ترفند دانشگاه ها برای جذب دانشجویان برتر

حقوق ماهانه , بورس تحصیلی و اهدای لپ تاپ به دانشجویان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا هر ساله همزمان با اعلام نتایج کنکور سراسری و انتخاب رشته داوطلبان، دانشگاهها برای جذب داوطلبان برتر تسهیلاتی را ویژه آنها اعلام می کنند تا تشویقی باشد برای انتخاب این دانشگاهها توسط داوطلبان برتر اما امسال به طور محسوسی رقابت در میان دانشگاههای شهرستانی بیشتر است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا هر ساله همزمان با اعلام نتایج کنکور سراسری و انتخاب رشته داوطلبان، دانشگاهها برای جذب داوطلبان برتر تسهیلاتی را ویژه آنها اعلام می کنند تا تشویقی باشد برای انتخاب این دانشگاهها توسط داوطلبان برتر اما امسال به طور محسوسی رقابت در میان دانشگاههای شهرستانی بیشتر است و دانشگاههای تهران در این میان کمترین تسهیلات را ارائه داده اند.

تنها، چهار روز تا۲۲ مرداد ۹۳ و پایان زمان انتخاب رشته کنکورباقی مانده است برهمین اساس برخی از دانشگاه‌ها برای جذب نفرات برتر کنکور ۹۳ با یکدیگر به رقابت پرداخته و هر یک تسهیلاتی را در ازای انتخاب دانشگاه توسط برترینهای کنکور ارائه می کنند که تسهیلات برخی از دانشگاه‌ها به شرح زیر است :

اهداء یک دستگاه رایانه همراه (Laptop) به داوطلبان دارای رتبه کشوری ۱ تا ۱۵۰۰ گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی و یا معدل کتبی دیپلم یاضـی فیزیـک ۱۹/۷۵ و پذیـرفته شدگان مرحله نهایـی المپیادهای جهانـی (کسانی که به المپیاد اعزام مـی شوند).

اهداء یک دستگاه رایانه (Desktop) به داوطلبان رتبه کشوری ۱۵۰۱ تا ۳۰۰۰ گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی و یا معدل کتبی دیپلم ریاضی فیزیک ۱۹/۵ تا ۱۹/۷۴ .

وجود شرایط، زمینه‌ها و امکانات مناسب آموزشی برای تسلط یافتن به زبان انگلیسی در دوران تحصیل، برخورداری از کمک هزینه تحصیلی مطابق مصوبات هیئت مدیره وزارت نفت و هیأت امناء دانشگاه، تغذیه در حد دانشگاه‌های دولتی، تأمین بخشی از هزینه کتاب‌ها و لوازم‌التحریر، تسهیلات بیمه خدمات درمانی و امکانات خوابگاه‌های مجردی (برای مدت چهار سال و در حدود امکانات دانشگاه).

برخورداری فارغ‌التحصیلان ممتاز دانشگاه از تسهیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، جهت ادامه تحصیل در مقطع تحصیلی بالاتر مطابق ضوابط مربوطه. اولویت استخدام در شرکت‌های تابعه وزرات نفت، پس از پایان موفقیت‌آمیز تحصیلات، مطابق با مقررات و آئین‌نامه‌های مصوب وزارت نفت و کارآموزی دانشجویان در واحدهای مختلف وزارت نفت (در زمینه‌های مرتبط با رشته تحصیلی دانشجو) در طول مدت تحصیل.

براساس این گزارش همچنین، کمیسیون دایمی هیات امنای دانشگاه یزد با کلیات طرحی موافقت کرد که بر اساس آن، داوطلبان کنکور سراسری که حایز رتبه های زیر ۱۰۰ شوند و دانشگاه یزد را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند، ماهیانه تا سقف نیم میلیون تومان حقوق دریافت خواهندکرد.
بنیاد دانشگاهی فردوسی به متقاضیان ورود به رشته های مهندسی دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد که در مناطق آموزشی سه گانه ۱ و ۲ و ۳ به ترتیب رتبه‎های ۱۵۰ و ۱۲۵ و ۱۰۰ و پایین‎ را کسب کرده باشند، بورس تحصیلی اعطا می کند.

مبلغ بورس برای سال تحصیلی ۹۳-۹۴ ماهانه دو میلیون ریال (معادل دویست هزار تومان) است که به مدت ۹ ماه طبق آیین نامه مندرج در وب سایت بنیاد دانشگاهی فردوسی پرداخت می شود. این بورس برای تمام مدت تحصیل دانشجو است و مبلغ آن برای هر سال اعلام خواهد شد.

همچنین دانشجویان رتبه سه رقمی در اولویت دریافت خوابگاه و امکانات خواهند بود.
رئیس دانشگاه تبریز نیز در خصوص ارایه تسهیلات ویژه این دانشگاه به رتبه های برتر کنکور که این دانشگاه را انتخاب کنند، گفت: اهدای یک کامپیوتر لپ تاپ به رتبه های زیر ۱۰۰ آزمون، اعطای کمک هزینه سفر به دانشجویان ممتاز برای ارایه مقاله، امکان تحصیل در دو رشته مهندسی به طور همزمان، اعطای یک عدد سکه تمام بهار آزادی به دانشجویان نمونه کشوری، صدور دانشنامه ممتاز پس از فراغت تحصیل، صدور گواهی به دانشجویان ممتاز و … از جمله این تسهیلات این دانشگاه است.

دانشگاه باهنر کرمان به دانشجویان برتر (دانشجویان با رتبه زیر هزار) تسهیلات ویژه ای از جمله خوابگاه و غذای رایگان ارایه می دهد.

دانشگاه شیراز اعلام کرد : داوطلبان کنکور سراسری ۱۳۹۳ که رتبه ۲۰۰۰ و یا بهتر کسب نموده اند می رساند که به منظور مشاوره در ارتباط با انتخاب رشته تحصیلی می توانند به مرکز حمایت از استعدادهای درخشان دانشگاه مراجعه کنند.

براساس بررسی های صورت گرفته، امسال رقابت در دانشگاه های شهرستانی برای جذب دانشجویان برتر بیش از دانشگاه های پایتخت بود به طوریکه دانشگاه های پایتخت امسال تنها به برگزاری همایش برای آشنا کردن پذیرفته شدگان کنکور با رشته های دانشگاهی بسنده کردند و بیشتر تلاش کرده اند به صورت مجازی پذیرفته شدگان کنکور را با امکانات دانشگاه آشنا کنند و تسهیلاتی برای آنها در نظر نگرفتند .

به عنوان مثال دانشگاه صنعتی شریف با درج مطلبی مبنی بر اینکه چرا برترین ها این دانشگاه را انتخاب می کنند بسنده کرده است و در برخی از قسمت های آن به تسهیلات دانشگاه اشاره کرده که بدین شرح است : “چون شریف اولین دانشگاه در کشور است که به جذب، هدایت و حمایت از استعدادهای درخشان توجه ویژه نشان داد و تدوین و اجرای آیین نامه های مرتبط با پذیرش دانشجویان ممتاز در مقاطع بالاتر و حمایت از دانشجویان تحصیلات تکمیلی و به ویژه دکتری در قالب طرح های دستیار آموزشی، دستیار پژوهشی، و دستیار اجرایی از ابتکارات این دانشگاه در سال های اخیر بوده است.”

این دانشگاه تسهیلات ویژه ای را برای دانشجویان ممتاز و استعدادهای درخشان فراهم می کند که برخی از آنها عبارتند از ورود به دوره کارشناسی ارشد و یا ورود به دوره دکتری مستقیم همان رشته بدون آزمون ) پس از اتمام دوره کارشناسی، ورود به دوره دکتری بدون آزمون ) پس از اتمام دوره کارشناسی ارشد، قبول پاره ای از دروس پایه دانشگاهی برای دانش آموزان المپیادی که قبلاً به آنها آموزش داده شده، تحصیل همزمان در دو رشته کارشناسی ، و یا تحصیل همزمان با رشته اصلی در دوره های فرعی (Minor) از ابتدای سال تحصیلی ۸۸ – ۸۹ در زمینه های مختلف علوم انسانی، علوم پایه ، و مهندسی .

پایگاه اینترنتی http://openday.iust.ac.ir برای آشنایی پذیرفته شدگان کنکور سراسری با امکانات، قابلیت ها و توانمندی های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی دانشگاه علم و صنعت ایران راه اندازی شد.

پایگاه اینترنتی http://openday.iust.ac.ir با هدف انتخاب رشته مناسب و آشنایی پذیرفته شدگان مرحله اول کنکور سراسری با رشته های تحصیلی فعال، ظرفیتها و مزایای تحصیل در دانشگاه علم و صنعت ایران طراحی و راه اندازی شده است.

دانشگاه تهران نیز در سالگرد هشتادمین سال تأسیس دانشکده فنی این دانشگاه همایش “یک روز با دانشکده فنی” را با هدف آشنایی با رشته های مهندسی و دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار می‌ کند.

این همایش که با حضور رتبه های ۱ تا ۱۵۰۰ منطقه یک و دو و رتبه های ۱ تا ۵۰۰ منطقه سه در روز یکشنبه ۱۹ مردادماه سال جاری برگزار خواهد شد، صاحبنظران دانشگاهی در هر رشته، به معرفی رشته تخصصی خود پرداخته و به سؤالات داوطلبان پاسخ خواهند داد.

البته نکته جالب توجه اینجاست که تسهیلات ویژه برخی دانشگاهها به برترینهای کنکور “ارائه خوابگاه بدون اولویت” است!

 

Share