سام سکوتی

در بورس ماندن سه هزار

در بورس ماندن سه هزار چهار ساله اول دولت مهرورز ضریب سه بود و در طول دوره اول و دوم خود در کنار همه مهرورزی‌هایی که با اقتصاد، فرهنگ و سیاست خارجی ما داشت، میانه خوبی هم با عدد ۳ داشت که هر زمان مخالفان و منتقدین، تریبونی برای سخنرانی و قلمی برای نوشتن به […]

در بورس ماندن سه هزار
sokotiچهار ساله اول دولت مهرورز ضریب سه بود و در طول دوره اول و دوم خود در کنار همه مهرورزی‌هایی که با اقتصاد، فرهنگ و سیاست خارجی ما داشت، میانه خوبی هم با عدد ۳ داشت که هر زمان مخالفان و منتقدین، تریبونی برای سخنرانی و قلمی برای نوشتن به دست گرفتند، نقش اول و شاه بیت غزل‌های آن همین عدد به ظاهر بی حس بود!
یک سه که بی‌نهایت صفر را نیز در مقابل خود ردیف کرده بود، به بزرگترین اختلاس سیستم بانکی کشور تبدیل شد که خبرهایش آفاق را هم درنوردید و در کشورهای دیگر در مورد نوع و شیوه چنین اختلاسی میزگردها گذاشتند و راه عملی انجام چنین اختلاسی را در سیستم بانکی خود بررسی کردند و در نهایت نیز به هیچ نتیجه‌ای نرسیدند، نمی‌دانستند که آیا مختلسین را انسان‌های دارای نبوغ بالا بدانند و یا سیستم را بسیار ناکارآمد و ضعیف بگیرند؟
جالب آنجا بود که این عدد ۳ هزار میلیارد تومان همچنان ادامه‌دار بود و مجلس، بودجه‌ای در همین مبلغ برای گازرسانی به روستاها در عمر دولت تدبیر و امید مصوب کرد و مردم را بار دیگر یاد همان عدد پر نقش و طرفدار انداخت.
امروز نیز عدد ۳ نقش جدیدی را در سپهر سیاسی ایران بر عهده گرفته است که در کنار دوباره سیاسی شدن، فرهنگی و دانشگاهی نیز است! ۳ هزار نفر از بورس اهدایی دولت پیشین استفاده کرده‌اند که گویا حق آنها نبوده است و فقط و فقط نقش آفرینی عدد ۳ مد نظر تصمیم گیران مجوز این تعداد از بورسیه‌ها بوده است.
اینکه اصل داستان از چه قرار است، ما بی‌خبریم و شاید استیضاح، مردم را در جریان ریز امور قرار دهد که همیشه محاکمه علنی و استیضاح، محلی برای بر آفتاب افتادن محاسن و معایب است اما اینکه دولتی خود را پاک دست بداند و پس از پایان عمر دولت، فسادهایی آن چنینی در تمامی سطوح و بخش‌ها رونمایی شود، از عجایب است!
چگونه می‌شود ۳ هزار میلیارد تومان اختلاس شود، کسی نداند، پای کسی از مدیران ارشد در میان نباشد و تنها همان شخص که از کشور گریخت مقصر گرفته شود؟ ۳ هزار نفر بورس شوند و هیچ کس جز وزیر علوم دولت جدید گناهی نداشته باشد و تنها گناه آقای فرجی دانا، دانایی ایشان بر تخلف در اعطای همان بورس باشد؟
جامعه دانشگاهی کشور از نمایندگان خود انتظار دارند که با دقت به سخنان آقای وزیر گوش دهند و به دور از حب و بغض‌های سیاسی تصمیم بگیرند که وزیر دانشمندی چون آقای فرجی دانا کمتر پیدا می‌شود و اگر هم پیدا شوند همچون شخص ایشان، به سختی مسئولیت قبول می‌کنند.
امید است نحوست عدد ۳ با همین بورس‌ها به محاق فراموشی سپرده شود و دانای وزارت علوم همچنان مدیر وزارت دانا سازی باقی بماند.
سام سکوتی بداغ
پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

 

Share