مجبور کردن مسلمانان به روزه خواری در هند و چین+عکس

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا روزه‌داری در کشورهایی که اکثریت جمعیت‌شان مسلمان نیستند، با مصائب فراوانی روبرو بوده و نه تنها برای این مشکلات هیچ‌گاه پایانی نمی‌توان متصور شد، بلکه با گذشت هر سال، میزان حملات و فشارها نسبت به روزه‌داران به شیوه‌های مختلف افزایش می‌یابد؛ رویکردی که در این ماه رمضان شاهد اوج‌گیری‌اش […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا روزه‌داری در کشورهایی که اکثریت جمعیت‌شان مسلمان نیستند، با مصائب فراوانی روبرو بوده و نه تنها برای این مشکلات هیچ‌گاه پایانی نمی‌توان متصور شد، بلکه با گذشت هر سال، میزان حملات و فشارها نسبت به روزه‌داران به شیوه‌های مختلف افزایش می‌یابد؛ رویکردی که در این ماه رمضان شاهد اوج‌گیری‌اش بودیم و وقوعش در هند منجر به شکل‌گیری جنجالی بین‌المللی شد.

به گزارش «تابناک»، یکی از مظاهر عبادی اسلام، روزه‌ است و مسلمانان در سراسر جهان، در طول سال خصوصاً در طول ماه مبارک رمضان با روزه‌داری به تزکیه روح و جسم خود می‌پردازند؛ عملی که طبیعتاً در کشورهای اسلامی قواعدی ویژه برایش در نظر گرفته می‌شود اما در دیگر کشورها که اکثریت‌شان مسلمان نیستند، چنین نیست و گاهی نه تنها روزه‌داری به عنوان یک امر شخصی و اعتقادی به رسمیت شناخته نمی‌شود، بلکه عملاً به مسلمانان برای پایبندی به این آیین مذهبی، فشار وارد می‌شود.

در سال‌های گذشته مواردی در راستای تحت فشار گذاشتن مسلمانان برای عدم روزه‌داری در طول ماه مبارک رمضان در کشورهای غیرمسلمان گزارش شده بود اما در ماه مبارک رمضانی که سپسری شده، تعداد اتفاقات اینچنینی که جنبه رسانه‌ای یافته رو به فزونی گذاشته و نگرانی‌هایی را درباره به خطر افتادن امنیت حریم شخصی مسلمانان و تلاش چندوجهی برای ضربه زدن به مسلمانان ساکن کشورهای با اکثریت مسیحی و بودایی و … به وجود آمده است.

401917_564

در هند جنجال بر سر اتفاقی رخ داده که ابتدا در سطح ملی خشم مسلمانان هند را در پی داشت و سپس ابعادی بین المللی پیدا کرد. جنجال از آنجا آغاز شد که «راجان بابوآره ویچاره» یکی از نمایندگان مجلس هند در دهلی نو تلاش کرد به زور غذا در دهان یک مسلمان داخل یک رستوران فرو کند و چندین بار در این زمینه تلاش کرد تا این مسلمان روزه‌دار را وادارد تا نان را بخورد و این لحظات توسط یک دوربین ثبت شد؛ لحظاتی که طی آن، این کارمندِ مسلمان از ناحیه دهان دچار آسیب شد.

انتشار فیلم این دوربین، منجر به خشم و اعتراض گسترده مسلمانان هند شد تا این نماینده با طرخ این موضوع که قصدش وادار کردن به روزه خواری نبوده و تنها معترض به کیفیت نان‌های رستوران بوده و قصد داشته این‌گونه اعتراضش را به سفت بودن نان‌ها اعلام کند اما این سخنان نتوانسته قانع کننده باشد و نگرانی‌های گروه‌های اقلیت دینی هند نسبت به تکرار چنین حوادثی افزایش یافته است.

این اتفاقات که به تازگی با انتشار در رسانه‌های بین المللی برای هند ابعاد جهانی پیدا کرد، با واکنش مجلس قانون گذاری هند همراه شد و برخی نمایندگان مجلس هند اقدام به محکوم کردن چنین رفتاری کردند و در همین راستا از رستورانی که در آن چنین اتفاقی رخ داده بود، بازدید کردند. با این حال این تنها اتفاقی نیست در طول ماه مبارک رمضان رخ داد و در دیگر کشورها نیز برخی رفتارها، حساسیت برانگیز شد.

401916_840

از جمله اینکه در برخی بخش‌های چین با توزیع غذای رایگان، تلاش می‌شد روزه مسلمانان شکسته شود و یا دانشجویان مسلمان دانشگاه‌های ایالت سین کیانگ چین به دلیل فشارهای مقامات دانشگاه مجبور به روزه خواری شدند و مسئولان دانشگاه ها آنان را مجبورکردند که هر روز ظهر رمضان، همراه با اساتید دانشگاه بر سر میز غذا نشسته و با آنان غذا تناول کنند تا اطمینان حاصل شود که روزه نیستند.

مسئولان دانشگاه‌ها در اقدامی که حکم تفتیش عقاید دارد، اعلام کرده‌اند که دانشجویان مسلمان در صورت ممانعت از تناول غذا در روز، با مجازات سختی روبرو خواهند شد. استان سین کیانگ چین، محل اصلی زندگی اویگورهای چین است که اغلب مسلمان می باشند اما دولت چین آنان را مسئول اصلی تنش‌های اخیر می داند.

در کنار هند و چین، چندی پیش در انگلیس نیز گزارش شده بود که یک مدرسه ابتدایی در انگلستان اقدام به فرستادن کودکان روزه‌دار به خانه‌هایشان می‌کرد و عملاً این سیاست کاری امکان تحصیل را از ایشان سلب می‌نمود؛ سیاستی که با رسانه‌اش شدنش متوقف شد و پایان یافت اما اگر رسانه‌ای نمی‌شد، چند مسلمان باید از کودکی به اعتقادات‌شان پشت می‌کردند؟ مسلمانی در این دوران دشوارتر از گذشته شده و اینها نشانه‌هایی برای دشواری حفظ ایمان است./تابناک

Share