مراسم علم واچینی در سرتربت املش+عکس

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا شهرستان باستانی املش در گستره جغرافیایی خود دارای تعداد بسیاری بقاع و تربت متبرکه می باشد که در این میان بقعه متبرکه سرتربت واقع در دهستان کجید شهرستان املش ازجایگاه فرهنگی و مذهبی خاصی برخورداربوده است. به نقل از املش ما ,هر ساله پس از برداشت محصولات کشاورزی به […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا شهرستان باستانی املش در گستره جغرافیایی خود دارای تعداد بسیاری بقاع و تربت متبرکه می باشد که در این میان بقعه متبرکه سرتربت واقع در دهستان کجید شهرستان املش ازجایگاه فرهنگی و مذهبی خاصی برخورداربوده است.
به نقل از املش ما ,هر ساله پس از برداشت محصولات کشاورزی به یمن شکرگزاری روستائیان مناطق جلگه ای و ییلاقی املش به همراه هزاران زائر و عاشقان سادات جلیل القدر علوی و وابستگان خاندان نبوت از شرق استان گیلان در این مکان مقدس گردآ ْمده و به پاس استقامت و دلاورمردیهای آل کیا در مناطق گیل و دیلم که پرچمدار نهضت تشییع علوی بودند آئین ویژه علم واچینی را برگزار می نمایند.
تاریخ آغازین برگزاری باشکوه این مراسم سنتی به بیش از ۸۰ سال پیش برمی گردد و هرساله در هفتم محرم علم می بندند که در اواخر تیرماه یا اوایل مردادماه هرسال این مراسم باشکوه برگزار می شود.
هرساله بیش از ده هزار نفر جمعیت در چنین روزی برای زیارت بقعه آقا سید علی کیا و آقاسید محمد سرتربت شرکت و در آیین سنتی مذهبی (علم واچین)در این منطقه حضور می یابند.
مراسم علم واچینی با مداحی و سینه زنی در صحن بقعه متبرکه و باز کردن پارچه های نذری عصر آن روز پایان می رسد و در طول روز برگزاری مراسم بازار موقت و فروشگاههای بسیاری برای تامین نیازهای زائران مهیا است.
علم-واچینی3 علم-واچینی.bmp علم-واچینی1.bmp

Share