رییس جمهور

صاحبان فرهنگ و سیاست خود را قیم مردم ندانند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا حسن روحانی رئیس جمهور در دیدار با اهالی فرهنگ گفت: صاحبان فرهنگ و هنر و صاحبان قدرت و سیاست هر دو خادمان ملت هستند و هیچ یک از آنها نباید خود را بالا سر و قیم مردم بدانند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری کشورمان در ضیافت افطاری با جمعی از برگزیدگان عرصه فرهنگ و هنر که شامگاه جمعه ۳ مرداد در سالن اجلاس برگزار شد، گفت: در آغاز بسیار خوشحالم که بعد از حدود ۶ ماه فرصتی پیش آمد تا در خدمت اهالی فرهنگ و هنر باشم. قبل از هر چیز می خواهم به خاطر حضور شکوهمندانه اهالی فرهنگ و هنر در راپیمایی روز قدس در حمایت از مردم فلسطین و غزه تشکر و قدردانی کنم.

IMG23505322وی در ادامه افزود: حادثه غزه به ما می آموزد که همه ما باید با هم متحد شویم و در برابر ظلم ظالمان بر مظلومان بایستیم. دنیای اسلام و مردم ایران اگر می خواهیم به آرزوهایمان برسیم باید دست به دست هم بدهیم.

رئیس دولت یازدهم گفت: بسیار خرسندم که دنیا هیچگاه ما را به عنوان کشور نفت و یا سازنده مدرنترین اسلحه های روز نشناخت بلکه دنیا، مردم ایران را به فرهنگ و هنر، حافظ و سعدی، ابوعلی سینا و ذکریاها می شناسند. در واقع همه جهان ما را به عنوان ملت فرهنگ دوست می شناسند و باید تلاش کنیم غباری که به ناروا در چند سال گذشته بر این چهره نشسته است و ما را به خشونت و جنگ معرفی کرده اند، از بین ببریم؛ چراکه مردم ما همیشه اهل فرهنگ و هنر بوده اند.

روحانی خطاب به اهالی فرهنگ و هنر عنوان کرد: ملت ایران ملتی است که همیشه ضد خشونت و ضد افراط بوده و اگر هم گوشه ای فردی، جمعی و یا گروه کوچکی راه دیگری می پیماید شما فرهنگ دوستان با بهترین شعرها، داستانها، تئاتر، فیلم، مجسمه و موسیقی به همه دنیا بگویید که صدای مردم ایران صدای دوستی، صلح و برادری است.

رئیس جمهور در ادامه تاکید کرد: خیلی وقت ها بین قدرت از یک سو و فرهنگ و هنر از سوی دیگر بر سر تصاحب جامعه نزاع و رقابت بوده است به این معنا که اهالی هنر می خواسته اند دلهای مردم جامعه را بربایند و از سوی دیگر کانون های قدرت می خواسته با اقتدار و از سر سیاست با مردم سخن بگوید. به اعتقاد من بزرگترین اشکال اهالی فرهنگ و هنر و اهل سیاست در همین نکته نهفته است.

وی افزود: برای حل این معضل تنها یک راه وجود دارد. راه اول این است که نه صاحبان قدرت و نه اهالی فرهنگ و هنر هیچ یک خود را بالاسر و قیم جامعه ندانند. همه ما باید پشت سر جامعه و در خدمت مردم باشیم و با زبان و عمل به مردم بزرگمان بگوییم که صاحبان فرهنگ و صاحبان قدرت و سیاست هر دو خادمان شما هستند.

روحانی در پایان تصریح کرد: امیدوارم همراه با یکدیگر دست به دست هم دهیم و به ملت کمک کنیم تا بتوانیم با اراده قوی از راههای دشوار عبور کنیم.

به گزارش مهر در ادامه این دیدار ۵ هنرمند به نمایندگی از هنرهای مختلف در حوزه سینما، تئاتر، موسیقی، هنرهای تجسمی و ادبیات با رئیس جمهور سخن گفتند.

در ابتدا تهمیه میلانی روی صحنه آمد و از رئیس جمهور خواست تا شرایطی فراهم شود تا ارتباط مردم با سینما همچون گذشته برقرار شود و یکی از این راههای ارتباط را گسترش و توسعه سالن های سینما در شهرهای مختلف کشور دانست.

حبیب صادقی عضو پیوسته فرهنگستان هنر و نماینده هنرمندان هنرهای تجسمی گفت: امسال از سوی رهبری به سال اقتصاد و فرهنگ نامگذاری شده است و همین امر ضرورت توجه به هنرهای تجسمی را دو چندان می کند.

فرهاد آئیش که به عنوان نماینده جامعه تئاتر سخن می گفت در ادامه این مراسم گفت: کل بودجه ای که از سوی دولت برای تئاتر  در نظر گرفته شده ۱۱ میلیارد تومان و کمتر از بودجه ساخت یک پروژه تلویزیونی است. من به عنوان نماینده تئاتری ها از دولت می خواهم بودجه سال آینده این هنر را افزایش دهد.

فاضل نظری به عنوان نماینده جامعه شعرا و ادبیات ایران نیز گفت: طبق فرمایش مقام معظم رهبری، شعر سرمایه ملی است و این یک حقیقت است که باید آن را باور داشت.

همچنین حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی به عنوان نماینده اهالی موسیقی روی صحنه آمد و گفت: انتظار اهالی موسیقی این است که بعد از گذشت ۳۵ سال از پیروزی انقلاب اسلامی برخی بایدها و نبایدها را از سر موسیقی بردارید. همچنین شما به عنوان رئیس جمهور منتخب ایران در مناظرات انتخاباتی خود نام محمدرضا شجریان را بردید حالا انتظار داریم بعد از گذشت یک سال و استقرار دولت یازدهم شرایطی فراهم شود تا آواز این صدای ماندگار بار دیگر در کشور طنین انداز شود.

از اتفاقات جالب توجه مراسم امشب این بود که رییس جمهور هومن سیدی بازیگر سینما را صدا کرده و سیمرغ بلورینی که وی در جشنواره فیلم فجر پارسال به روحانی تقدیم کرده بود به وی بازگرداند و رییس جمهور تاکید کرد این جایزه باید نزد صاحب اصلی آن بماند.

گزارش کامل سخنان هنرمندان در این مراسم متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد./مهر

Share