آتش‌سوزی در خانه تاریخی سرهنگ عضدی

میراث ارزشمند سیاهکل در اتش سوخت+ تصاویر

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از درسیاهکل، خانه سرهنگ عضدی شامگاه یکشنبه دچار حریق شد، این خانه در سال ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و در چند سال قبل نیز یک مرحله سقف آن مرمت شده بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از درسیاهکل، خانه سرهنگ عضدی شامگاه یکشنبه دچار حریق شد، این خانه در سال ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و در چند سال قبل نیز یک مرحله سقف آن مرمت شده بود.
مهرداد حسینی مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سیاهکل مردادماه امسال گفته بود: با تاکیدات مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان و موافقت کمیته برنامه‌ریزی شهرستان سیاهکل، مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال برای مرمت این بنای تاریخی که مربوط به اواخر دوره قاجاریه است در نظر گرفته شده که پس از تخصیص آن کار مرمت آن از سوی کارشناسان خبره اداره کل آغاز می‌شود.

بنابراین گزارش متأسفانه این خانه که مردم سیاهکل به آن علاقه زیادی داشتند و در مرکز شهر سیاهکل به نمادی از قدمت این شهر تبدیل شده بود، در آتش سوخت.

براساس این گزارش سیاهکل که دارای آثار تاریخی زیادی است و بناهایی همچون تی تی کاروانسرا که به پرورش حیوانات اهلی تبدیل شده، بقعه آقا سید ابراهیم (امام‌زاده تورار)، قلعۀ گرماور (گرماوری برج) که به فراموشی سپرده شده‌اند و سایر ادارات است، دارای “نمایندگی” میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است و از همین جا مشخص شده که مسئولان استانی میراث به چه اندازه آثار کهن شهرستان سیاهکل برایشان ارزشمند است.
امکانات ضعیف آتش نشانی سیاهکل، ترکیدگی لوله های آب و کمک شهروندان سیاهکلی برای مهار آتش، حضور مردم و تصویربرداری آنها به وسیله دوربین های گوشی همراه، از حاشیه های این آتش سوزی بود که توجه حاضرین را به خود جلب کرده بود.

از خانه قدیمی عضدی در چندین سال قبل به عنوان دفترخانه اسناد رسمی استفاده می‌شد و پس از تخلیه آن در اختیار میراث فرهنگی قرار گرفت، اما به جز وعده دادن و صحبت از مرمت آن، مردم این شهر چیز دیگری از مسئولان ندیدند.

حال باید منتظر ماند و دید که با به وقوع پیوستن این فاجعه تاریخی، آیا مسئولان میراث آستین بالا خواهند زد تا یکبار دیگر نماد قدمت و خانه محبوب مردم سیاهکل را به آنها باز گردانند یا اینکه این خانه نیز مانند سایر آثار تاریخی شهرستان سیاهکل به فراموشی سپرده می‌شود.

khane_sarhang_azodi_dar_siahkal_atashsozi-2 khane_sarhang_azodi_dar_siahkal_atashsozi-3 khane_sarhang_azodi_dar_siahkal_atashsozi-8 khane_sarhang_azodi_dar_siahkal_atashsozi-10 khane_sarhang_azodi_dar_siahkal_atashsozi-12 khane_sarhang_azodi_dar_siahkal_atashsozi-13 khane_sarhang_azodi_dar_siahkal_atashsozi-15 khane_sarhang_azodi_dar_siahkal_atashsozi-18 khane_sarhang_azodi_dar_siahkal_atashsozi-19 khane_sarhang_azodi_dar_siahkal_atashsozi-24 khane_sarhang_azodi_dar_siahkal_atashsozi-25

 

Share