۸ نقطه جنگلی و بکر گیلان در یک روز آتش گرفت+تصاویر

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا دیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان گفت: هشت نقطه جنگلی گیلان طی یک روز در صومعه‌سرا، رشت، سیاهکل و شفت دچار آتش‌سوزی شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا  رحمت‌الله رحمانی در حاشیه بازدید از مناطق آتش‌سوزی نقاط جنگلی این شهرستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره دلایل آتش‌سوزی مکرر جنگل‌های شفت اظهار کرد: در آتش‌سوزی جنگل‌های شفت ۱۰۰ درصد عوامل انسانی نقش دارد.

13920611000146_PhotoAوی با بیان اینکه این مناطق دارای پوشش گیاهی «سرخس» است، افزود: سرخس‌ها به دلیل جمعیت زیاد و عمر کمی که دارند در فصل تابستان کاملاً خشک شده و مستعد آتش‌سوزی هستند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان جنگل‌های شفت را دارای چشم‌انداز زیبا و جذاب خواند و تصریح کرد: مسافران برای گردش به این مناطق سفر می‌کنند، به همین دلیل در تمام نقاط گیلان آثار روشن شدن آتش به وضوح دیده می‌شود.

*بی‌انصافی برخی گردشگران در روشن کردن آتش در داخل تنه درختان 

وی ادامه داد: در بازدید میدانی که امروز از مناطق مختلف حادثه‌دیده صورت گرفت، آتش‌سوزی سطحی بود و آسیب زیادی به درختان وارد نشده است.

رحمانی با اشاره به اینکه درختان مانند دیگر موجودات حق حیات دارند و باید به آنها احترام گذاشته شود، گفت: برخی از گردشگران با روشن کردن آتش در داخل تنه درختان اقدام به پخت غذا می‌کنند که این بی‌انصافی است.

وی به آتش‌سوزی مناطق چناررودخان و لیفکوخندان شفت اشاره کرد و یادآور شد: جنگل‌های سوزنی‌برگ که بیشتر دست‌کاشت هستند نیاز به مراقبت بیشتر دارند، زیرا این‌گونه درختان از خود اسیدی تولید می‌کنند که قابل اشتعال است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان یادآور شد: پس از حوادث و آتش‌سوزی‌ها، جلوی کاشت سوزنی‌برگ‌ها در منطقه گرفته شد و اجازه کاشت درختان سوزنی‌برگ را در این گونه مناطق نمی‌دهیم.

*۸ منطقه جنگلی گیلان روز گذشته آتش گرفت

وی از آتش‌سوزی در هشت منطقه جنگلی گیلان طی روز گذشته خبر داد و گفت: جنگل‌های استان در دو نقطه در صومعه‌سرا، چهار نقطه در رشت، سیاهکل و شفت دچار حریق شد.

رحمانی با بیان اینکه زمان آتش‌سوزی جنگل‌ها پس از فصل خزان است، تصریح کرد: گرمی هوا و عوامل انسانی در این این‌گونه آتش‌سوزی‌ها بی‌تاثیر نیست.

رئیس ستاد حریق جنگل معاونت فنی ـ عمرانی استانداری گیلان، خاطرنشان کرد: طبق قانون تمام دستگاه‌ها موظفند به اداره کل منابع طبیعی در این‌گونه مسائل کمک کنند.

وی از تمام فرمانداران گیلان خواست تا در بحث اعتبارات آتش‌سوزی، اداره‌های منابع طبیعی شهرستان‌ها را در نظر بگیرند.

*تاسیس ۴ پایگاه اطفای حریق جنگل و مرتع در گیلان

مدیرکل منابع طبیعی گیلان از احداث چهار پایگاه اطفای حریق جنگل و مرتع در گیلان خبر داد و گفت: قرار است در شهرستان‌های رشت، لاهیجان، تالش و رودبار پایگاه اطفای حریق تاسیس کنیم که در این مراکز حتی بحث وجود چرخبال نیز دیده شده است.

وی با تصریح بر اینکه پس از گذشت پنج ماه هنوز اعتباری به اداره کل منابع طبیعی استان تخصیص نیافته است، اظهار کرد: دست نیاز به سوی فرمانداران دراز می‌کنیم و امیدواریم ما را در حفاظت از این سرمایه ملی تنها نگذارند./فارس

IMG_2043

IMG_2030

Untitled1

DDDDDDDDDDDDDDDDDD

9

89

94455

 

Share