رئیس کمیته آموزش عالی مجلس نهم

هروی:وزارت علوم در تحقق عدالت آموزشی کارآمد عمل کرد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رئیس کمیته آموزش عالی مجلس نهم در مخالفت با استیضاح وزیر علوم دولت یازدهم گفت: وزارت علوم در تحقق عدالت آموزشی کارآمد عمل کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رئیس کمیته آموزش عالی مجلس نهم در مخالفت با استیضاح وزیر علوم دولت یازدهم گفت: وزارت علوم در تحقق عدالت آموزشی کارآمد عمل کرده است.

139305291032369903447614 جواد هروی در نشست علنی امروز (چهارشنبه ۲۹ مرداد) و در جریان استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مخالفت با استیضاح رضا فرجی‌دانا گفت: در روز بررسی رأی اعتماد به دکتر فرجی‌دانا نگران از این بودم که کشتی توسعه علمی کشور در ساحل بدنامی به گل ننشیند و ناخدایان علمی به خس و خاشاک تمسک نورزند.

نماینده مردم قائنات در مجلس نهم در ادامه افزود: ۹ ماه پیش از ترس این مسائل نمایندگان را به پرهیز از سراسیمگی در انتخاب وزیر فراخواندم و در آن روز به عنوان مخالف وزیر امروز سخن گفتم.

هروی با تاکید بر اینکه کارنامه کوتاه فرجی دانا قابل تقدیر است، گفت: جای آن دارد که بدون هیچ تعلل جناحی کارنامه کوتاه اما روشن وزارت علوم در دولت تدبیر و امید را بررسی کنیم.

وی با اشاره به فرمایش امیرالمومنین (ع) مبنی بر اینکه “نه زندگی آنقدر شیرین و نه مرگ آنقدر ترسناک که شرافت را زیر پا بگذاریم”، تصریح کرد: در ۹ ماه گذشته با توجه به حضور در کمیسیون آموزش از نزدیک با مسائل وزارت علوم محشور و با وزیر و معاونان به دفعات جلسه داشتیم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با انتقاد از رفتار برخی رسانه‌ها در قبال وزارت علوم گفت: ارائه آمار و اطلاعات دقیق ساماندهی نحوه صحیح توزیع اعتبارات آموزش دولتی و تعامل بالا با کمیسیون از مهمترین نکات مثبت وزارت علوم با کمیسیون آموزش است.

هروی با اشاره به اظهارات موافقان استیضاح پیرامون توزیع اعتبارات در لابلای سخن استیضاح‌کنندگان گفت: بنده به‌عنوان کارشناس اعلام می‌کنم که وزارت علوم در تحقق عدالت آموزشی کارآمد عمل کرده است.

رئیس کمیته آموزش عالی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: برخی نمایندگان در زمان حضور در کمیسیون تلفیق دیدند که وزارت علوم و کیمسیون آموزش تلاش مصرانه‌ای برای تثبیت وضعیت نابسامان توزیع اعتبارات آموزشی برای دوری این مقوله از وضعیت ناعادلانه‌ای که داشت، اعمال کردند.

وی ادامه داد: برخی از دانشگاه‌ها متاسفانه سرانه دانشجوی بسیار بالا و بدون شاخصه و ضرایب می‌گیرند. بسیاری از افراد که در کمیسیون تلفیق آمدند، دیدند که این دلایل امروز برای کارشناسان قابل اعتنا است. از طرف دیگر یکی دیگر از کارهای وزارت علوم این بود که با رشد منفی و افسارگسیخته به‌عنوان یک مشکل قانونمند برخورد کرد. از این‌رو برخی دانشگاه‌ها که با رشد منفی نسبت به دانشگاه‌های هم‌سطح روبرو بودند، وزارت علوم به درستی و با عدالت با این موضوعات برخورد کرد.

هروی افزود: اکثر نمایندگان،‌ نمایندگان مناطق محروم هستند، حال آیا آمده‌اند بپرسند که در بحث توزیع عادلانه سرانه دانشجویی و بودجه وزارت علوم آیا در دولت‌های گذشته اقداماتی با همین دقت داشته‌ایم؟ از این‌رو شاهدیم که دولت یازدهم در همین مدت کوتاه با دقت کار کرده است. بنابراین ما براساس وضعیت موجود دانشگاه‌های هم‌تراز در یک منطقه که بودجه‌های متفاوتی دارند،‌ این مراکز را متفاوت می‌دانیم، بنابراین همه این امور انجام شد و در کمیسیون تلفیق تلاش کردیم که برای اولین‌بار وضعیت اعتبارات دانشگاه‌های کشور را سامان دهیم که این موضوع یک حرکت عملی و جدی بود که با تعامل وزارت علوم انجام دادیم تا این کار را عملیاتی کنیم.

وی ادامه داد: هر چند که تمام تلاش‌ها در کمیسیون تلفیق انجام شد، اما به علت تازه‌کار بودن دولت و وزارت علوم نتوانستیم این وضعیت اعتبارات و سرانه را پیاده کنیم، اما در همین چند ماه اندک وزارت علوم توانسته‌ است بحث اعتبارات را به صورت جدی پیگیری کند و انتظار داریم که در بحث کمیسیون تلفیق در سال آینده این موضوع کاملا عملیاتی شود. از طرف دیگر توزیع عادلانه اعتبارات دانشگاه‌ها در ماه‌های گذشته قابل تقدیر است و این اقدامات شعار نیست و آن دوستانی که می‌گویند در وزارتخانه شعار داده شده و از عدالت خبری نیست، این اقدامات نمونه عینی برقراری عدالت است.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: کاری که در دولت گذشته با اغماض روبرو شده است، امروز تسریع شده و رویه خوبی گرفته است. یکی دیگر از کارهایی که در ۹ ماه گذشته انجام شده تلاش‌های کمیته عالی کمیسیون آموزش برای ساماندهی حوزه آموزش عالی بود، از این‌رو توسعه کمی آموزشی عالی قبل از انقلاب و بعد از انقلاب متاسفانه به صورت اصولی انجام نگرفته بنابراین از وزیر و معاونان وزارت علوم برای حضور در نشستی با عنوان ساماندهی آموزش عالی کشور دعوت کردیم که مورد استقبال وزیر قرار گرفت. از این‌رو تعجب می‌کنم که برخی استیضاح‌کنندگان گفتند که در این وزارتخانه پیوسته کارهای سیاسی و جناحی شده است! که در این رابطه معاونان وزیر حتی یک جلسه هم غیبت نکردند.

هروی افزود: دقت این افراد در حضور در جلسات و پیگیری بحث عدالت آموزشی قابل تقدیر است و دستیابی به نتایج مثبت این کمیته نشان از برنامه‌ریزی دقیق این وزارتخانه در پیگیری برنامه‌های فرجی دانا از آغاز است.

وی ادامه داد: مأموریت های آموزشی که اشاره کردم توسعه حوزه های علمی به جای حوزه نفتی است مگر ما قرارمان این نبود که به صدور انقلاب بپردازیم و امروز خط مقدم انقلاب ما حوزه های علمی است پس برای آموزش عالی کار لوکس و تجملی نیست و باید آستین ها را بالا بزنیم.

نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در همین مدت اندک این وزارتخانه آستین ها را مردانه بالا زدند؛ سه عامل تسریع در روند توسعه علم از منظر صاحب نظران،‌ برنامه ریزی در راستای کاهش فرار مغزها، افزایش عدالت آموزشی و افزایش استانداردهای آموزشی است.

این نماینده مردم در مجلس نهم تأکید کرد: این سه عامل دستور کار وزارت علوم در ماه های گذشته بوده و به صورت جداگانه از سوی مدیران جدید این وزارتخانه پیگیری شده بهتر است کمی انصاف داشته باشید که این کارها در وزارتخانه ای که مأموریت پیگیری اینگونه امور است با جدیت صورت گرفته است لذا از نخستین روزهای دولت یازدهم وزارت علوم معرکه پایان ناپذیر فرار نخبگان را با جدیت دنبال کرده است.

هروی با بیان اینکه عدالت آموزشی در قالب طرح جامع آمایش سرزمین در حال پیگیری است یادآور شد: توزیع اعتبارات بر اساس سرانه دانشجویی در حال انجام است و استانداردهای آموزشی به شدت این ساماندهی را به سمت یکپارچگی می برد.

وی تأکید کرد: وزارت علوم در طی چند ماه گذشته به طور شفاف هنگامی که بسیاری از وزارتخانه ها در بحث اقتصاد مقاومتی با شعار برخورد کردند این وزارتخانه به صورت عملیاتی ورود پیدا کرد و گام عملی برداشته است؛ یکی از مهمترین مباحثی که در سیستم آموزش عالی کشور معطل مانده بود بحث ارتباط دانشگاه با صنعت است که برای اولین بار فرجی دانا با شکل عملی به این قضیه ورود پیدا کرد و ما شاهد عملیاتی شدن ارتباط دانشگاه و صنعت بودیم.

نماینده مردم قائنات در مجلس نهم افزود: تفاهم نامه همکاری آموزشی و فناوری با وزارت علوم و وزارت دفاع، قرارداد فیمابین وزارت علوم و وزارت صنعت، تفاهم نامه مشترک میان وزارت علوم و وزارت نفت، تفاهم نامه جدی میان وزارت علوم و وزارت بهداشت و قرارداد وزارت علوم با معاون فناوری رئیس جمهور از مواردی است که همگی سندهای مهمی است که در تاریخ ماندگار خواهد بود.

وی یادآور شد: آنهایی که می گویند در این ۹ ماه گذشته کار عملیاتی انجام نشده است به این مستندات رجوع کرده و براساس آن حال چگونه می تواند آنها را رد کند اینها در نوع خود و در شاخصه های آموزش عالی کشور و در سال های اخیر بی نظیر است لذا ارتباط دانشگاه با صنعت که منزوی و غریبانه همچون کاهگلی بر دیوارهای کوچه های آموزش عالی مالیده شده بود شکل عملی گرفت و تفاهم نامه های رسمی حکایت گر تلاش های مجدانه و معصومانه وزیر علوم است حال باید وزارت علوم داد می زد که این تفاهم نامه ها را انجام داده است؟ حال باید شاهد باشیم که عده ای معتقدند در وزارت علوم هیچ کاری انجام نشده است.

وی ادامه داد: مأموریت های آموزشی که اشاره کردم توسعه حوزه های علمی به جای حوزه نفتی است مگر ما قرارمان این نبود که به صدور انقلاب بپردازیم و امروز خط مقدم انقلاب ما حوزه های علمی است پس برای آموزش عالی کار لوکس و تجملی نیست و باید آستین ها را بالا بزنیم.

نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در همین مدت اندک این وزارتخانه آستین ها را مردانه بالا زدند؛ سه عامل تسریع در روند توسعه علم از منظر صاحب نظران،‌ برنامه ریزی در راستای کاهش فرار مغزها، افزایش عدالت آموزشی و افزایش استانداردهای آموزشی است.

این نماینده مردم در مجلس نهم تأکید کرد: این سه عامل دستور کار وزارت علوم در ماه های گذشته بوده و به صورت جداگانه از سوی مدیران جدید این وزارتخانه پیگیری شده بهتر است کمی انصاف داشته باشید که این کارها در وزارتخانه ای که مأموریت پیگیری اینگونه امور است با جدیت صورت گرفته است لذا از نخستین روزهای دولت یازدهم وزارت علوم معرکه پایان ناپذیر فرار نخبگان را با جدیت دنبال کرده است.

هروی با بیان اینکه عدالت آموزشی در قالب طرح جامع آمایش سرزمین در حال پیگیری است یادآور شد: توزیع اعتبارات بر اساس سرانه دانشجویی در حال انجام است و استانداردهای آموزشی به شدت این ساماندهی را به سمت یکپارچگی می برد.

وی تأکید کرد: وزارت علوم در طی چند ماه گذشته به طور شفاف هنگامی که بسیاری از وزارتخانه ها در بحث اقتصاد مقاومتی با شعار برخورد کردند این وزارتخانه به صورت عملیاتی ورود پیدا کرد و گام عملی برداشته است؛ یکی از مهمترین مباحثی که در سیستم آموزش عالی کشور معطل مانده بود بحث ارتباط دانشگاه با صنعت است که برای اولین بار فرجی دانا با شکل عملی به این قضیه ورود پیدا کرد و ما شاهد عملیاتی شدن ارتباط دانشگاه و صنعت بودیم.

نماینده مردم قائنات در مجلس نهم افزود: تفاهم نامه همکاری آموزشی و فناوری با وزارت علوم و وزارت دفاع، قرارداد فیمابین وزارت علوم و وزارت صنعت، تفاهم نامه مشترک میان وزارت علوم و وزارت نفت، تفاهم نامه جدی میان وزارت علوم و وزارت بهداشت و قرارداد وزارت علوم با معاون فناوری رئیس جمهور از مواردی است که همگی سندهای مهمی است که در تاریخ ماندگار خواهد بود.

وی یادآور شد: آنهایی که می گویند در این ۹ ماه گذشته کار عملیاتی انجام نشده است به این مستندات رجوع کرده و براساس آن حال چگونه می تواند آنها را رد کند اینها در نوع خود و در شاخصه های آموزش عالی کشور و در سال های اخیر بی نظیر است لذا ارتباط دانشگاه با صنعت که منزوی و غریبانه همچون کاهگلی بر دیوارهای کوچه های آموزش عالی مالیده شده بود شکل عملی گرفت و تفاهم نامه های رسمی حکایت گر تلاش های مجدانه و معصومانه وزیر علوم است حال باید وزارت علوم داد می زد که این تفاهم نامه ها را انجام داده است؟ حال باید شاهد باشیم که عده ای معتقدند در وزارت علوم هیچ کاری انجام نشده است.

نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از وزرات خانه هایی که در چند ماه گذشته به تبعین و تدوین برنامه های خود در راستای اقتصاد مقاومتی پرداخته وزارت علوم می باشد و تاکنون وزارت علوم کتابهای بسیاری را در راستای منویات مقام معظم رهبری و اعتقاد به نظام جمهوری اسلامی ایران و تلاش عملی در جهت تحقق بخشیدن به این موارد چاپ کرده است.

هروی ادامه داد: چرا نمایندگان استیضاح کننده این اقدامات را نمی بینند، در این جا لازم است وارد بحث جدی بورسیه ها شویم در سخن برخی از نمایندگان استیضاح کننده گفته شده که اگر هر تخلفی در این بحث انجام شده باشد باید بررسی شود. اساس قضیه در بحث بورسیه های غیرقانونی این موضوع است و من عضو کمیته بررسی پرونده بورسیه های ۳ هزار نفری بودم و آنچه که گفته می شود مستند به اسناد است.

وی تصریح کرد: از حدود سال ۸۰ به بعد پدیده بورس که از سالهای گذشته برداشته شد برای اینکه داوطلبان بورس دو گروه بودند ،‌گروه اول نخبگان و شاگرد اولی های دانشگاهها و گروه دوم مربیان تمام وقت دانشگاهها می باشند. یعنی امکان ورود افرادی که ضعف بنیه علمی دارند به بورس وجود ندارد لذا یک فیلتر اساسی وجود داشت که امروز هم این فیلتر در دوره دکترا به نام آزمون این مقطع است. از این رو از سال ۸۵ دستورالعمل شورای بورس است که جایگزین آزمون اعزام بحث شورای بورس عملیاتی می شود.

هروی گفت: در تمام پرونده هایی که در تمام مدت بررسی شد فقط دو امضا از وزرای وقت وجود دارد و آنچه که تحت عنوان بورسیه های تبدیل به داخل انجام می شده است عملا از نگاه وزیر به دور بوده و خود وزرا اطلاعی نداشتند و سوال اساسی این است که چگونه در یک کشور وزرا از اینکه چند هزار نفر بورس شده و خبر نداشته اظهار نظر هایی در این زمینه بیان می شود. بنابراین از سال ۸۷ در دستورالعمل شورای بورس این نکته اضافه می شود که آنهایی که خدمات برجسته فرهنگی انجام میدهند می توانند از بورس استفاده کنند.
/خانه ملت

Share