استاندار در جمع اعضا کمیسیون برنامه بودجه مجلس:

عزم تمامی مسئولین و نمایندگان استان برای توسعه استان جدی است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا پنجمین جلسه شورایبرنامه ریزی استان به ریاست استاندار گیلان و با حضور اعضای کمیسون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات استانداری گیلان برگزار شد .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا پنجمین جلسه شورایبرنامه ریزی استان به ریاست استاندار گیلان و با حضور اعضای کمیسون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات استانداری گیلان برگزار شد .
IMG_2945

دکتر محمد علی نجفی در این نشست با  بیان اینکه مزیت های بی بدلیل این سرزمین نظیر جنگل های انبوه و پرتراکم هیرکانی ، اراضی مستعد کشاورزی ، خط ساحلی زیبا ، در اختیار داشتن مرزهای خشکی و آبی ، تاریخی کهن و در نهایت مردمانی با فرهنگ و دانش دوست و بسیاری از مواهب خدادادی باعث گردیده تا چشم بسیاری از مردم ایران زمین و دنیا به این نقطه از کشورمان خیره گردد گفت : به اذعان همه اساتید علم مدیریت و اقتصاد ، سرمایه گذاری در این استان دارای بازدهی بمراتب بیشتر از عمده استانهای کشور است . اما متاسفانه گیلان از مشکلات فراوانی رنج میبرد.

دکتر نجفی با بیان اینکه در حوزه کشاورزی عدم یکپارچه سازی اراضی و مکانیزاسیون آن باعث افزایش هزینه های تولید و غیر رقابتی شدن عمده محصولات  بویژه برنج گردیده است و علاوه بر آن علیرغم بارش میانگین سالیانه ۱۲۰۰ میلی متر همه ساله کشاورزی استان در معرض خشکسالی است گفت : برای خروج از وضعیت نا مطمئن و نگران کننده کنونی اختصاص ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل سد پلرود ، رفع برخی از چالشهای اداری برای تسریع در اجرای قرارداد فاینانس سد شفارود و اختصاص ۱۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل ۱۱ سد لاستیکی در دست اجرا در دوره کوتاه مدت مورد نیاز میباشد .

وی ادامه داد : در بسیاری از شاخص های دیگر نیز استان گیلان را متاسفانه باید در رده استانهای محروم به شمار آورد بعنوان نمونه اگر چه در حوزه ورزش قهرمانی استان گیلان علیرغم جمعیت ۳/۳ درصدی آن در مقایسه با کل کشور جزو ده استان برتر و مدال آور محسوب می شود ولی در زمینه امکانات و سرانه اماکن ورزشی در رتبه ۲۳ کشور قرار دارد .

استاندار گیلان در مورد مسائل زیست محیطی نیز گفت : اختصاص اعتبار مورد نیاز برای احداث نیروگاههای زباله سوز و تکمیل طرحهای ساماندهی فاضلاب های شهری و روستایی در دستور کار دولت و مجلس قرار گیرد .

وی با اشاره به بازدید اعضای کمیسیون برنامه و بودجه از راه آهن گیلان گفت : برای تکمیل راه آهن قزوین – رشت به ۶۰۰ میلیارد تومان و برای اتصال آن از رشت به انزلی ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز می باشد ، این خط آهن در بخش زیر ساخت دارای ۸۵ درصد و در بخش روساخت و ریل گذاری ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی می باشد .

وی با بیان اینکه گیلان مستعد سرمایه گذاری و توجه بیشتر بخش دولتی و خصوصی است گفت : تکمیل پروژه های بزرگ ملی نظیر راه آهن و آزاد راهها ، سدهای در دست احداث ، بنادر در حال توسعه ، جبران عقب ماندگی در حوزه آب و راه روستایی  ، یکپارچه سازی اراضی و توجه بیشتر به روستاها و شهرها و از جمله ساماندهی پسماندها و فاضلاب شهری و روستایی ضرورت بهره بری بیشتر منابع ملی در این استان است .

وی افزود : در حوزه اشتغال نیز استان گیلان علیرغم همه مزیت ها و مواهب طبیعی و خدادادی دارای وضعیت نامناسبی است بنحوی که در سال ۱۳۹۲ با نرخ ۶/۱۳ درصد بیکاری در رتبه ۵ بیکارترین استانهای کشور قرار داشته و این در حالیست که نرخ مشارکت اقتصادی در استان بسیار بالا بوده بنحویکه جزو ۴ استان برتر کشور می باشیم .

وی خاطر نشان کرد : به رغم همه تنگناها استان گیلان به باور بسیاری از کارشناسان مستقل و نیز گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در رتبه نخست بهبود شرایط کسب و کار قرار داشته و این رتبه حداقل در یکسال اخیر ثابت بوده و نشان دهنده عزم تمامی مسئولین و نمایندگان استان در تامین شرایط توسعه استان می باشد

جعفر زاده نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست خاطر نشان کرد : اکنون با مدیرت جهادی استاندار گیلان انتظار داریم با اختصاص بودجه های مناسب از محل منابع در اختیار وزراء و اختصاص بودجه مناسب در سال ۹۴ پروژه های بزرگ گیلان را به سرانجام رسانیم .

رهبری املشی نماینده مردم شهرستان رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی نیز بر استحقاق گیلان در اولویت قرار گرفتن اختصاص بودجه مناسب به پروژه های آن تاکید کرد و افزود : امیدواریم با اختصاص اعتبارات مناسب به پروژه های استان نظیر سد های شفارود و پلرود ، بزرگراه قزوین – رشت ، را آهن ، احداث سد لاستیکی  شاهد تحول در استان باشیم .

الیاس نادران  نایب رئیس کمیسیون برنامه وبودجه ومحاسبات مجلس نیز در این نشست یکی از خطاهای استراتژیک در آمایش سرزمینی گیلان را در سالهای گذشته محروم کردن این استان از صنعت عنوان کرد و اظهار داشت : این در حالی است که در زیر ساخت های کشاورزی نیز اقدامات اساسی صورت نپذیرفت .

وی تامین آب کشاورزی گسترش راههای ریلی و تکمیل آزاد راه در گیلان را مهم دانست و افزود : از ماده ۱۵۰ قانون برنامه پنجم در بودجه ی امسال می توان برای تکمیل این پروژه ها کمک وبرای بودجه سال ۹۴ نیز برنامه ریزی کرد .

گفتنی است اعضای کمیسیون برنامه وبودجه گیلان صبح امروز از پروژه های بزرگ گیلان از جمله سد های پلرود وشفارود سدهای لاستیکی، راه آهن وآزاد راه گیلان  و سایت نفت وگاز سردار جنگل بازدید کردند.طالله حکیمی،

IMG_2928 IMG_2929 IMG_2931 IMG_2932 IMG_2933 IMG_2935 IMG_2936 IMG_2937 IMG_2938 IMG_2939 IMG_2940 IMG_2941 IMG_2942   IMG_2950 IMG_2951 IMG_2954 IMG_2956 IMG_2957 IMG_2960 IMG_2961

Share