دست نیاز پروژه‌های نیمه تمام گیلان به سوی خیران

بخشی از پروژه‌های عمرانی و نیمه تمام گیلان برای تکمیل به خیران واگذار می‌شود.

13930215000467_PhotoAبه گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ، کمبود منابع مالی در تخصیص اعتبارات عمرانی موجب شده تا دولت و مجلس بخواهند از طریق منابع غیر دولتی و حضور خیران بخشی از پروژه‌های عمرانی نیمه تمام را تکمیل و به اتمام برسانند.

در گیلان نیز مسئولان عزم خود را برای واگذاری پروژه‌های عمرانی نیمه تمام جزم کردند تا بتوانند آنها را تکمیل کنند.

*بهره‌مندی از حضور خیران در تکمیل پروژه‌های عمرانی گیلان

معاون امور برنامه‌ریزی استانداری گیلان درباره بهره‌مندی از حضور خیران در اجرای اتمام پروژه‌های عمرانی این استان اظهار کرد: کمبود منابع مالی در تخصیص اعتبارات عمرانی موجب شده تا بخشی از پروژه‌های عمرانی نیمه تمام برای تکمیل به خیران واگذار شود.

محمد حسین اصغریان افزود: هر دستگاه دولتی که طرح‌های نیمه تمام در دست اجرا دارد می‌تواند با انتشار آن در روزنامه‌های کثیرالانتشار از حضور خیران برای تامین بخشی از اعتبارات مورد نیاز و اتمام آن استفاده کند.

وی با اشاره به نحوه اجرای این طرح تصریح کرد: هر دستگاهی که پروژه‌های نیمه تمام عمرانی قابل واگذاری دارد می‌تواند بخشی از آن را به خیران واگذار کند.

معاون برنامه‌ریزی استاندار گیلان گفت: دستگاه‌های دولتی پس از معرفی طرح‌های خود به خیران آنها را به بانک معرفی می‌کنند تا خیرانی که تمایل به شرکت در ساخت آن پروژه دارند مبلغ مورد نظر برای مشارکت را به صورت وام از بانک‌های مورد نظر دریافت کنند.

وی با بیان اینکه پرداخت اصل وام به‌عهده افراد خیر است، گفت: کارمزد وام مذکور را خود دستگاه دولتی معرفی‌کننده پروژه پرداخت می‌کند.

اصغریان با اشاره به دیگر تمهیدات اجرای طرح مذکور خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از برخی مشکلات، میزان پرداختی وام به همان اندازه مشارکت افراد خیر در ساخت و تکمیل پروژه‌های عمرانی است.

به گفته وی، طرح واگذاری پروژه‌های نیمه تمام به خیران برای پروژه‌های نیمه تمامی که در سال جاری اعتبار به آنها اختصاص یافته است اجرایی می‌شود.

این مسئول یادآور شد: دستگاه‌های اجرایی ملزم هستند تا پایان شهریور ماه سال جاری مشخصات طرح‌های واجد شرایط خود را از طریق روزنامه‌های کثیرالانتشار به اطلاع عموم برسانند.

*ضرورت کمک خیران به دولت در تکمیل پروژه‌های نیمه تمام

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد: در قانون صراحتاً اعلام شده است هر جایی که دولت به لحاظ مالی توانایی تکمیل پروژه‌های عمرانی و … را ندارد می‌تواند آن را به بخش خصوص و خیران واگذار کند.

جبار کوچکی‌نژاد افزود: ممکن است برخی از دستگاه‌ها به دلیل بی‌اطلاع بودن از نحوه اجرای این طرح تمایلی به مشارکت در اجرای آن نداشته باشند.

به گفته وی، تشکیل کمیته‌هایی با جمعی که به پروژه‌ها و نحوه اجرای طرح آشنایی داشته باشند می‌توانند موجب سرعت اجرا و معرفی پروژه‌های قابل واگذاری به خیران شود.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دولت در تمام بخش‌ها دست نیاز به طرف خیران دراز کرده است.

*ضرورت اتمام پروژه‌های نیمه تمام در گیلان

استاندار گیلان نیز اتمام پروژه‌های نیمه تمام را مورد تاکید مدیران دستگاه‌های اجرایی این استان قرار داد.

محمدعلی نجفی در ادامه به وضعیت تولید برنج این استان اشاره کرد و گفت: طبق بررسی‌های به عمل آمده با اقدام‌های انجام شده امسال تولید محصول برنج گیلان ۱۰ درصد افزایش دارد.

وی اظهار کرد: با توجه به آغاز فصل برداشت محصول برنج از شالیزارهای استان انتظار می‌رود تا شرایط مناسب خرید و فروش دسترنج کشاورزان پرتلاش گیلانی فراهم شود.

این مسئول ادامه داد: از سازمان صنعت و تجارت نیز انتظار می‌رود تا در زمینه واردات برنج و توزیع آن شرایط را بررسی کند و به گونه‌ای عمل نشود که برنج خوب و مرغوب گیلان زمین با مشکل خرید و فروش مواجه شود.

استاندار گیلان درباره مشکلات موجود محصول چای این استان خاطرنشان کرد: چای دغدغه همیشگی ما بوده است و در این زمینه از خیلی‌ها گلایه دارم.

وی با بیان اینکه بسیاری از وعده‌ها درباره محصول چای گیلان تحقق نیافته است، تصریح کرد: چایکاران استان با مشکلات متعددی مواجه هستند.

*سهم ۵ درصدی اعتبارات ورزش گیلان اختصاص نیافت

مدیر کل ورزش و جوانان گیلان نیز با ابراز گلایه از اختصاص نیافتن سهم ۵ درصدی اعتبارات ورزشی اظهار کرد: تاکنون سهم حداقل ۵ درصدی اعتبارات سازمان ورزش وجوانان به ما اختصاص نیافته است.

مسعود رهنما با اشاره به توفیقات ورزش گیلان افزود: اکنون ۲۲ نفر از جوانان گیلانی در رشته‌های مختلف ورزشی عضو تیم ملی هستند.

وی ادامه داد: اخیراً یک کاروان ورزشی که دو نفر ورزشکار گیلانی نیز در عضویت آن قرار داشتند به مالزی اعزام شدند که در آن مسابقات ۴ مدال طلا گرفتند.

این مسئول با تاکید بر نقش موثر ورزش در جلوگیری از بروز جرم در جامعه متذکر شد: هرجا که ورزش نادیده گرفته شود جرایم و بزهکاری در آن جامعه افزایش می‌یابد.

مدیر کل ورزش وجوانان گیلان درباره میزان سرانه ورزش در این استان گفت: نسبت به میانگین سرانه ورزش در استان عقب هستیم و اکنون در رتبه بیست وسوم کشور قرار داریم.

وی یادآور شد: شهرستان رشت به لحاظ سرانه ورزش در گیلان در رتبه آخر گیلان قرار دارد.

*رشت درگیر مشکلات اعتباری است

فرماندار رشت نیز با اشاره به ظرفیت‌های ورزش در روستاها گفت: افزایش سرانه ورزش‌های روستایی را به صورت ویژه در دستور کار قرار دهیم.

سید عیسی مهدوی افزود: برای برطرف شدن اعتبارات در زمینه ورزش باید از تمام ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم.

وی با اشاره به ظرفیت‌های اشاره شده در قانون تصریح کرد: در قانون بودجه پیش‌بینی شده که از ظرفیت‌های آموزش و پرورش در زمینه ورزش می‌توان بهره‌مند شد.

فرماندار رشت با بیان اینکه این شهرستان با مشکلات اعتباری دست به گریبان است، خاطرنشان کرد: باید برای برطرف شدن مشکلات اعتباری از دیگر ظرفیت‌ها استفاده بهینه شود. / فارس

 

Share