نمایندگان مردم در شورا باید با یاری رساندن به او عاملی شوید برای زود تمام کردن این پروژه ها، تا مردمی که با هزاران امید شما ها را انتخاب کرده اند کمتر عذاب بکشند و از طرفی بحث لایروبی رودخانه های شهر و جمع آوری آبهای سطحی اقداماتی است که شهردار شروع کرده و باید کمک کنید تا هرچه زودتر تمام شود و زمان زیادی به آغاز فصل بارندگی در گیلان نمانده است .

در نهایت فقط یک لحظه دلسوزی برای شهر را از شما عزیزان میخواهم روزی به دل مردم باز می گردید پس کاری کنید که آن روز خود نگویید کاش فلان کار را می کردیم.

ادامه دارد…..

Share