تغییر کاربری اراضی

هجوم ویلاسازان به بهشت شفت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، زمین‌خواری در واقع تصرف اراضی دولتی و شخصی توسط اشخاص یا مراجعی است که با استفاده از نفوذ و روابط خود در دستگاه‌های مختلف اداری و یا با شناسایی خلأهای قانونی و گاه نیز با جعل اسناد و مدارکی به سو‌ءاستفاده‌های مالی و ملکی می‌پردازند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، پدیده زمین‌خواری «بهره‌برداری غیر متعارف» یکی از معضلات اساسی و مهم شهرستان‌های گیلان است.
زمین‌خواری در واقع تصرف اراضی دولتی و شخصی توسط اشخاص یا مراجعی است که با استفاده از نفوذ و روابط خود در دستگاه‌های مختلف اداری و یا با شناسایی خلأهای قانونی و گاه نیز با جعل اسناد و مدارکی به سو‌ءاستفاده‌های مالی و ملکی می‌پردازند.
با وجود اینکه مبارزه با زمین‌خواری مورد تاکید قرار گرفته است اما همچنان در برخی نقاط بکر و طبیعی استان با این پدیده مواجه هستیم.
*هجوم زمین‌خواران به روستای «محرمان» شفت/اراضی کشاورزی تبدیل به ویلا می‌شود
دهیار روستا محرمان شفت از هجوم زمین‌خواران به این روستا خبر داد و اظهار کرد: روستای محرمان دارای چشم‌انداز طبیعی و بسیار زیبا است که آن را به عنوان «بهشت» شفت می‌شناسند.
IMG_9990مهدی صفری افزود: این روستای زیبا امروز با پدیده تغییر کاربری زمین مواجه است و با وجود اینکه بارها به کشاورزان و ساکنان این روستا توصیه کردیم که اقدام به فروش زمین نکنند اما به دفعات شاهد فروش زمین‌های کشاورزی هستیم.

وی مهاجرت روستاییان به شهر را از معضلات جدی روستای مذکور عنوان کرد و گفت: زمین حاصلخیز با تغییرکاربری به منزل مسکونی و ویلا تبدیل شده و کشاورز صاحب کار بیکار می‌شود که تبعات خاص خودش را به دنبال دارد.

دهیار روستای محرمان با بیان اینکه پدیده زشت فروش زمین کشاورزی در این روستا علاوه بر مهاجرت موجب فقیر شدن مردم منطقه شده است، خاطرنشان کرد: روستای «محرمان» مأمن افراد دلال شده است.
وی یادآور شد: زمین کشاورزی که تنها سرمایه ساکنان این روستا محسوب می‌شود را به کمترین قیمت خریداری می‌کنند و با کمال تاسف این کار مورد استقبال کشاورزان مواجه شده است.
به گفته صفری، کشاورز تولید کننده محصولات اقتصادی پس از فروش زمین نه تنها مصرف کننده شده بلکه در برخی موارد به عنوان نگهبان و سرایدار خانه و ویلایی که روی زمین او ساخته‌اند مشغول به‌کار می‌شود.
وی با تصریح بر اینکه با وجود گرانی و تورم کشاورزی نیز برای کشاورزان صرف ندارد، متذکر شد: مهم‌ترین دلیلی که موجب شده تا کشاورزان روستا اقدام به این کار کنند هزینه بالای تولید محصولات کشاورزی و عدم حمایت لازم از کشاورز است.
این مسئول به مشکلات فرهنگی حضور فروش زمین به افراد سرمایه‌دار در روستای محرمات اشاره کرد و یادآور شد: هر جامعه فرهنگ خاص خودش را دارد و فرهنگ سنتی روستا نمی‌تواند با فرهنگ شهرنشینی که مالکان جدید با خود به ارمغان می‌آورند، سازگار باشد. /صبح شفت

Share