مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان

آبگیری سد شهربیجار آغاز شد/کوچ اهالی اطراف سد شهربیجار

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان از اتمام احداث سد «شهربیجار» خبر داد و گفت: آبگیری سد شهربیجار با ابلاغ استاندار گیلان آغاز شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان از اتمام احداث سد «شهربیجار» خبر داد و گفت: آبگیری سد شهربیجار با ابلاغ استاندار گیلان آغاز شده است.sad-bahjat-najafi9

سیف‌الله آقابیگی امروز با اشاره به احداث سد «شهربیجار» از سال ۸۳ در گیلان اظهار کرد: مراحل احداث سد مذکور به اتمام رسیده است.

وی از آبگیری سد شهربیجار خبر داد و افزود: آبگیری سد مذکور با ابلاغ محمدعلی نجفی استاندار گیلان از سه هفته گذشته آغاز شده است.

آقابیگی با بیان اینکه سد شهربیجار آماده افتتاح است، تصریح کرد: پروژه مذکور به لحاظ فنی آمادگی کامل برای بهره‌برداری را دارد و این امر با حضور مسئولان کشوری انجام می‌شود.

کوچ اهالی اطراف سد شهربیجار آغاز شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان به همراهی ساکنان اطراف سد شهربیجار به منظور تخلیه منطقه اشاره کرد و گفت: کوچ اهالی اطراف سد شهربیجار آغاز شده است.

وی سد مخزنی شهربیجار را در ۸ کیلومتری امامزاده هاشم (ع) واقع در ۳۵ کیلومتری شهر رشت عنوان کرد و یادآور شد: سد شهربیجار در منطقه «دوآبان» بر روی رودخانه «زیلکی» احداث شده و از سرشاخه‌های این رودخانه از ارتفاعات ۲ هزار متری پوشیده از جنگل‌های انبوه و خوش آب و هوای حاشیه کوه درفک سرچشمه می‌گیرد.

آقابیگی با اشاره به اینکه سد شهربیجار به منظور تامین آب شرب جایگزین سد سفیدرود می‌شود، بیان کرد: آب سد شهربیجار از طرف کارشناسان به عنوان کیفی‌ترین و بهترین آب در گیلان شناخته شده است.

تامین آب شرب ۱۲ شهر گیلان از طریق سد شهربیجار

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان از تامین آب شرب شهرهای رشت، انزلی، خشکبیجار، کوچصفهان، خمام، لشت‌نشاء، سنگر، آستانه‌اشرفیه، بندر کیاشهر، لاهیجان، سیاهکل و لنگرود از طریق سد شهربیجار خبر داد و اظهار کرد: آب شرب ۲۲۰ روستای گیلان نیز از طریق سد مذکور تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه سد شهربیجار در افق ۵۰ ساله آب شرب ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از مردم گیلان را تامین می‌کند، خاطرنشان کرد: تامین آب کشاورزی ۱۵۰ هکتار اراضی پایین‌دست و تولید ۲۴ گیگاوات ساعت برق با سه دستگاه توربین از جمله ویژگی‌های سد شهربیجار است.

آقابیگی طول تاج سد مخزنی شهربیجار را ۴۳۶ متر و ۹۱ متر ارتفاع از زیربنا عنوان کرد و افزود: سد شهربیجار ظرفیت ذخیره ۶۵ میلیون مترمکعب آب را دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان سد شهربیجار را از نوع سنگ‌ریزه‌ای با رویه بتنی دانست و بیان کرد: ۱.۹ میلیون مترمکعب برای احداث سد شهربیجار خاک‌برداری صورت گرفته و ۳.۹ میلیون متر مکعب خاک‌ریزی انجام شده است./فارس

Share