ماهی‌های خزر کوتوله شده‌اند!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رودخانه‌ها، بستر زایش ماهیان به شمار می‌روند و از آنجایی‌که گیلان با چنین رودخانه‌های آلوده‌ای مواجه است ناگزیر برای حفظ نسل ماهیان، هم اکنون تکثیر ماهیان به صورت مصنوعی انجام می‌شود و اغلب ماهیان بخت برگشته امروز نه در رودخانه بلکه در خشکی چشم به دنیا باز می‌کنند. مقدار […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رودخانه‌ها، بستر زایش ماهیان به شمار می‌روند و از آنجایی‌که گیلان با چنین رودخانه‌های آلوده‌ای مواجه است ناگزیر برای حفظ نسل ماهیان، هم اکنون تکثیر ماهیان به صورت مصنوعی انجام می‌شود و اغلب ماهیان بخت برگشته امروز نه در رودخانه بلکه در خشکی چشم به دنیا باز می‌کنند.

mahi-192مقدار آب رودخانه‌ها در مقایسه با حجم آب کره، ناچیز است، با این وجود بسیاری از تغییرات ایجاد شده در سطح خشکی‌های عالم ناشی از عملکرد آبهای جاری است. رود و بستر آن، یعنی «رودخانه» نقش مهمی در زندگی بشر دارد.

رودخانه گوهررود یکی از دو رود شهرگذر رشت است. از ۷۰۰ متری کوه‌های سراوان سرچشمه می‌گیرد، پس از ورود از جنوب به شهر رشت و با پیوستن به دیگر رودخانه رشت یعنی زرجوب، رودخانه پیربازار را تشکیل می‌دهد و از شمال شهر رشت خارج شده در انتها به تالاب انزلی می‌ریزد.

این رودخانه در گذشته از مکان‌های دیدنی رشت به‌شمار می‌آمد و در آن ماهیگیری نیز می‌شد، اما امروزه این رود با ورود پساب‌های مختلف یکی از آلوده ترین رودخانه‌های گیتی به شمار می‌رود و انتقال این آلودگی‌ها به تالاب انزلی موجب چهره ناخوشایند شهری می‌شود. رودخانه‌های گوهررود و زرجوب رشت به کانال انتقال فاضلاب تبدیل شده است و بدین ترتیب نه تنها دیگر در گوهررود، ماهی وجود ندارد بلکه هیچ موجود زنده دیگری نمی‌تواند در آن زنده بماند.

محمدرضا برجی، مدیرکل محیط زیست گیلان با بیان اینکه آنالیزها نشان می‌دهد فاضلاب خام با عناصر رودخانه گوهررود مشابه است، افزود: فاضلابهای خانگی و کشاورزی بدون هیچ تصفیه ای به رودخانه‌های گوهررود و زرجوب می ریزند و با چنین وضعیتی امکان زنده ماندن هیچ ماهی در این رودخانه‌ها وجود ندارد.

وی اضافه کرد: با یک برنامه‌ریزی ۴ ساله برآنیم تا از ورود فاضلابها به رودخانه‌های استان جلوگیری کنیم و این امر نیاز به هماهنگی‌های همه جانبه دارد.

یوسفی، مدیرکل استاندارد گیلان  با اشاره به سرانه پایین مصرف ماهی در کشور نسبت به کشورهای پیشرفته گفت: پرورش ماهی می‌تواند مانند برنج، چای و زیتون یک محصول استراتژیک برای استان محسوب شود.

وی ضمن ابراز امیدواری بر همکاری اداره‌های ذیربط و اساتید دانشگاهی در تدوین استانداردهای مرتبط پرورش ماهی در قفس، اداره کل استاندارد گیلان را به عنوان دبیر، آماده هرگونه مساعدت اعلام کرد.

یوسفی با بیان اینکه سرانه مصرف ماهی در گیلان ۸ کیلوگرم است، این در حالیست که میانگین مصرف ماهی در دنیا ۱۴ کیلوگرم است، خاطرنشان کرد: مصرف بیشتر ماهی موجب سلامت افراد می‌شود و لازم است برای رسیدن به این میزان فرهنگ سازی‌های بیشتری انجام شود.

وی تصریح کرد: همواره دخالت در رویه طبیعی تولید، اشکالاتی را ایجاد کرده است و هیچ بعید نیست که با پاک نشدن رودخانه‌ها و ادامه روند تکثیر ماهیان به طور مصنوعی شاهد معلول شدن ماهی‌ها باشیم./ایسنا

Share