مشاور کارگروه شهر بدون متکدی شهرداری رشت

روحیهٔ گداسازی و گداپروری برچیده شود/محض رضای خدا کمک نکنید

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مشاور کارگروه شهر بدون متکدی شهرداری رشت با تاکید بر همکاری آگاهانه مردم در اجرای طرج جمع اوری متدکدیان تاکید کرد و گفت: یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های این طرح اگاهی مردم است.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا جواد اسماعیل‌پور طراح طرح پیشخوان مددکاری متکدیان شهر رشت عصر امروز در جمع اظهار کرد: سال گذشته طرح مذکور به شورای اسلامی کلانشهر رشت ارائه شده و پس از بررسی در کمیسیون‌های فرهنگی ـ اجتماعی و برنامه و بودجه به تصویب رسید و پس از ابلاغ به شهرداری از تیر ماه سال جاری اجرایی شده است.
وی با بیان اینکه طبق قانون مجازات اسلامی تکدی‌گری به شرط حرفه برای کسب درآمد جرم محسوب می‌شود تصریح کرد: باید بین فقیر واقعی و متکدیان تفاوت قائل شد.و در نظام جمهوری اسلامی ایران برای کمک به نیازمندان دو سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) طراحی شده‌اند.

مشاور کارگروه شهر بدون متکدی شهرداری رشت در ادامه اظهار داشت: در سالهای اخیر با پدیدهٔ جدیدی رو به رو هستیم به طوری که تکدی‌گری به صورت سازمان یافته انجام می‌شود و کودکان، زنان خیابانی و مهاجرانی از سایر استان‌ها و حتی خارج از کشوربرای گدایی وارد گیلان شده‌اند. و در قالب ناهنجاری اجتماعی چهره رشت را نازیبا کرده‌اند.
تشکیل کمیته ساماندهی متکدیان
DSC_0020اسماعیل‌پور مدیریت متکدیان را نیازمند جزم وعزم ملی دانست و افزود: کمیته ساماندهی متکدیان زیر نظر معاونت سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری گیلان فعالیت می‌کند و دستگاه‌های مربوطه نظیر شهرداری‌ها عضو این کمیته هستند.
وی خواستار تدوین آیین‌نامه جدید مقابله با متکدیان در جامعه شد و گفت: فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد باید با نگاه واقع‌بینانه انجام شود و بر همین اساس موسسه «آرامش دو گیتی» با نگاهی تخصصی به عنوان مجری طرح وارد میدان شده است.

طراح طرح پیشخوان مددکاری متکدیان شهر رشت از اجرای طرح جمع آوری متکدیان به صورت پایلوت و سه ماهه خبر داد و گفت: در صورت موفقیت آمیز بودن اقدامات ادامه پیدا خواهد کرد.
وی از جمع آوری تعداد ۵۵ نفر متکدی از خیابان‌های شهر رشت در مدت ۴۵ روز گذشته خبر داد و افزود: ۴۵ نفراز ان‌ها پس از تشکیل پرونده‌های مددکاری به سازمان‌های مرتبط ارجاع شدند.
وجود ۱۵۰ نفر متکدی در شهر رشت
وی با اشاره به وجود ۱۵۰ نفر متکدی در شهر رشت، یادآور شد: کودکان کار خیابانی طبق تعاریف قانونی متکدی محسوب نمی‌شوند و متولی جمع آوری آن‌ها بهزیستی است و ما با آن‌ها هم مسیر هستیم.
وی با بیان اینکه بیشتر کودکان خیابانی در شهر رشت دارای خانواده هستند، تصریح کرد: معتادان بخش دیگری از متکدیان را تشکیل می‌دهند.
اسماعیل‌پور خواستار راه‌اندازی مرکز ماده ۱۶ برای معتادان متهاجر در گیلان شد و گفت: نبود مرکز مذکور از نقاط ضعف اجرای طرح جمع‌آوری متکدیان محسوب می‌شود.
تعداد زنان خیابانی بزهکار در گیلان قابل توجه نیست
DSC_0024مجری طرح پیشخوان مددکاری متکدیان زنان خیابانی را سومین گروه از متکدیان عنوان کرد و افزود: زنان خیابانی به دو دسته زنان بزهکار و زنان خیابانی معتاد و بی‌خانمان تقسیم می‌شوند که تعداد زنان خیابانی بزهکار در گیلان قابل توجه نیست و باند آن‌ها با یک کار اطلاعاتی قابل متلاشی است.

وی به موردی که چند وقت اخیر در رشت رخ داده بود اشاره کرد و گفت: خانواده‌ای شامل مادر مسن، دختر، یک فرند پسر هفده ساله به همراه کودک هفت ماهه چندین روز در زیر پل یخسازی بیتوته کرده بودند و پس ازجمع اوری این افراد و بررسی‌های به عمل امده مشخص شد تمام اعضای خانواده اعتیاد داشته‌اند.
درآمد روزانه ۱۰۰ هزار تومانی متکدیان در رشت
اسماعیل‌پور دستهٔ دیگر متکدیان را سالمندان پیر عنوان کرد و یادآور شد: متکدیان روزانه ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان درآمد دارند
مجری طرح پیشخوان مددکاری متکدیان شهر رشت با اشاره به تکمیل پرونده متکدیان جمع‌آوری شده، اظهار داشت: مددکاری متکدیان همزمان با طرح جمع اوری انجام می‌شود.
روحیهٔ گداسازی و گداپروری برچیده شود
مشاور کارگروه شهر بدون متکدی شهرداری رشت با تاکید بر همکاری آگاهانه مردم در اجرای طرج جمع اوری متکدیان تاکید کرد و گفت: یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های این طرح اگاهی مردم است. مردم باید بدانند که نباید به افراد متکدی کمک نمایند.
اسماعیل‌پور خواستار برچیدن روحیهٔ گداسازی و گداپروری در گیلان شد و با اشاره به ذکر مصداقی در این خصوص گفت: یک گروه هشت نفره از کرمانشاه ماهی ده روز به گیلان سفر می‌کردند و در تقاطع‌های اصلی شهر رشت مستقر می‌شدند و تا شب چیزی در حدود ۲۰۰ هزار تومان درآمد داشتند. وقتی از آن‌ها پرسیده شد که چرا گیلان را به عنوان محل گدایی خود انتخاب کرده‌اید، اظهار داشتند: برای اینکه مردم رشت دلسوز هستند!
اگر تبریز به عنوان شهر بدون گدا در سطح ایران شناخته می‌شود به این دلیل است که مردم آنجا یاد گرفته‌اند که به هیچ فرد متکدی کمک نکنند.
تکدی‌گری در استان گیلان  در مرحلهٔ هشدار است
وی مقوله اجتماعی تکدی‌گری در استان گیلان را در مرحلهٔ هشدار دانست و افزود: اگر مسئولان به این پدیده توجه نکنند در آینده شاهد معضلات بسیاری خواهیم بود.
محض رضای خدا کمک نکنید
DSC_0029وی از اجرای طرح «محض رضای خدا کمک نکنید» خبر داد و گفت: برای اجرای موفقیت اتمیز این طرح نیازمند حضور آگاهانهٔ مردم هستیم و ان‌ها باید بین متکدیان و نیازمندان تفاوت قائل شوند و مانع سودجویی عده‌ای از راه تکدی‌گری شوند.
وی از تهیهٔ بسته‌های فرهنگی برای افزایش اگاهی مردم خبر داد و گفت: هدف این است که مردم، دستگاه‌ها و مسئولین با این معضل اجتماعی آشنایی بیشتری پیدا کنند.
اسماعیل‌پور با بیان اینکه حضور رسانه‌ها در اجرای موفقیت امیز این طرح بسیار مهم است، اظهار داشت: افزایش اگاهی بخشی از طریق زیرنویس کردن در تلویزیون و همچنین اجرای نمایش تئا‌تر خیابانی در دیگر برنامه‌ها محسوب می‌شود.
رشت نیازمند یک گرمخانه است

طراح طرح پیشخوان مددکاری متکدیان رشت را نیازمند به یک گرمخانه دانست و گفت: فضای ساماکنده یک مکان اضطراری است و رشت نیازمند احداث یک گرمخانه در حاشیه شهر است و خیرین نیز در این زمینه می‌توانند ورود کنند.
وی از علاقهٔ مجموعهٔ مدیریت شهری برای انجام این کار خبر داد و گفت: مجموعهٔ شهرداری و شورای شهر نگاه خوبی به این طرح دارند و امیدواریم شاهد اتفاقات خوبی باشیم.

سامانکده متدکیان شهرداری رشت

سامانکده متکدیان شهرداری رشت

Share