نشست كارگروه بررسي وضعيت زيست محيطي رودخانه هاي گيلان

سازمان بازرسی آلودگی رودخانه های شمال کشور را پیگیری می کند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا محمدجواد حشمتی روز چهارشنبه در دومین نشست کارگروه بررسی وضعیت زیست محیطی رودخانه های گیلان افزود: آلودگی رودخانه ها در سه استان گیلان، مازندران و گلستان گزارش شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا محمدجواد حشمتی روز چهارشنبه در دومین نشست کارگروه بررسی وضعیت زیست محیطی رودخانه های گیلان افزود: آلودگی رودخانه ها در سه استان گیلان، مازندران و گلستان گزارش شده است.
معاون نظارت و بازرسی امور تولید و توسعه سازمان بازرسی کل کشور اظهار داشت: این استان ها دارای هفت رودخانه مهم هستند که از قلب شهرهایشان می گذرد.
heshmatiحشمتی به خسارت هایی که بخاطر آلودگی رودخانه ها به مردم و نظام تحمیل شده و نیز جلسه این سازمان با کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و افزود: مقرر شد سازمان بازرسی متولی و پیگیر موضوع آلودگی رودخانه های استان های شمالی کشور باشد.
وی گیلان را در امر برطرف کردن آلودگی های رودخانه ها پیشتاز خواند و گفت: در جلساتی که پیشتر در استان های مازندران و گلستان برگزار شده، هنوز برنامه جامعی برای رفع آلودگی های مربوط به رودخانه ها تدوین نشده است.
معاون سازمان بازرسی کل کشور افزود: اقدامات انجام شده در گیلان برای رفع آلودگی رودخانه ها، می تواند الگوی سایر استان های شمالی باشد.
وی آلودگی رودخانه ها را ناشی از ورود فاضلاب ها، پسماندهای بیمارستانی و شیرآبه زباله ها عنوان کر د و گفت: آلودگی دو رودخانه زرجوب و گوهررود که از قلب شهر رشت می گذرد، از سال ها پیش وجود داشته اما اکنون به وضعیتی آزاردهنده رسیده است.
حشمتی با اشاره به ورود سازمان بازرسی به موضوع نظارت بر اقدامات انجام شده برای رفع آلودگی رودخانه های رشت خاطرنشان کرد: وظیفه این سازمان نظارت بر حُسن انجام امور و اجرای صحیح قوانین توسط دستگاه های اجرایی است.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: سازمان بازرسی کل کشور برای مدیریت صحیح و انجام کارهای راهبردی به دستگاه های دولتی کمک می کند.
حشمتی اظهار کرد: باید با توجه به موانع قانونی و مقررات وضع شده، تکالیف دستگاه های اجرایی و سازمان ها را تبیین کرد تا دستگاهی بدون جهت مورد سووال قرار نگیرد.
وی خاطرنشان کرد: دولت یازدهم نظام مند و قانون گرا است و متعهد شده که بر خلاف قانون عمل نکند.
معاون سازمان بازرسی کل کشور بر ضرورت انجام فرهنگ سازی برای انجام بهتر امور تاکید کرد و افزود: می توان با اطلاع رسانی، فرهنگ سازی و تبیین و ترسیم موضوعات، مردم شهر رشت را در پیشبرد امور همراه کرد.

* هر فرد در گیلان روزانه ۸۰۰ گرم زباله تولید می کند
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان نیز در این نشست گفت: در حالی که به طور متوسط روزانه هر نفر در کشور ۵۰۰ گرم زباله تولید می کند، این رقم در استان گیلان برای هر نفر ۸۰۰ گرم است.
حجت شعبانپور قرارداد خرید یک زباله سوز توسط شهرداری رشت و تفکیک زباله از مبدأ را از جمله اقداماتی دانست که تاکنون برای کاهش آلودگی رودخانه ها انجام شده است.
وی ادامه داد: باید برنامه ریزی ها برای برطرف کردن آلودگی رودخانه های رشت کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت باشد.
به گزارش ایرنا، رودخانه زرجوب رشت یکی از دو شاخه رودخانه سپیدرود است که از میان شهر رشت می گذرد.
این رودخانه پیشتر پر آب بود و زیستگاه ماهیان رودخانه ای به شمار می رفت اما امروزه به دلیل ریختن فاضلاب های شهری، آلوده و غیرقابل استفاده شده است.
نام این رودخانه از دو جزء زر (طلا) و جوب (که همان جوی است به معنی نهر آب) تشکیل شده و از دیرباز به جهت زلالی و درخشندگی به این رودخانه اطلاق می شده که متأسفانه امروزه اثری از آن نیست.
رودخانه گوهررود نیز دیگر رودخانه شهر رشت است که از ۷۰۰ متری کوه های سراوان سرچشمه می گیرد و با پیوستن به رودخانه زرجوب، رودخانه پیربازار را تشکیل می دهد و در انتها با پیمودن ۴۰ کیلومتر به تالاب انزلی می ریزد.
در گذشته این رودخانه از مکان های دیدنی رشت به شمار می آمد و در آن ماهی گیری نیز انجام می شد اما این رود امروز به مکانی برای حمل پساب ها تبدیل شده است که موجب انتقال این آلودگی ها به تالاب انزلی نیز می شود.
/ایرنا

Share