تحولات عراق وارد فاز جديدي مي شود

حملات جنگنده های آمریکا به مواضع داعش آغاز شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رئیس جمهور آمریکا شب گذشته اعلام کرد که مجوز حملات هوایی ارتش این کشور به مواضع داعش در شمال عراق را برای جلوگیری از کشتار مردم صادر کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رئیس جمهور آمریکا شب گذشته اعلام کرد که مجوز حملات هوایی ارتش این کشور به مواضع داعش در شمال عراق را برای جلوگیری از کشتار مردم صادر کرده است.

IMG15091820 اوباما گفت: می توانیم با احتیاط و مسئولیت پذیری طوری عمل کنیم تا جلوی کشتار احتمالی را بگیریم. در نتیجه من اجازه دادم در صورت نیاز برای کمک به نیروهای عراقی که مشغول مبارزه علیه شورشیان بوده و حمایت از غیرنظامیانی که در این کشور گرفتار شده اند ، حملات هدفمندی هوایی انجام شود.

این اظهارات اوباما در حالی است که پیشتر یکی از سخنگویان نیروهای پیشمرگه کردستان عراق، گفته بود جنگنده های آمریکا روز پنجشنبه، مواضع نیروهای داعش را در دو منطقه در شمال عراق بمباران کرده اند.

با وجود این موضوع، خبرگزاری فرانسه از قول یک مقام رسمی آمریکا که نامش فاش نشده اعلام کرد ایالات متحده هنوز چنین حملاتی را در عراق انجام نداده ولی آماده‌ است تا حملات نظامی هدفمندی را زمانی که شرایط ایجاد کند انجام دهد.

اوباما در اظهارات روز گذشته برای آنکه خود را حامی حقوق بشر و مدافع مردم بی دفاع عراق نشان دهد گفت : وقتی ما با موقعیتی شبیه این روبرو هستیم، در شرایطی که مردم بیگناه با خشونتی فاجعه بار روبرو هستند، وقتی ما اجازه داریم (اشاره وی به درخواست دولت عراق) و وقتی ما امکان منحصر به فردی برای کمک به جلوگیری از کشتار را داریم، آنگاه بر این عقیده ام که ایالات متحده نمی تواند چشمان خود را ببندد.

آسوشیتدپرس نیز پیشتر از قول کاخ سفید گفته بود که هواپیماهایی حامل بسته های مواد غذایی و کمکهای اولیه برای مردم گرفتار شده در مناطق کوهستانی شمال عراق‌، در راه این منطقه اند.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون در پیامی در شبکه اجتماعی توئیتر از حمله به توپخانه‌های داعش خبر داد.

آقای کربی افزوده از این توپخانه‌ها برای حمله به نیروهای پیشمرگه در اربیل استفاده می‌شد.

به گفته این مقام آمریکایی، دو جنگنده F/A-18 آمریکا بمب‌های ۵۰۰ پوندی هدایت‌شونده لیزری را روی توپخانه‌های داعش و خودروهای که این توپخانه‌ها بر آن سوار شده بودند ریختند

واکنش داعش به دستور حملۀ هوایی اوباما

گروهک تروریستی و تکفیری داعش در پی دستور رئیس جمهور آمریکا برای حمله هوایی هدفمند به مراکز این گروهک، تهدید به آتش زدن چاه‌های نفتی عراق کرد.
سایت گروهک دولت اسلامی در عراق و شام ” داعش “، این گروهک با صدور بیانیه‌ای در خصوص موضع باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر حمله به مواضع این گروهک واکنش نشان داد.
رئیس‌جمهور آمریکا، شامگاه پنجشنبه اعلام کرد: ما به نیروهای آمریکایی اجازه انجام حملات هوایی را علیه عناصر مسلح گروه تروریستی «داعش» در عراق صادر کردیم.
گروهک تروریستی و تکفیری داعش در بیانیه خود اعلام کرد: اگر اوباما رئیس جمهوری آمریکا تهدید خود را در خصوص اقدام نظامی علیه پایگاه های ما در عراق عملی کند، بلافاصله به تلافی این اقدام آمریکا تمام چاه های نفتی عراق و مراکز نفتی را نابود خواهیم کرد.
داعش در این تهدید خود افزود: در این صورت خود مقامات آمریکایی و اروپایی می‌دانند، بهای این اقدامشان تا چه اندازه به زیان آنها تمام خواهد شد، چرا که با افزایش بهای جهانی نفت روبه رو خواهند شد.

Share