ولایتی در جمع اصحاب رسانه

ولایتی:مذاکره‌کنندگان همه خطوط ترسیم شده رهبر انقلاب را رعایت کردند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ایران به دنیا نشان داد که اهل مذاکره است، گفت: مذاکره کنندگان ما تمام خطوط ترسیم شده از جانب مقام معظم رهبری را در مذاکرات با کشورهای ۱+۵ رعایت کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ایران به دنیا نشان داد که اهل مذاکره است، گفت: مذاکره کنندگان ما تمام خطوط ترسیم شده از جانب مقام معظم رهبری را در مذاکرات با کشورهای ۱+۵ رعایت کردند.

IMG13351384علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشستی صمیمانه با اصحاب رسانه که در ساختمان این مرکز برگزار شد، اظهار داشت: مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان بازوی مشورتی مقام معظم رهبری و بر اساس اصل ۱۱۰ قانون اساسی به سیاستهای کلی که تاکنون در تمام حوزه های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی برای نظام تدوین و اجرایی شده و یا در دست تدوین است بر آنها نظارت کامل دارد.

وی افزود: این مرکز بر تمام سیاستهای کلی که توسط مقام معظم رهبری به قوا ارسال می شود نظارت داشته و نحوه انجام سیاستها را رصد می کند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه این مرکز از محققان و کارشناسان تخصصی در حوزه مختلف دعوت می کند، افزود: ما همچنین ارتباطهای گسترده ای را با کشورهای آسیایی و اروپایی داریم و در همین رابطه نیز بعد از ماه مبارک رمضان از دانشگاه خلق چین که بزرگترین دانشگاه این کشور به حساب می آید به تهران خواهند آمد.

ولایتی با بیان اینکه ایران نقش اول تاثیر گذاری را در منطقه دارد، ادامه داد: هیچ معادله منطقه ای نیست که بدون ایران حل شود.

رئیس مرکز تحقیقات و استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مذاکرات هسته ای ایران با کشورهای ۱+۵ اظهار داشت: مذاکرات هسته ای یک نبرد دیپلماتیک است و این نبرد تنها پشت میز مذاکره کامل نخواهد شد. بلکه در کنار آن نیز مذاکرات خصوصی و دو جانبه با مسئولان سیاسی سایر کشورهای مذاکره کننده نیز همواره انجام می شود.

وی با تاکید بر اینکه مذاکرات هسته ای بسیار سخت و پیچیده است و مذاکره کنندگان ایرانی تاکنون از حقوق هسته ای ایران دفاع کرده اند تصریح کرد: تمام ملتها می دانند که جمهوری اسلامی ایران قصد استفاده نظامی از نیروی هسته ای ندارد و در این چند نوبت مذاکرات ایران با انجام تمام تعهدات خود نشان داده که به دنبال استفاده نظامی از این انرژی نبوده و نیست.

وی ادامه داد: تمام فعالیتها و اقداماتی که در زمینه هسته ای در کشور انجام می شود تحت نظارت کامل بازرسان انرژی هسته ای است و طبق گزارشهایی که آنها اعلام کرده اند تا کنون هیچ تغییری در کاربرد انرژی هسته ای در ایران مشاهده نشده و وجود ندارد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مذاکرات ایران و ۱+۵ فواید بسیاری در عرصه سیاست خارجی برای کشورمان داشت، گفت: ایران با انجام این مذاکرات به دنیا نشان داد که اهل مذاکره است و همچنین هیچ خواسته ای خارج از حق قانونی و بین المللی خود ندارد ، حتی حاضر است با کشورهای مختلف در زمینه انرژی هسته ای همکاری مشترک داشته باشد. همانند همکاری ایران با روسیه در ساخت نیروگاه هسته ای بوشهر که تمام دنیا نیز در جریانند.

ولایتی در ادامه افزود: در زمینه همکاری ها با سایر کشورها نیز چین و روسیه پیشنهاداتی را مطرح کردند در حالی که ما قبلا هم همکاری هسته ای با این دو کشور داشته ایم.

وی با تاکید بر اینکه ما هیچ کار پنهانی در حوزه هسته ای نداریم، گفت: ما به تمام تعهدات خود عمل کرده ایم و اجازه نخواهیم داد آنها از خط قرمز عبور کنند، اینکه گفته شده ایران یا باید در این دوره مذاکرات به خواسته های ما پاسخ مثبت دهد یا مذاکرات تمام خواهد شد این موضوع جنگ روانی است که از سوی غربی ها مطرح شده است.

رئیس مرکز تحقیقات ادامه داد: کشورهای ۱+۵ بیش از ایران تمایل داشتند این دوره مذاکرات ادامه پیدا کند زیرا می دانند اگر قرار باشد با ایران به تفاهم برسند باید در موضع برابر با ما گفتگو و مذاکره کنند.

ولایتی درباره نحوه عملکرد تیم مذاکره کننده ایران گفت: مذاکره کنندگان ما تمام خطوط ترسیم شده از جانب رهبر معظم انقلاب را رعایت کرده اند.

وی در پاسخ به این سوال که اقدامات دولت را در انجام مذاکرات چگونه ارزیابی می کنید، گفت: دولت یازدهم بیشتر در مساله هسته ای تمرکز داشته و تلاشهای زیادی انجام داده و در این حوزه به توفیقاتی دست پیدا کرده است.

ولایتی با اشاره به بحرانهای عراق و فلسطین گفت: دولت در حمایت از مردم عراق، مردم مظلوم فلسطین بسیار فعال عمل کرده است و موضع رئیس جمهور در رابطه با غزه و فلسطین موضع گیری بسیار قوی بود که مورد تایید مقام معظم رهبری بوده است و ایشان تایید کرده اند.

وی تصریح کرد: حمایت از دولت قانونی عراق پس از خرابکاری های گروهک تروریستی داعش نشان می دهد که دولت در همان چارچوبهایی که مقام معظم رهبری ترسیم کرده اند حرکت می کنند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مشکلات اخیر ایران و کشورهای ۱+۵ بر سر میزان سطح غنی سازی گفت: کشورهای عضو ۱+۵ در عرصه سیاست خارجی در ابعاد مختلف با یکدیگر تعارض دارند و نمونه بارز آن را می توان مشکلات اخیر بین روسیه و آمریکا در موضوع اوکراین اشاره کرد.

ولایتی در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از به نتیجه رسیدن مذاکرات با ۱+۵ چیست، گفت: امیدواریم که با استمرار مقاومت مردم و تبعیت مذاکره کنندگان از خطوط ترسیم شده توسط مقام معظم رهبری نتیجه مذاکرات موفقیت آمیز باشد.
/مهر

 

Share