سام سكوتي

سالن جوان کاری

سالن جوان کاری خیلی با زبان کردی آشنایی ندارم و نمی توانم دقیقا توضیح دهم که جوان کاری چه نقشی را بر دوش می کشد اما این را خوب می توان فهمید که این سالن شما را زیبا نخواهد کرد و بلکه جوان کاری، کاری است که در این سالن انجام می پذیرد! در شهر […]

سالن جوان کاری
sokotiخیلی با زبان کردی آشنایی ندارم و نمی توانم دقیقا توضیح دهم که جوان کاری چه نقشی را بر دوش می کشد اما این را خوب می توان فهمید که این سالن شما را زیبا نخواهد کرد و بلکه جوان کاری، کاری است که در این سالن انجام می پذیرد!
در شهر اربیل عراق و بر سر در سالن های آرایشگری عبارت جوان کاری به زبان کردی نقش بسته است که بسیار زیبا هدف سالن های آرایش را تعریف کرده است و به نظر هم وظیفه ای غیر از آن برای این محیط ها قابل تصور نیست، اما متاسفانه در کشور ما نقش و کارکرد سالن های زیبایی وارونه است و بیشتر از آنکه به جوان کاری بپردازند به پیر کاری مشغولند و ضعیف کردن پوست و مو و لب ها که مقایسه جوانان دوران بزک دوزک مواد شیمیایی با مادر بزرگ ها و بعضا مادرها خود دلیلی است بر اثبات این ادعا.
تربیت بیش ازآنکه خواندنی و آموختنی باشد اکتسابی است و پدران و مادران باید بدانند که نمی شود خود رفتاری داشته باشند و از فرزندان خود انتظار رفتاری متفاوت!
اینکه فرزندان پدر سیگاری از دوازده سالگی دود را مهمان ریه های خود می کنند اگر چه فاجعه است و ناراحت کننده اما نباید آن را دور از انتظار دانست و پدر هم نمی تواند از فرزند خود بخواهد که ببیند و امتحان نکند!
درفرهنگ و زبان انگلیسی اصطلاحی هست که والدین می گویند ( Do as I say not as I do ) یعنی آن کاری را انجام بده که من می گویم نه آن چه که من انجام می دهم.
و در مورد بحث آرایش خانواده ها با چنین موضوعی مواجه اند و سعی در دور نگه داشتن فرزندان خود دارند اما از آنجایی که فرزند ،مادر را در حال بتونه کاری و رنگ آمیزی چهره خود می بیند مدیریت کردن دختر و اخیرا دیگر بسر هم کار آسانی نیست!
بر خلاف بیشتر فرهنگ ها و کشور ها که درآن خانم های مسن سعی در پنهان کردن چین و چروک پوست دارند رنگ و لعابی بر گرد پیری نشسته بر موی و صورت دارند و رنگ پریده صورت را سرخ آب و سفید آب می زنند امروز دیگر در کشور ما نو جوانان و بعضا خرد سالان مشتری لوازم آرایشی هستند و گاها به عنوان اسباب بازی برای فرزندان خریداری می شود!
بالا بودن سرانه مصرف لوازم آرایشی در کشور ، کم شدن سن آرایش ، بی تفاوت شدن پدران در مقابل استدلال اگر بد است چرا مامان……. هر روز بر وزن صورت زنان جامعه ما می اقزاید و در جامعه زنان شکسته تر از دیروز می شوندو در این میان صدا و سیما هم در این پیر کاری با جامعه همکاری می کند! زنان هنرور ما در فیلم ها و سریال های رسانه ملی الگوی آبروی زنان جامعه هستند و هفت قلم آرایش را می توان در بیشتر سریال ها مشاهده کرد .
کاش سالن های آرایشی در کشور ما هم جوان کاری را سرلوحه کار خود قرار دهند و همچنان که آرایشگر پیر محل ما تا زمانی که نو جوان ، جوان نشده بود در مقابل استفاده از تیغ برای اصلاح صورت مقاومت می کرد، پیرایش گران ما هم به کار پیرایش بپردازند و کمی از آرایش فاصله بگیرند و خواسته زیادی نیست اگر در مورد دختران کم سن و سال رعایت طراوت پوست و چهره را بکنند و زیبایی را با پول معامله نکنند.

سام سکوتی بداغ
پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share