مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان

لایروبی رودخانه پیربازار/مجوز زیست‌محیطی سد عزیزکیان صادر نشد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزامدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان در ادامه با اشاره به وضعیت تالاب انزلی، تصریح کرد: رودخانه پیربازار در مسیر تالاب انزلی لایروبی شده

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سیف‌الله آقابیگی صبح امروز در جلسه کمیته ساماندهی رودخانه‌های گیلان اظهار کرد: سال گذشته فرصتی به کارگاه‌های دانه‌بندی شن و ماسه داده شد تا برنامه شش ماهه خروج از بستر رودخانه‌ها را ارائه کنند.OLYMPUS DIGITAL CAMERA

وی به فعالیت ۱۷ کارگاه دانه‌بندی شن و ماسه در بستر ۲۵ ساله رودخانه‌های گیلان اشاره کرد و افزود: کارگاه‌های مذکور باید از حریم رودخانه‌ها خارج شوند.

آقابیگی از تعطیلی پنج کارگاه دانه‌بندی شن و ماسه در بستر رودخانه‌های گیلان خبر داد و بیان کرد: اجازه ندادیم کارگاه‌های مذکور دوباره احیا شوند.

رودخانه پیربازار لایروبی شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان در ادامه با اشاره به وضعیت تالاب انزلی، تصریح کرد: رودخانه پیربازار در مسیر تالاب انزلی لایروبی شده و سازه تنظیم آب بر روی این رودخانه در حال نصب است.

مجوز زیست‌محیطی سد عزیزکیان صادر نشد

وی به درخواست حق‌آبه محیط زیست مبنی بر صدور مجوز احداث سد عزیزکیان اشاره کرد و یادآور شد: تاکنون مجوز زیست‌محیطی سد عزیزکیان صادر نشده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان از آغاز مطالعات تعیین حد وسط رودخانه سفیدرود خبر داد و اظهار کرد: مطالعات تعیین حدود ۱۶ رودخانه به اتمام رسیده و تعیین حد ۲۶ رودخانه در دستور کار است.

آقابیگی، رودخانه سفیدرود را شاهرگ حیاتی گیلان عنوان کرد.

تهدید رودخانه‌های گیلان از طریق فاضلاب شهری و خانگی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری گیلان نیز در جلسه مذکور گفت: تمام رودخانه‌های استان از طریق فاضلاب شهری و خانگی تهدید می‌شود و این موضوع را می‌پذیریم.

کاظم لطفی بر اجرای طرح‌های اضطراری برای جمع‌آوری فاضلاب‌های خانگی و شهری تاکید کرد و افزود: شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهری نیازمند مهندسی دوباره است.

وی خواستار مشارکت مردمی برای اجرای طرح‌های فاضلاب شهری شد و بیان کرد: استفاده از شرکت‌های دانش‌های بنیان در ارائه روش‌های جدید حائز اهمیت است.

لطفی دریافت تسهیلات از بانک توسعه اسلامی را از جمله برنامه‌های میان‌مدت دانست و تصریح کرد: درخواست ۴۰۰ میلیون دلار برای جمع‌آوری فاضلاب شهری گیلان از بانک مذکور شده است. مدیرعامل آب و فاضلاب شهری گیلان اجرای برنامه مذکور را نیازمند دو تا پنج سال زمان دانست و تصریح کرد: نباید زمان را تا دریافت تسهیلات از بانک توسعه اسلامی از دست دهیم. وی با ارائه پیشنهاد دریافت دو میلیون تومان به ازای هر واحد از مردم، اظهار کرد: مبالغ دریافتی به حساب مشترک آب و فاضلاب شهری و شهرداری واریز شده و طرح‌ها با مدیریت این دو دستگاه اجرایی می‌شود.

لطفی با بیان اینکه اجرای شبکه‌های فرعی را از طریق مشارکت مردمی می‌توان انجام داد، خاطرنشان کرد: شبکه‌های اصلی جمع‌آوری فاضلاب با استفاده از منابع داخلی شرکت آب و فاضلاب شهری انجام می‌شود. مدیرعامل آب و فاضلاب شهری گیلان هزینه اجرای پروژه‌ها در استان را بالا دانست و بیان کرد: اجرای پروژه‌های فاضلاب شهری باید با مشارکت مردمی باید نهادینه شود.

رایزنی چینی‌ها برای ساخت تصفیه‌خانه فاضلاب در گیلان

وی از آغاز رایزنی با شرکت‌های چینی برای احداث ایستگاه‌های پمپاژ و تصفیه‌خانه فاضلاب در گیلان خبر داد و گفت: احداث ایستگاه‌های پمپاژ و تصفیه‌خانه از طریق فاینانس انجام می‌شود.

لطفی به آلودگی رودخانه‌های زرجوب و گوهررود در شهر رشت اشاره کرد و یادآور شد: برای نجات رودخانه‌های مذکور راهی به غیر از استفاده از مشارکت‌های مردمی نداریم./فارس

Share