اعتدال گرایان گیلان در دیدار با صادق زاده:توسعه گیلان را در صدر مسایل استان قرار دهیم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نشست هم اندیشی اعتدالگرایان استان گیلان به ابتکار حزب اعتدال و توسعه عصر روز چهارشنبه۵ شهریور با حضور کیوان محمدی دبیر حزب در گیلان و دکتر رمضانعلی صادق زاده، نماینده مردم رشت در دور هفتم مجلس شورای اسلامی برگزار شد. در این نشست، دکتر هادی نوری جامعه شناس و […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نشست هم اندیشی اعتدالگرایان استان گیلان به ابتکار حزب اعتدال و توسعه عصر روز چهارشنبه۵ شهریور با حضور کیوان محمدی دبیر حزب در گیلان و دکتر رمضانعلی صادق زاده، نماینده مردم رشت در دور هفتم مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

sa-در این نشست، دکتر هادی نوری جامعه شناس و از اعضای اعتدال گرایان گیلان ابتدا هفته دولت را به همه دولتمردان خدمتگزار نظام مقدس جمهوری اسلامی تبریک گفت و دولت تدبیر و امید را وارث چالشهای فراوان در عرصه سیاست داخلی و خارجی دانست که در عین حال با عزمی راسخ بدنبال استفاده از نیروهای متخصص و باتجربه جهت رفع مشکلات و چالشها است و می خواهد با بهره گیری از توان همه جناحهای سیاسی جامعه ایران را بسوی نقطه مطلوب سوق دهد. دکتر نوری دولت اعتدال را مجموعه ای باانگیزه دانست که تحت فرمایشات مقام معظم رهبری و مدیریت آقای روحانی در حال خدمت رسانی به مردم است و آقای روحانی را سیاستمداری کارکشته در حوزه های سیاست داخلی و خارجی و فرد مورد اعتماد رهبری دانست که امتحان خود را پس داده و اکنون سکاندار دولت اعتدال می باشد.
دکتر نوری به رواج مفهوم اعتدال در جامعه ایران پس از تشکیل دولت تدبیر و امید اشاره کرد و از سه شاخص مطرح برای تعریف اعتدال سخن گفت. شاخص نخست، مفهوم «عقلانیت» است که به معنای دوراندیشی، مصلحت بینی و اتخاذ تصمیمات سنجیده است. شاخص دوم، واقع بینی» است که بر اساس آن سیاستمداران و مجریان باید پای خود را بر زمین سفت بگذارند و سیاستگذاریها را بر مبنای واقعیتها صورت دهند. سوم، اصل «تمایز» است. بر ایاس این اصل، ما می توانیم میان مسایل سیاسی و توسعه تمایز بگذاریم. میان مسایل ملی و محلی تمایز بگذاریم. نیازی نیست تا در همه جا مقوله توسعه را به سیاست ضمیمه بکنیم و امر توسعه را سیاسی نماییم. او با اشاره به این که اصل تمایز می تواند راه را برای یک ثبات سیاسی پویا در جامعه مهیا کند
او با اشاره به این که ثبات سیاسی پیش شرط ثبات اقتصادی است از دو نوع ثبات سیاسی پویا و ایستا سخن گفت و اصل «تمایز»را کلید راهنمای ثبات سیاسی پویا دانست. بر مبنای اصل تمایز می توان میان دو نوع کارمند سیاسی و کارمند اجرایی تفکیک نهاد. تغییر کارمندان سیاسی را در حوزه تغییرات سیاسی قرار دارد و ثبات کارمندان اجرایی را در حوزه توسعه. بدین وسیله با تمایز میان سیاست و توسعه می توان هم از پویایی برخوردار بود و هم از ثبات.
این استاد دانشگاه گیلان در ادامه به وضعیت توسعه استان گیلان اشاره کرد و گفت: تاکنون محرومیت گیلان تحت الشعاع وضعیت طبیعی آن قرار گرفته شده است در حالی که خداوند متعال همه نعمتهایی را که شایسته است نصیب مردم گیلان کرده است. گیلان از یک طرف از جنگل برخوردار است، از طرف دیگر به دریا وصل است و در وسط آن هم شالیزارهای وسیع وجود دارد. در کنار این اقلیم از نعمت سایت نفتی نیز بهره مند است. با این همه، اکنون خود طبیعت گیلان در خطر است. او با اشاره به خشک شدن بخشهایی از تالاب استیل آستارا، وضعیت بحرانی تالاب انزلی که عمق آن از ۱۰ متر به ۲ رسیده است، وضعیت نامناسب زباله ها، از بین رفتن تدریجی جنگل های گیلان که از نوع جنگلهای هیرکانی با قدمت ۴۰ میلیون ساله است در حالی جنگل های قاره اروپا بعنوان یک قاره سیز قدرمتی ۱۱ هزار ساله دارند، و برداشت بی رویه شن و ماسه کف رودخانه ها از تهدید طبیعت گیلان سخن گفت.
نوری در ادامه به وضعیت اجتماعی استان گیلان اشاره کرد و گفت که آمارها مربوطه از وضعیتی نامناسب حکایت می کنند. گیلان در زمره پیرترین استانهای کشور است، فقیرترین کشاورزان کشور را دارد، یک پنجم ازدواج های آن به طلاق ختم می شود و سومین استان بیکار کشور است. به گفته ایشان، همین وضعیت در حوزه اقتصادی گیلان هم وجود دارد. از این جهت، ضرورت دارد تا مسأله توسعه گیلان در صدر مسایل استان قرار گیرد و توان نیروهای سیاسی استان مصروف این مسأله مهم شود.

sa2سپس دکتر رمضانعلی صادق زاده نماینده مردم رشت در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی با گرامی داشت شهدای دولت در هفته دولت عنوان نمود که صحبتهای امروز او بیشتر روی بهره وری متمرکز است. ایشان یکی از ریشه های عقب ماندگی در کشور و استان را در زمینه صنایع و کشاورزی و محیظ زیست دانست. دکتر صادق زاده گفت:زمانی که نماینده مردم رشت بودم با دیدن آمار وارقام در کشور و گیلان به این نتیجه رسیدم که صنایع از تعطیلی رنج میبرند و در تحلیل مقایسه ای هم که با کشور های توسعه یافته انجام دادیم دریافتیم که ریشه این عقب ماندگی ما در صنعت است و ریشه عقب ماندگی در صنعت هم عدم استفاده از فن آوری نوین و وسایل پیشرفته در کشور است. او سپس به ارتباط دانشگاه و صنعت اشاره کرد و گفت اگر رشد اقتصادی ۸%باشد،حتما باید رشد صنعت ۱۲ یا ۱۴% باشد و دورقمی باشد. پس یکی از کارهای مهم در این مورد هدف گذاری در تولید و صنعت است و همچنین میبایست از ابزار نوین در صنعت بهره بردکه متاسفانه در چند وقت اخیر صفر و زیر صفر بوده است.اگر ما به دنبال رشد اقتصادی بالاتری هستیم باید کارهای بیشتری انجام دهیم. البته مسئولان هم واقف هستند و اگردر این زمینه ریشه یابی نکنند، مانند گذشته خیلی از کارخانه های استان به سمت تعطیل شدن کشیده خواهند شد.
نماینده مردم رشت در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی در ادامه تنها راه حل را در بکارگیری صنایع پیشرفتهدانست که میباید در این راستا از بومی سازی و ارتقای رشد اقتصادی کشور کمک گرفت.درمورد صنایع پیشرفته باید بگویم که در دهه ۶۰ طبق مطالعاتی که در ژاپن صورت گرفت صنایع پیشرفته را به ۴ دسته تقسیم کردند :
۱. ورود منابع انسانی در صنعت و منبع پولی و مالی که از سمت بالا به آن بخش از صنعت تزریق میشود.باید بخش توسعه و تحقیق احداث شود ومثلا یک دهم بودجه به بخش تحقیق و توسعه اختصاص پیدا کند.پس اولین مورد منابع انسانی و تزریق پول بود.
۲. استفاده از فرایند ها و فناوری هایی که در تولید استفاده شود.مثلا اگر فناوری در خودرو سازی پیشرفته باشد و از ربات استفاده شود می توان اسم پیشرفته را روی آن گذاشت.بنابراین استفاده از فرایند ها و فناوری نوین ما را به سمت پیشرفت جلو خواهند برد.
۳. خروجی صنعت ومحصول تولید شده باید ضریب نفوذ بالایی در اشغال بازار داشته باشد و از تنوع خوبی هم برخوردار باشد.
۴. ترکیبی از ۳تعریف بالا: اگر این ۳ شاخص را داشته باشیم ثبات و پایداری در فعالیت به وجود می آید و مسئولین میتوانند برای شکوفایی اقتصادی برنامه ریزی کنند.اگر صنایع موجود میخواهند به درستی کار خود را ادامه دهند باید خود را به فناوری مجهز کنند و با دانشگاه نیز ارتباط نهادینه در بخش تحقیق و توسعه داشته باشند.

در ادامه این نشست، حاضران به ارائه پرسش هایی در خصوص نحوه و عوامل شکل گیری توسعه در ایران و گیلان پرداختند.
sa3

Share