مجید محمدپور

تکریم خبرنگاران ارزانی شما!!

هفدهم مرداد ماه سالروز شهادت شهید محمود صارمی روز خبرنگار نام گرفته است و طی یک دهه گذشته این روز با تجلیل از تلاش یکساله خبرنگاران و بعضا مدیران مسئول و سردبیران گرامی داشته می شود.

هفدهم مرداد ماه سالروز شهادت شهید محمود صارمی روز خبرنگار نام گرفته است و طی یک دهه گذشته این روز با تجلیل از تلاش یکساله خبرنگاران و بعضا مدیران مسئول و سردبیران گرامی داشته می شود.

khabarnegar

در استان ها نیز مانند پایتخت چنین مراسمی از ۱۵ تا ۲۵ مرداد ماه ” تقریبا دهه خبرنگار” برگزار می شود که در مرکز گیلان قرار است روز ۲۳ مرداد روز خبرنگار برگزار شود. آنچه تاکنون در سازمان ها و نهادها به مناسبت روز خبرنگار برگزار شده است، پیش و بیش از آنکه تکریم خبرنگاران باشد در حقیقت تضعیف روحیه این قشر زحمتکش بوده، اگر نگوئیم خبرنگاران را با برخی تبعیض ها و هدیه دادن ها و پشت درها نگه داشتن و اغلب دعوت های گزینشی ” له ” کردند.! به نظر نگارنده جامعه رسانه ای کشور از جمله جامعه رسانه ای گیلان که بعد از تهران بیشترین نشریه مکتوب را دارد ” ۱۸۰ مجوز نشریه !!” و در صدر آنها خانه مطبوعات و سرای روزنامه نگاران یک تکانی به خودشان بدهند و اجازه ندهند این همه بی حرمتی به خبرنگاران بشود. دو روز قبل در یک مرکز علمی در رشت برای خبرنگاران که چند تن از مدیران مسئول هم متاسفانه دعوت شده بودند، مراسمی از سوی روابط عمومی برگزار شد که رئیس این مرکز علمی سخنرانی و خبر این نشست به خوبی در همان رسانه های موعو منعکس شد. انعکاس این خبر خوب حداقل ۲۰۰ هزار تومان دستخوش داشت ، آما روابط عمومی که فردی با سابقه ای در این زمینه است برای یک سال کار و تلاش رسانه های مدعو یک برگ نوشته بعنوان لوح تقدیر و کارت هدیه ۵۰ هزار تومانی از دستان رئیس مرکز داد. متاسفانه برای همین مقدار اندک نیز بعضی از رسانه های استان ” خبرنگاران و دبیران” خودشان را کشتند ، سر و دست شکستند و بارها رفتند و آمدند و تماس گرفتند که چرا به این نشست تجلیلی دعوت نشده اند.!! اینجاست که باید گفت ، ” از ماست که بر ماست” ، زمانی که مدیرمسئول واقعی (” با افراد کاسبکار و دلال در رسانه های کشور و استان کاری ندارم”) ، برای ۵۰ هزار تومان یک روز خود را خراب می کنند و با ۱۰هزار تومان هزینه خود را به محل می رسانند، طبیعی است که آن دستگاه دولتی و مرکز علمی ، دانشگاهی ،نهاد و امثال آن برای چنین رسانه و خبرنگاری تره خورد نکنند. روابط عمومی ها چنین دستگاه هایی آگاه باشند ،مادام که به رسانه ها و خبرنگاران احترام نگذارند، کسی در درون مجموعه به آنها احترام نخواهند گذاشت و همین وضعیت اسفباری که برخی روابط عمومی در استان ها از جمله گیلان دارند، شاید حق شان باشد و جای اعتراض هم نیست. اخبار دریافتی از شهرستان ها هم حاکی است که وضعیت بسیار تاسف بار تر است و فرمانداری ها ، فلان نهاد انقلابی یا دستگاه دولتی خبرنگاران را که تعداد آنها نیز معدود است دعوت و به هر کدام کارت هدیه ۲۰ یا ۳۰ هزار تومانی داده است که این اقدام به جای تقدیر، توهین مستقیم است. در همان جلسه نیز مدیر دستگاه داد سخن سر می دهد که خبرنگار مانند…. چیست و نقش قلم چیست و اطلاع رسانی چه جایگاهی دارد.!! فرمانداری ها هم اگر امسال کمی جدی تر وارد این عرصه شدند به آن دلیل بود که مدیر کل فرهنگی ، اجتماعی استانداری که خود از افراد رسانه ای و بسیار فعال است، طی نامه ای از آنها خواسته بود ، روز خبرنگار ” را با تجلیل از خبرنگاران به شایستگی برگزار کنند.

به راستی چرا خبرنگاران، دبیران، سردبیران و مدیران مسئول ارزش و قدر خود را نمی دانند و به هر دعوتی لبیک می گویند و چرا روابط عمومی ها که باید از مسیر همین رسانه به پست و مقام برسند تا این حد نسبت به رسانه بی اعتنا و کوته نگر هستند. برادران و خواهران در روابط عمومی های سازمان های دولتی و نهادها و حتی بخش صنعت و خدمات و … اگر مشکل مالی دارند یا فرماندار و بخشدار و فلان مدیر دستگاه در استان و شهرستان روحیه همکاری ندارد، روز خبرنگار را فراموش کنند یا حداقل چنانچه دلسوز هستند ، با یک پیام و متن خوب از همه تقدیر کنند، کاری که بعضی از روابط عمومی ها استان به شایستگی انجام دادند. در این میان چند مدیر روابط عمومی نیز با آگاهی و درک درست از سختی کار خبرنگاری و روزنامه نگاری و تجلیل از یکسال تلاش رسانه ها با درایت مراسمی در خور شان برگزار کردند و در حال برگزاری هستند که باید از آن ها به صورت ویژه تقدیر کرد. خوب است رسانه های استان اسامی روابط عمومی ها و مدیرانی که روز خبرنگار را خوب یا بد برگزار کردند با توضیح و تفسیر منعکس کنند که عبرتی برای سالهای آینده باشد.

در استان گیلان که توزیع نشریه اغلب به صورت هدیه به دستگاه های دولتی می رسد و بعضی در پایان سال پولی را به خبرنگار می پردازند یا نمی پردازند و این کار و بدعت را هرکس در استان گذاشت خیانت بزرگی به جامعه مطبوعات کرد و خبرنگاران و روزنامه نگاران یک سال اخبار آن سازمان و نهاد را پوشش می دهند، حداقل هدایا برای خبرنگارانی که در طول سال فعال هستند باید نیم سکه بهار آزادی یا معادل آن باشد که حداقل خبرنگاری که نصف روز یا یک روز خود را برای حضور در مراسم هدر می دهد، بداند به درستی از او تجلیل شده است. شاید برخی از دوستان بگویند هدف تجلیل و تکریم است و به مقدار هدیه بستگی ندارد، اما این ها شعار است چرا که هر اقدامی به مقیاس و اندازه اش سنجش می شود به ویژه آنکه شما از یک سال تلاش و خدمت خبرنگار تجلیل می کنید و قطعا به گدا پول نمی دهید.! مدیران دستگاه های دولتی بسیار شایسته است که با مدیران مسئول نشریات، سایت های خبری ، خبرگزاری ها و صدا و سیما ” بخش خبر” و نیز با خبرنگاران همان حوزه در این روز یک نهار یا شام صرف کنند و ضمن میزبانی در زمانی ۳ تا ۴ ساعته به مطالب و درد دل های عوامل رسانه به درستی گوش بدهند و این به هیچ عنوان انتظار زیادی نیست و استانداری باید در این زمینه پیشقدم می بود!.

شما مدیر و مسئول دستگاه و مسئول روابط عمومی به چه حقی با خبرنگار و روزنامه نگار این گونه برخورد می کنید و چرا خبرنگاران و روزنامه نگاران ما با مشاهده این گونه رفتارها جلسات را ترک نمی کنند .؟!

بی ارزش کردن کار رسانه و خبرنگار تا چه زمانی باید ادامه داشته باشد و چرا باید عده ای دلال و آدم سرخوش وبعضا سبک مغز در عرصه رسانه حضور داشته باشند که این چنین عرصه رسانه ای مورد توهین و تمسخر قرار گیرد. اقایان و خانم های رسانه ای در سراسر کشور و در شمال به خصوص در گیلان که مدعی رسانه های انبوه و حجمی است ، کمی بیندیشید و تامل کنید که این فضا را به کجا می کشانید و چرا کسی به این وضعیت سر و سامان نمی دهد. ارشاد اسلامی ، خانه مطبوعات ، سرای روزنامه نگاران در این زمینه مسئولیت دارند و باید با آن به دقت ، نظارت و وسواس عمل کنند . از همه سایت ها و شبکه های خبری، مطبوعات استان ، صدا و سیما و خبرگزاری ها درخواست دارم که این متن را به صورت کامل منعکس کنند تا مدیران دستگاه های دولتی ، نهادها و به خصوص روابط عمومی ها شاید کمی به خود بیایند و اینقدر به مناسبت روز خبرنگار ، خبرنگاران را تضعیف نکنند.

مجید محمدپور مدیر مسئول شبکه خبری گیلان ۲۴ و نشریه واکنش

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share