آموزش و پرورش سیاسی یا حرفه ای؟

در نشست اعتدال گرایان با مدیرکل آموزش و پرورش گیلان چه گذشت؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا چهارمین نشست هم اندیشی اعتدالگرایان شهرستانهای فومن و شفت روز شنبه۲۵مرداد ۱۳۹۳ با حضور آقای حاجتی، مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان، در سال اجتماعات اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان برگزار گردید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا چهارمین نشست هم اندیشی اعتدالگرایان شهرستانهای فومن و شفت روز شنبه۲۵مرداد ۱۳۹۳ با حضور آقای حاجتی، مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان، در سال اجتماعات اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان برگزار گردید. در این جلسه که از سلسله نشست‌های اعتدال‌گرایان برای همدلی و اطلاع از دیدگاه‌های متقابل بین فعالان سیاسی- اجتماعی و مدیران بود جمعی از اعتدال‌گرایان فومن و شفت به طرح دیدگاه خود پیرامون وضعیت سیاسی کشور و همچنین رویه حاکم بر آموزش‌وپرورش پرداختند و خواستار تغییرات مثبت و عزل و نصب‌های غیرسیاسی از سوی مدیران آموزش‌وپرورش شدند.
69

هادی نوری: معلمان از دانش آموزان عقب نمانند/ یکی از معاونت های ادارات آموزش و پرورش شهرستانها را به زنان اختصاص دهید
در ابتدای نشست، دکتر هادی نوری ا ستاد جامعه شناسی دانشگاه گیلان و یکی از اعضای اعتدال گرایان استان گیلان، به معرفی افراد حاضر در نشست پرداخت و این جمع را دارای ماهیتی فرهنگی دانست که نمایانگر حضور فعال فرهنگیان در صحنه اجتماعی و سیاسی کشور است. دکتر نوری با بیان اینکه امروز بیشتر دوست دارد خود فرهنگیان ازوضعیت آموزش و پرورش سخن بگویند، صحبت های خود را به ذکر دو نکته خلاصه نمود.

نکته اول، استفاده از تکنولوژیهای ارتباطی روز در امر آموزش است.مدارس ما از امکانات سخت افزاری لازممانند کامپیوتربرخوردار نیستند. در زمینه نرم افزاری هم ضعف آشنایی معلمان و مدیران ما در خصوص اینترنت و فضای مجازی وجود دارد. فرهنگیان و حتیبرخی از مدیران آموزشی ما هنوز با اینترنت و ایمیل آشنایی چندانی ندارند و در این بحث ورود نکرده اند. این نکته اکنون یک واقعیت است کهدر بحث آشنایی و تسلط بر تکنولوژیهای ارتباطی، بچه های امروز از والدین خود پیشی گرفته اند. ترس من از این است که در این زمینه دانش آموزان از معلمان خود هم پیشی بگیرند.از آنجا که امروزه آموزش و پرورش مبنای توسعه است، نباید این واقعیت را کتمان کرد. بنظر من، حتی می توان یکی از شروط اختصاص پست های مدیریتی در حوزه آموزش و پرورش را تسلط بر اینترنت دانست.

دکتر نوری در ادامه به نکته دوم سخنان خود اشاره کرد که همان جایگاه زنان در مدیریت آموزش و پرورش است. در حالی که نیمی از جمعیت سازمان آموزش و پرورش را زنان تشکیل میدهند استفاده از زنان در مناصب مدیریتی ادارات آموزش و پرورش بسیار کم است. در خیلی از شهرستانها خانم ها سمتی در ادارات و مدیریت ها ندارند. در صورتی که ظرفیت خوبی در این زمینه وجود دارد. پیشنهاد می کنم یکی از سه معاونت ادارات آموزش و پرورش شهرستانها را به زنان اختصاص دهید تا بستر برای مشارکت آنان مهیا شود.این حق زنان است. شاید دانش آموزان دختر بخواهند صحبت هایی را منتقل کنند که تنها می توانند به یک زن بگویند. دیارمیرزا
70

داداشی:۹۵ درصد مدارس از موارد غیرتدریس شده امتحان می‌گیرند
جاوید داداشی یکی از مدرسان غرب گیلان هم در این جلسه با اشاره به کمبود امکانات مدارس در زمان امتحانات گفت: ۹۵ درصد مدارس ما از آن چیزی که تدریس کرده‌اند، را جزو موارد امتحانی محسوب نمی‌کنند و هنوز هم در خیلی از مدارس یک معلم برای بقیه کلاس‌ها سؤال طرح می‌کند و این مسئله یک ضعف بزرگ در نظام آموزشی ما محسوب می‌شود.
اعلام دیرهنگام نتایج امتحانات مدارس نمونه دولتی نیز دیگر موضوع مورد اشاره داداشی بود. او گفت: این دیر اعلام شدن باعث دردسر بزرگ برای والدین است. این تأخیر باعث می‌شود که حتی زمان ثبت نام در مدارس عادی نیز به اتمام رسیده و دانش آموزانی که در آزمون قبول نمی‌شوند برای ثبت نام دچار مشکل شوند.
71

جمالی خواه: نظام آموزشی باید بعد از مشخص شدن اشکالات اجرا شود
عسکر جمالی خواه، رئیس پیشین آموزش و پرورش شهرستان شفت، از اجرای طرح های مختلف در بخش های روستا و شهر اداره آموزش و پرورش سخن گفت و عنوان نمود با اینکه هدف انقلاب اسلامی کمک به دهک های پایین جامعه بود بیشترین ظلم را به دهک های پایین جامعه کرده ایم.در دولت اصلاحات معمولا باید ۱۰ تا ۱۵% دانش آموزان در در مدارس خاص درس می خواندند ولی الان ۸۰% مدارس در ناحیه ۲رشت مدارس نمونه طرح شاهد و هیأت امنایی هستند.اینها هزینه میخواهد و فشاری است که از دولت قبل بجا مانده است.
او اضافه کرد یکی از مشکلات آموزش‌وپرورش ما این است که یک نظام آموزشی جدید را اجرا و بعد اشکالات آن را بررسی می‌کنیم. در حالی که یک نظام آموزشی بعد از اجرای پایلوت و مشخص شدن اشکالات باید به صورت گسترده اجرا شود.
پرورده: اوضاع فومن در بخش آموزش شرایط خوبی ندارد.
کریم پرورده، مدیر هنرستان لولمان، ابتدا از آقای حاجتی بابت برگزاری این نشست تشکر کرد و ابراز امیدواری کرد تا بتوانیم هرچه بیشتر شاهد نشاط و خود باوری در سایه دولت تدبیر و امید باشیم. او گفت: اوضاع فومن در بخش آموزش شرایط خوبی ندارد و شاهد ارتباطات خارج از اصول و منصب دادن به افرادی هستیم که لیاقت و تخصص و تعهد در انتخاب آنها لحاظ نگردیده است.در مورد بخش اداری، سوال این است که در زیر ساخت ها باید از چه کسی استفاده شود؟یکی از بخش هایی که دوستان ما را رنج میدهد بخش تعاونی فرهنگیان است.فرهنگیان ما در این بخش در ناامیدی به سر می برند و نمیتوانند به حقوق واقعی خود برسند. کسی که در چند سال پیش ۸۰ تومان سهام داشت می توانست یک سکه بخرد، امروز حتی نمیتواند پول واقعی سهام خود را بگیرد. در این زمینه، دخل و تصرف های زیادی صورت گرفته است. جناب آقای حاجتی، با توجه به سوابق درخشان شما امیدوار هستیم کمک کنید تا ناامیدی فرهنگیان را به امید تبدیل کنیم.
پرورده توضیح داد: الان کسی هست که با روابط آمده، صد چک برگشتی دارد. هم در آموزش و پرورش و هم در دبیرستان سمیه دارد کار می کند. به دلیل مخالفت های برخی ها، فرهنگیان نمیتوانند حقشان را بگیرند.مدیر عامل این تعاونی فرهنگیان فومن دو پسر دارد که در آنجا کار میکنند در صورتی که اینکار جرم است.به پشتوانه چه کسی چنین کاری میکند؟در یکی از جلسات یکی از همکاران خانم به من گفت که اگر می توانید سهام من را از شرکت بگیرید. من او پیش رییس آموزش پرورش قبلی و فعلی فرستادم. گفتم این افراد میتوانند سهامتان را بدهند.مردم ما از ناملایمتی برخی مسئولان ناراحتند.بعضی از جوانان تحصیل کرده ما حتی میخواهند خدماتی اداره بشوند ولی برخی ها با فامیل بازی نمیگذارند که آنها بیایند.دیارمیرزا
صالحی امین: مدیران مالی از حسابداری اطلاعات اندکی دارند
علیرضا صالحی امین، ذیحساب آموزش و پرورش شفت، هم که در این نشست حضور پیدا کرده بود با ذکر این نکته که شرایط احراز شغل و شاغل از مهم‌ترین مسائل ما در آموزش‌وپرورش است گفت در حوزه کاری خودم (حسابداری) دیده ام که رئیس گروه مالی اطلاعات بسیار ناچیزی ازمسائل مالی و بودجه ریزی دارد. او ادامه می‌دهد: با وجود آنکه از سال ۸۱ بحث بودجه ریزی عملیاتی مطرح بوده ولی هنوز بودجه ریزی ما عملیاتی نیست و این مسئله باید مورد توجه قرار گیرد.
68
جعفرزاده: در انتخاب مدیران آموزش و پرورش شهرستانها از افراد با لیاقت استفاده شود
حجت جعفرزاده، عضو سابق شورای شهر شفت، خطاب به آقای حاجتی در این نشست گفت از جهت اینکه شما را در سکان مدیرکلی می بینم خیلی خوشحالم. مدیریت درست در جهان حرف اول را میزند.اما بعضی چیزها و ساختارشکنی ها به گونه ای می شود که کار ما دست نمایندگان می افتد.آقای حاجتی از شما خواهش داریم درمورد عزل و نصب ها نظارت کامل داشته باشید چون مسایل فرهنگی و آموزشی حرف اصلی را میزند.آموزش و پرورش یک امر بنیادی است که اگر شایسته سالاری ها را در نظر نگیریم دچار خسران می گردیم.کار آموزش و پرورش تولید فکر وعقیده است. پس از همه نهادها مهمتر است چون به اجتماع و فرهنگ جامعه برمیگردد.ما از شما میخواهیم آنهایی را که سوابق درخشان دارند روی کار بیاورید. برای مثال، تعاونی مصرف فرهنگیان که مورد نظر آقای پرورده بود به رییس اداره برمی گردد.اگر روسای ادارات آموزش و پرورش بیایند و فقط به منافع خود و نماینده ها توجه بکنند. نمی شود.الان جایگاهی که برای شما ترسیم شده تقویت آموزش است که برخی می آیند و ساختار شکنی میکنند.خدمت آقای نوبخت هم گفتیم که ما الان فرصت داریم و شاید بعدها این فرصت را نداشته باشیم. ما باید حداقل در انتصاب ها و انتخابات حرف برای گفتن داشته باشیم وافراد با لیاقت و درست را روی کار قرار دهیم.از شما تشکر و قدردانی میکنم که این فرصت را به ما دادید. برای شما آرزوی موفقیت میکنم.
67
یوسفی: کنترل و نظارت اداره کل بر مدارس ضعیف است
علی اکبر یوسفی، از فرهنگیان و مدیران مدارس شفت، صحبت هایش را حول محور دو بحث کنترل و نظارت قرار داد و گفت کنترل و نظارت ما خیلی ضعیف است و مدیران ما کارهایی که می خواهند برای خودشان انجام میدهند هم در رشت و هم جاهای دیگر.ما قوانین داریم اما شما دقت کنید و بازرس بفرستید می بینید که قانون را رعایت نمیکنند. میبینیم که در مدارس روابط حاکم است، آگاه هستیم که مشکلات ما از کجاست ولی نمیتوانیم جلوگیری کنیم. احساس میکنم اداره کل اگر نظارت بر انجام قوانین در مدارس داشتهباشدمیتواند موثر باشد.
شفاهی: جایگاه اعتدال در آموزش و پرورش شهرستان فومن کجاست؟
علی شفاهی، رئیس ستاد انتخاباتی دکتر روحانی در فومن، عنوان نمود که بنظر من حق استان ها این است که در هر استان یک وزارتخانه بگذارند. من آموزش پرورشی نیستم ولی درک می کنم که دوستان آموزش و پرورشی چه عذابی می کشند. دغدغه ما در شهرستان این است که ما باید حقمان را بگیریم. در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲، فومنی ها حدود ۵۸% و شفتی ها حدود ۷۱% و در کل کشور ۵۱% به آقای روحانی رای دادند. شناختی که نسبت به شما داریم این است که اجازه ندادید تا گزینه های غیر اعتدالی روی کار بیایند. ما با نماینده شهرستان مان هیچ مشکلی نداریم فقط می گوییم که در یک روستا چه خبر است که ایشان چند نفر را از آنجا مدیر می کنند. ما در فومن ۲۰۰ روستا دیگر هم داریم. چرا تنها به بخشی از شهرستان توجه می شود. ما می گوییم نماینده هر شهرستان سهم خود را از قدرت آنجا دارد اما سهم حامیان دولت اعتدال چه می شود. می گوییم کسانی بیایند که برای شهر کار بکنند نه برای خود. کسانی بیاییند که به اصول اعتقادی دولت اعتدال معتقد باشند. مشکلات اموزش پرورش زیاد است ولی دایره انتخاب مدیران نباید به چند نفر محدود شود. اینطور نباشند که کسی را روی کار بیاورند که طرف نتواند درست کار کند مثل همین تعاونی فرهنگیان فومن. آقای حاجتی از شما می خواهیم که در بحث انتصابات مساعدت نمایید.
876
حاجتی مدیرکل آموزش و پرورش گیلان: آموزش و پرورش سیاسی شده است
مهدی حاجتی سخن خود را با گرامی داشت یاد شهیدان رجایی و باهنر آغاز نمود، دو شهیدی که از جنس آموزش وپرورش بودند و ما هم باید در آستانه هفته دولت یاد آنها کنیم.هفته دولت را به شما تبریک می گویم انشاالا این هفته،هفته ای باشد که با کارهای مثبت دولت تدبیر و امید کام مردم را شاد کنیم و تشکر می کنم از آقای دکتر نوری که باعث شدند این جلسه تشکیل شود و این امر خیری هست که در آن از صحبت های شما عزیزان استفاده کردم.
حاجتی گفت، خاطراتم از شهر فومن زیاد است. اولین مسئولیتم از اول مهر سال ۶۵شروع شد که مسئولیت گزینش فومن را گرفتم و بعد دیدم با روحیات من سازگار نیست. .البته در آن زمان گزینش را هم خیلی سخت میگرفتند که بعد از یک هفنه دیدم نمیتوانم چون برایم خیلی سخت بود. به هسته مرکزی گزینش استان هستم. در آنجا هم کار گزینش برایم سخت بود. دیدم نمیتوانم آدم گزینشی باشم چون خیلی سخت است و بر اساس گزارش تحقیقی که محققان میدهند پیش زمینه ای در فکر به وجود می آید و شرایط طوری است که انگار یک پایتان در بهشت و یک پایتان در جهنم است.دیارمیرزا
به گفته ایشان، کار و رسالت آموزش پرورش خیلی سنگین و دامنه اش خیلی وسیع است.یادم هست آنموقع وقتی کسی را می خواستند به نوعی تنبیه کنند میبردند به روستای آلیان چون شرایط در آنجا سخت بود و محروم بودند. با این همه، حتی در دور افتاده ترین روستاها در دل آنجا یک پرچمی هست که وجود یک مدرسه و معلم را نشان می دهد. جایی که شاید در آنجا اداره پست هم نداشته باشد معلم در آنجا بسیار احترام دارد.
با این همه، واقعیت این است که آموزش و پرورش بسیار سیاسی شده است، در حالی که آموزشوپرورشباید حرفه ای و تخصصی عمل کند. اگر ما آموزش پرورش را به سمت اصلی اش هدایت کنیم و تخصصی اش کنیم عالی خواهد بود. چون با فرزندان و آینده سازان این کشور کار داریم.آموزش و پرورش باید استعداد ها را بالفعل کند و دولت آقای روحانی نیز می خواهد که این استعداد ها بالفعل شوند.ما حدود ۸ سال قبل ۱۸ ملیون دانش آموز داشتیم و در همان سال ۸۴ جمعیت کارکنان فرهنگی ما حدود۸۵۰ هزار نفر بود.جمعیت ۱۸ ملیونی دانش آموزان ما الآن به ۱۲ ملیون رسیده است اما جمعیت فرهنگی ما یک ملیون و پنجاه هزار نفر شد.این جمعیت اضافه شد. در کجا اضافه شد؟اینجا است که میگویم آموزش و پرورش سیاسی شده است. ما الآن ۱۴۵۰ نفر نیروی اضافه در آموزش و پرورش گیلان داریم. معلمان کار بلد دوره دیده جوان دانشگاهی آماده به کار حرفه ای پشت در اتاق من نشسته اند و التماس می کنند که برای درس دادن بفرستادم شان سر کلاس درس اما نمی توانم. تعداد ۱۴۵۰ نیروی فرهنگی مازاد دارم ولی کلاس ندارم.این نوع از مسایل نه فقط در گیلان بلکه در کل کشور وجور دارد.ما امسال نگذاشتیم یک نیروی خانم هم در مقطع متوسطه اول و دوم به رشت بیاید.از همه جا هم به ما مراجعه می کنند اما به نماینده و مسئولان توضیح دادیم که اصلا به چنین نیرویی نیاز نداریم. اینجا که مال ما نیست. ما امانتدار دولتیم. از جیب خودمان نیست.این ۱۴۵۰ نفر میانگین حقوقشان نفری یک ملیون و پانصد هزار تومان است و هرماه کلی حقوق بابت کار نکرده میدهیم. اما با تدبیر درست میتوانیم کارها را درست کنیم.ما باید صرفه جویی کنیم. اگر نکنیم، پس کجاست اقتصاد مقاومتی؟

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان گفت: سیاست آقای روحانی در دولت تدبیر و امید باید امید را در دل مردم زنده کند.ما سیاست ساماندهی نیروی انسانی را در پیش گرفته ایم. باید به درستی از نیروها استفاده کنیم و با آنها صحبت کنیم. .نباید منابع را هرز بدهیم.اگر نیروهایمان را ساماندهی کنیم میتوانیم جلوی بسیاری از هزینه هایی را که نیاز نیست بگیریم. باید در انتخاب نیروها هم درست عمل کنیم. ما در این دولت حق اشتباه نداریم. ما در مرحله آزمایش و خطا نیستیم.در عین حال باید به نهاد های مدنی و قانونی هم احترام بگذاریم.در دولت قبلی، وقتی دیدمسیاست شان با من جور در نمی آید کنار کشیدم.ما باید طبق گفتمان دولت حرکت کنیم چون رای مردم این است. اما تا زمانی که نماینده هست باید تعامل کنیم و احترام بگذاریم.در آموزش و پرورش انتصابات خیلی سخت است وقتی که یکی را انتخاب میکنید یک عده سرزنش و یک عده تبریک میگویند.در تصمیم گیری ممکن است اشتباه وجود داشته باشد ولی ما سعی داریم اشتباهات را به حداقل برسانیم وبه دور از مسایل سیاسی روی انتخاب ها به شکل حرفه ای کار کنیم.ما باید در انتصاباتمان نیرویی رابه خدمت بگیریم که دولت را قبول داشته باشند و به سیاست های دولت در پیشبرد اهداف کمک کند.
حاجتی سپس درباره روند انتخاب خود گفت: من خود داوطلب احراز مدیر کلی بودم، رزومه دادم و انتخابم کردند. نمی خواهم بگویم که تکلیف شرعی داشته ام و این نوع از حرفها.من آمدم بخاطر اینکه سیاست های دولت را قبول دارم و میخواهم سیاست های دولت را به بدنه آموزش و پرورش جاری کنم.من اگر خواستم مدیری انتصاب کنم باید کسی باشد که سیاست های دولت را قبول داشته باشد و اجرا کند. این خواست مردم است.نهادهای مدنی هم باید این را بپذیرند.البته مقاومت هایی در این مورد وجود دارد.
حاجتی سپس به روابط مجلس با دولت اشاره کرد: ما وزیر آموزش و پرورش را دیدیم که نمایندگان به وی کارت زرد نشان دادند.مردی که ۴۵ سال معلم بوده و ۳۵ سال آن را مدیر بوده، کارت زرد می گیرد.پایان داستان عزل و نصب ها اینجاست. البته ما احترام میگذاریم.حق همه است که از من مطالبه کنند.یک پستچی، یک کارمند اداره آب و فاضلاب یا هر کس دیگری هرچه که می خواهند باید از من مطالبه کند. چون آموزش و پرورش با همه اعضای جامعه کار دارد. آنها باید مطالبه کنند و من هم در حد توانم جواب بدهم . چراکه آموزش و پرورش متعلق به همه است. کوچکترین تصمیم گیری آموزش و پرورش در همه جای کشور تاثیر می گذارد. در هر تصمیم گیری ما همیشه باید بسیار دقت کنیم چون مثلا می تواند یک مدیر و معلم مدرسه را ارتقا ببخشد یا به سقوط بکشاند. خانواده ها هم روی ثبت نام فرزندانشان حساس می باشند. شما دوستان فقط یکسری از حرفها را گفتید، ما مسایل بی شمار دیگری هم داریم که چالشهای مختلفی را برایمان دارد. آموزش و پرورش در حال سازماندهی، ارتقای مدیران، عدم تمرکز،توسعه مشارکت و عملیاتی کردن بودجه است.هر کدام از این سیاست هارا توضیح دادن وقت زیادی می طلبد.
حاجتی در پایان بر ضرورت برگزاری چنین نشست هایی تأکید نمود: این امر باارزش است که با هم جمع شویم، وقت صرف کنیم و سخنان همدیگر را بشنویم.این امر نشانگر مهم بودن و با اهمیت بودن آموزش و پرورش است.این جلسات برایمان باارزش است وباید کمک کنیم آموزش و پرورش خوبی داشته باشیم .اگر شما همینطور پیش بروید و از آموزش و پرورش مطالبه کنید هیچ کسی حق ندارد از شما خرده بگیرد. شما خدمتگذار دولت هستید. انشالله که باز هم بتوانیم در خدمت شما باشیم. ما قبول داریم همانطور که شما فرمودید مدیران ما ضعف هایی هم دارند. اما باید تلاش کنیم نقاط قوتشان را تقویت و نقاط ضعف شان را درست کنیم.

 

Share