ساماندهی سوال نمایندگان از وزرا +جزئیات

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از باشگاه خبرنگاران، ابوذر ندیمی نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل، از ساماندهی نحوه “سوال نمایندگان از وزرا” خبر داد و گفت: این موضوع در دستور کار کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس است. وی افزود: معتقدم باید به گونه‌ای رفتار کنیم که حق نمایندگان و وزرا هیچ کدام […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از باشگاه خبرنگاران، ابوذر ندیمی نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل، از ساماندهی نحوه “سوال نمایندگان از وزرا” خبر داد و گفت: این موضوع در دستور کار کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس است.

وی افزود: معتقدم باید به گونه‌ای رفتار کنیم که حق نمایندگان و وزرا هیچ کدام ضایع نشود.

nadimi6_thumعضو فراکسیون طرح‌ها و لوایح مجلس خاطر نشان کرد: نمی‌شود در صحن علنی مجلس پس از یک ساعت بحث و بررسی نماینده سوال‌کننده از وزیر اعلام کند “قانع شدم، رای گیری انجام نشود”.

وی تصریح کرد: اگر قرار است نماینده سوال‌کننده از پاسخ وزیر قانع شود باید در کمیسیون اعلام کند نه در صحن علنی مجلس.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خاطر نشان کرد: وقتی نماینده سوال‌کننده اعلام می‌کند رای گیری نشود، شاید حق وزیر ضایع شود چرا که برخی مواقع عدم رای گیری به ضرر وزیر است.

ندیمی در پایان گفت: با این طرح، رای‌گیری یا عدم رای‌گیری برای دریافت نظر مجلس در مورد توضیحات وزیر به سوال نماینده سوال‌کننده از اختیار نماینده سوال‌کننده خارج می‌شود.

این در حالی است که طبق آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی نحوه رسیدگی به سؤال نماینده از وزیر به شرح‌ذیل است:

ماده ۲۰۹

۱- هر نماینده می‌تواند راجع به مسائل داخلی و خارجی کشور از وزیر مسؤول درباره وظایف او سؤال نماید. سؤال باید کتبی و صریح بوده و در فرم مخصوص که هیأت رئیسه تهیه می‌نماید توسط نماینده تنظیم و به هیأت رئیسه تسلیم شود.

هیأت رئیسه موظف است سؤال را فوری به کمیسیون تخصصی ذی‌ربط ارسال نماید.

۲- کمیسیون موظف است حداکثر ظرف پانزده‌ روز پس از وصول سؤال، جلسه‌ای با حضور وزیر و سؤال‌کننده تشکیل دهد و با استماع نظرات سؤال‌کننده و وزیر و بررسی‌های لازم، به موضوع رسیدگی کند.

۳- چنانچه سؤال‌کننده، توضیحات وزیر را قانع‌کننده نداند، کمیسیون با تعیین قلمرو «ملی» یا «منطقه‌ای» سؤال، بلافاصله نسبت به ارجاع سؤال ملی به هیأت رئیسه جهت اعلام وصول در اولین جلسه علنی اقدام می‌نماید.

۴- در رابطه با سؤال منطقه‌ای، کمیسیون موظف است حداکثر ظرف ده‌روز نسبت به ارائه راه‌حل و ارسال گزارش به هیأت رئیسه مجلس و رئیس جمهور (توسط رئیس مجلس) اقدام نماید.

هیأت رئیسه مساعی لازم نسبت به حل موضوع سؤال منطقه‌ای را به عمل می‌آورد.

چنانچه پس از پانزده روز از ارجاع نامه کمیسیون، نماینده سؤال‌کننده همچنان موضوع را حل و فصل نشده بداند، از هیأت رئیسه درخواست طرح سؤال منطقه‌ای در جلسه علنی را می‌نماید.

هیأت رئیسه موظف است در اولین جلسه علنی، سؤال منطقه‌ای را اعلام وصول و فوری به وزیر ابلاغ و به کمیسیون ذی‌ربط ارسال نماید. کمیسیون موظف است ظرف یک هفته گزارش نهائی را به هیأت رئیسه ارائه نماید.

۵- طبق اصل هشتاد و هشتم (۸۸) قانون اساسی، وزیر مورد سؤال مکلف است حداکثر ظرف ده‌روز از تاریخ ابلاغ سؤال در مجلس حضور یافته و به سؤال پاسخ دهد مگر آنکه وزیر به‌صورت رسمی و با عذرموجه تقاضای تأخیر حداکثر برای مدت ده‌روز داشته باشد.

تبصره ۱- درصورت درخواست نماینده یا نمایندگان سؤال کننده، کمیسیون می‌تواند بررسی سؤال را حداکثر به مدت یک‌ماه به تعویق بیندازد.

تبصره ۲- هیأت رئیسه مکلف است هرگاه تعداد سؤالات قابل طرح در صحن علنی ایجاب نماید یک جلسه علنی در هفته را به پاسخگویی به سؤالات اختصاص دهد.

تبصره ۳- هیأت رئیسه می‌تواند کلیه سؤالات یک نماینده از یک وزیر را که آماده طرح در جلسه علنی باشد در یک جلسه در دستور قرار دهد. در این صورت حداکثر زمان اختصاص داده شده نباید از یک‌ساعت بیشتر شود که به‌‌ همان ترتیب و تناسب طرح سؤال از وزیر در جلسه علنی، به نماینده و وزیر تخصیص می‌یابد.

ماده ۲۱۰

در جلسه علنی ابتداء گزارش کمیسیون متضمن طرح سؤال و بررسی‌های انجام شده توسط سخنگوی کمیسیون به مدت حداکثر پنج‌دقیقه مطرح می‌شود سپس وزیر و نماینده سؤال­کننده به ترتیب و هرکدام حداکثر به مدت پانزده‌دقیقه توضیحات خود را ارائه می‌دهند و در صورت قانع نشدن نماینده، رئیس جلسه نظر مجلس را در این مورد أخذ می‌کند.

درصورتی که اکثر نمایندگان حاضر، نظر به وارد بودن سؤال نماینده یا نمایندگان بدهند رئیس مجلس موظف است موضوع را به رئیس جمهور جهت رسیدگی ارجاع نماید.

تبصره ۱- عدم حضور وزیر در مجلس و کمیسیون به منزله وارد بودن سؤال می‌باشد.

تبصره ۲- سؤال کننده یا وزیر می‌توانند از وقت خود در جلسه علنی طی دونوبت استفاده نمایند.

تبصره ۳- گزارش کمیسیون حداقل بیست و چهارساعت قبل از طرح سؤال در مجلس باید چاپ و بین نمایندگان توزیع شود.

تبصره ۴- در صورتی که سؤال توسط چند نماینده تنظیم گردد، نماینده منتخب سؤال‌کنندگان جهت توضیح سؤال در کمیسیون و صحن علنی باید در فرم مربوط به سؤال مشخص گردد در صورت عدم توافق سؤال‌کنندگان، نماینده آن‌ها توسط یکی از اعضای هیأت رئیسه به قید قرعه انتخاب خواهد شد.

تبصره ۵- سؤال می‌تواند شامل اجزای متعدد باشد.

تبصره ۶- با تغییر وزیر، سؤالاتی که به تشخیص کمیسیون تخصصی مربوط به عملکرد فردی وزیر است از دستور کار خارج می‌شود و گزارش آن به هیأت رئیسه ارائه می‌گردد.

ماده ۲۱۱

چنانچه در هر دوره مجلس، سه بار با رأی اکثریت نمایندگان حاضر، سؤالات نمایندگان از هر وزیر وارد تشخیص داده شود طرح استیضاح وزیر درصورت رعایت مفاد اصل هشتاد و نهم (۸۹) قانون اساسی و آیین‌نامه داخلی در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.
جبارکوچکی نژد، غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، ایرج ندیمی،حسن تامینی، محمدحسین قربانی،حمیدرضا خصوصی،ناصر عاشوری،عطالله حکیمی، صفر نعیمی،محمود شکری،مهرداد لاهوتی،محمدمهدی رهبری،حسن خسته بند

Share