سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تشریح کرد:

در جلسه امضا کنندگان استیضاح با فرجی دانا چه گذشت؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: قرار شد تا شروع جلسات علنی مجلس پایان تعطیلات به وزیر علوم فرصت داده شود تا اقدامی در جهت رفع دغدغه ها و نگرانی هایی نمایندگان انجام دهد و قول هایی که داده شده است را عملی کنند تا اگر دغدغه نمایندگان رفع شد امضا کنندگان درباره طرح استیضاح تعیین تکلیف کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: قرار شد تا شروع جلسات علنی مجلس پایان تعطیلات به وزیر علوم فرصت داده شود تا اقدامی در جهت رفع دغدغه ها و نگرانی هایی نمایندگان انجام دهد و قول هایی که داده شده است را عملی کنند تا اگر دغدغه نمایندگان رفع شد امضا کنندگان درباره طرح استیضاح تعیین تکلیف کنند.

majles-faraji-dana3

قاسم جعفری، نماینده بجنورد در مجلس، با بیان این مطلب درباره جلسه مشترک درخواست کنندگان استیضاح با وزیر علوم گفت: جلسه درخواست کنندگان استیضاح با وزیرعلوم در دفتر رییس مجلس جلسه مفصلی بود که نزدیک به سه ساعت طول کشید و مباحث خوبی در آن مطرح شد.

وی افزود: در این جلسه دوستان ما دغدغه های کاملا منطقی و قانونی خود را مطرح کردند که در راستای فرامین و منویات رهبری نظام است که اتفاقا از طرف ریاست محترم جمهور هم مورد تاکید قرار گرفته است که فضای دانشگاه ها باید آرام و به دور از تنش های سیاسی و جناحی باشد. اتفاقا آقای فرجی دانا هم در این باب همین اعتقاد را داشتند.

جعفری با بیان اینکه در این جلسه در همان ابتدا هم اعلام شد هیچ انگیزه ای غیر از اصلاح پشت موضوع استیضاح وجود ندارد گفت: اینکه برخی سایت ها و رسانه های همسو با دولت اتهاماتی را متوجه نمایندگان کرده اند و مدعی شده اند که نیت درخواست کنندگان استیضاح وزیر علوم سیاسی است هم اصلا حرف درست و به جایی نیست. شخص آقای فرجی دانا هم تاکید داشتند که برداشتشان از رویکرد استیضاح کنندگان سیاسی نیست.

عضو فراکسیون اصولگریان مجلس با بیان اینکه در این جلسه، درخواست هایی از سوی امضاکنندگان طرح استیضاح مطرح شد که از نظر حاضران از جمله وزیر محترم علوم غیرمنطقی نبود گفت: آقای فرجی دانا اعلام کردند که در همین راستا یکسری اقداماتی کرده اند و اقداماتی هم در دستور کار دارند تا به نوعی نگرانی ها و دغدغه های استیضاح کنندگان رفع شود.

وی افزود: قرار شد تا شروع جلسات علنی مجلس پایان تعطیلات به وزیر علوم فرصت داده شود تا اقدامی در جهت رفع دغدغه ها و نگرانی هایی نمایندگان انجام دهد و قول هایی که داده شده است را عملی کنند تا اگر دغدغه نمایندگان رفع شد امضا کنندگان درباره طرح استیضاح تصمیم دیگری را بگیرند.

بورسیه های غیرقانونی

جعفری درباره اینکه گفته می شود که انگیزه برخی نمایندگان امضاکننده طرح استیضاح، مسکوت ماندن پیگیری ها درباره بورسیه های غیر قانونی است گفت: درباره بورسیه های غیر قانونی که وزارت علوم اعلام کرده است نزدیک به ۳ هزار نفر هستند حرف ما این است که بهتر بود ابتدا وزارت علوم فرآیند شناسایی این افراد را طی می کرد و به فرد و یا افراد که در مضان اتهام هستند اجازه دفاع می داد و اگر اثبات شد او مجرم آن وقت اعلام می کرد که چه تعداد بورسیه غیر قانونی در دولت گذشته وجود داشته است.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: ما معتقدیم که ۳ هزار تا رقم بالایی است و اینکه گفته شود همه این ۳ هزار نفر مرتکب خلاف شده اند به هیچ وجه درست نیست. ممکن است از میان این ۳ هزار نفر تعدادی مرتکب تخلفاتی شده باشند اما همه را با یک چوب راندن درست نیست.

وی ادامه داد: البته خود آقای وزیر هم اعلام کرده اند که قبول ندارند که همه این ۳ هزار نفر خلاف کرده اند و یا غیر قانونی بورسیه گرفته اند، آقای رحمانی فضلی، وزیر کشور هم که پیش از رییس دیوان محاسبات بوده اند نیز به خود بنده گفته اند که در دوران ریاست بر دیوان این پرونده زیر دست من بوده است و اصلا این طور نیست که همه این ۳ هزار نفر بورسیه غیر قانونی گرفته اند.

عضو فراکسیون اصولگریان مجلس تصریح کرد: برخی رسانه ها مدعی شده اند که برای هر یک از این ۳ هزار نفر بورسیه نزدیک به یک میلیارد تومان هزینه می شود شما این مبلغ را جمع کنید با ۳ هزار نفر ببینید که چه رقمی می شود. آیا این تخریب نظام با اتهامات ناروا نیست.

وی تاکید کرد: اگر مواردی ثابت شد و به قوه قضاییه ارسال شد، اگر دستگاه قضایی برخورد نکند یقین بدانید که ما به عنوان نماینده مردم نمی گذریم. اما با حرف و حدیث و شک و تردید و اتهام وارد کردن نمی شود سره را از ناسره جدا کرد.

جعفری در ادامه گفت: در همین موضوع ۳ هزار بورسیه بنده به طور اتفاقی با یکی از همین به اصطلاح متهمان آشنا بودم. اتهامی که به او وارد شده بود برای گرفتن بورسیه غیر قانونی با وجود سن بالا بود و گفته شده که سن او بالاتر از آن بوده است که مستحق دریافت بورسیه باشد. بنده به دوستان عرض کردم این بنده خدا را می فرمایید ۸ سال در اسارت بوده است. آیا انصاف است که او را که برای دفاع از جان و مال ما به جبهه ها رفته است و جوانی خود را صرف نظام و انقلاب کرد را جزو بورسیه های غیر قانونی اعلام کنیم.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: بنابراین ضروری است که به دور از هیاهوها و جو سازی ها فضایی را ایجاد شود که اگر تخلفی صورت گرفته است بشود با آن برخورد کرد.

ماجرای تجزیه طلبی

وی درباره سخنان علی رضا زاکانی پیرامون ابلاغیه محرمانه فرجی‌دانا درباره تحرکات قومیتی در دانشگاه‌ها و اینکه آیا از بابت آنچه زاکانی گفته است تجزیه طلبی نمایندگان نگرانی دارند گفت: نه اینطور نیست که دانشگاه های ما دارند به سمت تجزیه طلبی پیش می روند و یا تحرکات قومیتی در حال افزایش است. یکسری تحرکاتی صورت گرفته بود در برخی دانشگاه که خوشبختانه وزارت علوم برای جلوگیری از آن ابلاغیه ای صادر کرد.

جعفری افزود: با این حال حرف دوستان این بود که چرا این ابلاغیه محرمانه صادر شده است. این ابلاغیه می توانست علنی صادر شود چرا که قومیت گرایی و یا تجزیه طلبی مورد تایید هیچ کسی نیست.

وی تصریح کرد: با این وجود همین اقدام وزارت علوم هم قابل تقدیر است و باید با عناوینی ساختار شکنانه به شدت برخورد کرد و مانع از ایجاد ناامنی توسط عوامل بیرونی به خصوص در دانشگاه ها شد.

جعفری در پاسخ به این سوال که چه ارزیابی از سرنوشت استیضاح دارد گفت: آنقدر این دوستان را که پای طرح استیضاح را امضا کرده اند می شناسم و می دانم که آنها به دنبال لج بازی نیستند. اگر به دغدغه های قانونی آنها پاسخ داده شود کما اینکه تاکنون وزیر به برخی از آنها پاسخ داده است و اقدامات خوبی انجام داده و اگر دانشگاه به رسالت خود عمل کند دلیلی برای استیضاح وجود ندارد./فرارو

Share