مديرعامل سازمان منطقه آزاد انزلي

توسعه روابط افتصادی ایران و روسیه با انعقاد توافقنامه میان دو کشور

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیر عامل سازمان منطقه آزاد انزلی گفت: کشورهای حاشیه دریای خزر در سالیان اخیر به مقوله توسعه اقتصادی توجه بسیاری نشان داده اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیر عامل سازمان منطقه آزاد انزلی گفت: کشورهای حاشیه دریای خزر در سالیان اخیر به مقوله توسعه اقتصادی توجه بسیاری نشان داده اند.

Iran-Roosie2به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد انزلی، رضا مسرور رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در همایش توسعه روابط اقتصادی و تجاری ایران و روسیه در مرکز همایشهای صدا و سیما در تهران با اشاره به ظرفیت های این منطقه در تعاملات تجاری با کشورهای حاشیه دریای خزر گفت: بندر در حال احداث کاسپین با ظرفیت ۱۵ میلیون تن در آینده نزدیک به یکی از بزرگ ترین بنادر دریای خزر تبدیل خواهد شد.

موافقت نامه های ترجیحی در کشور کم است

وی با اشاره به کمبود موافقت نامه های ترجیحی در کشور گفت: کشورهایی که نقش فعالی در حوزه اقتصاد و تجارت منطقه ای و بین المللی دارند دارای تعداد قابل توجهی موافقت نامه های ترجیحی با دیگر کشورها هستند درحالیکه متأسفانه در ایران تعداد موافقت نامه های ترجیحی انگشت شمار است.

بازارهای هدف کشورهای همسایه را شناسایی کنیم

رضا مسرور عدم شناخت بازارهای یکدیگر را یکی دیگر از ضعف هایی که مبادلات تجاری و سرمایه گذاری میان ایران و روسیه را تحت الشعاع قرار می دهد اعلام کرد و گفت:به عنوان نمونه در سفر مدیران مناطق آزاد اوکتائو در قزاقستان به منطقه آزاد انزلی اعلام شد که تأمین آب شرب در این منطقه از جمله مشکلاتی است که ایران به راحتی می تواند آن را برآورده کند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی اضافه کرد: به گفته مقامات منطقه اوکتائو قیمت یک بسته ۵ لیتری آب در این منطقه ۳ دلار است درحالیکه بسته ۹ لیتری آب معدنی در کشورمان حدود ۱ دلار است. این موضوعی است که از آن غافل هستیم، یعنی از توانمندی ها و ظرفیت های بازارها شناخت کافی نداریم و این عدم شناخت در بازارهای ایران و روسیه نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: ظرفیت های اقتصادی، تجاری و صنعتی در این منطقه ناشناخته مانده و برگزاری این گونه همایش ها می تواند گام های موثری برای معرفی هرچه بیشتر قابلیت های این منطقه باشد.

افزایش محدوده انزلی در دولت تدبیر و امید

رضا مسرور گفت: منطقه آزاد انزلی از سال ۱۳۸۴ با مصوبه مجلس فعالیت خود را آغاز کرده و در دولت تدبیر و امید توجه ویژه ای به این منطقه شده و محدوده آن از ۳۲۰۰ هکتار به ۹۶۰۰ هکتار افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: در این منطقه ۴۰ کیلومتر ساحل وجود دارد که می تواند طرح های سرمایه گذاری بزرگی از رودخانه سپید رود تا محدوده شهری انزلی در آن با مشارکت بخش خصوصی به اجراء درآورد.

احداث بندر کاسپین با پیشرفت خوبی در حال انجام است

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی به ظرفیت های بندری در این منطقه اشاره کرد و گفت: بندر انزلی با ظرفیت ۷ میلیون تن و ظرفیت اسمی ۱۱ میلیون تن هم اکنون در حال فعالیت است و بندر در حال احداث کاسپین که از سوی سازمان منطقه آزاد انزلی در محدوده این منطقه در حال ساخت می باشد با ظرفیت ۱۵ میلیون تن نیز به یکی از بزرگترین بنادر ایران در دریای خزر تبدیل خواهد شد.

وی ادامه داد: موج شکن ها و پست های اسکله این بندر تا دو سال آینده به پایان می رسد و تاکنون پیشرفت فیزیکی قابل ملاحظه ای داشته است.

انزلی فرصتی طلایی برای سرمایه گذاری است

رضا مسرور در همایش ایران و روسیه گفت: معافیت های مالیاتی ۲۰ ساله، وجود زیرساخت های بندری، معافیت از مالیات بر ارزش افزوده معادل تخفیف سود بازرگانی برای کالاهای تجاری، وحدت مدیریتی در صدور مجورهای اقتصادی و سرمایه گذاری که تنها از طریق سازمان منطقه آزاد انزلی ارائه می شود، قابلیت انتقال سرمایه از یک منطقه به منطقه دیگر، ورود مستقیم اتباع خارجی، امکان صادرات کالاهای تولیدی واحدهای صنعتی مستقر در منطقه، امکان واردات مواد اولیه و دستگاه های خط تولید برای تولیدکنندگان و صنایع مستقر در منطقه، اجرای مصوبه کالای همراه مسافر، ارائه تسهیلات برای واردکنندگان کالاهی تجاری، معافیت از انبارداری هر کانتینر برای ۹۰ روز، اعمال تخفیف ۵۰ درصدی هزینه های انبارداری کانتینری برای کالاهای صادراتی، تردد خودروهای خارجی تا شعاع ۵۰ کیلومتر و در نهایت ثبت سریع و یکروزه شرکت در این منطقه از جمله مزایا و تسهیلاتی است که این منطقه می تواند در اختیار تجار، بازرگانان، تولیدکنندگان و صاحبان صنایع و سرمایه قرار دهد.

ایجاد بورس کالاها در منطقه آزاد انزلی

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی همچنین از ایجاد بورس کالاهای ایرانی در روز ۲۶ مردادماه در این منطقه خبر داد و ادامه داد: “چوب” و “آهن” مشخصاً دو محصولی است که در این منطقه مورد معامله قرار می گیرد پس اهمیت تاسیس تالار بورس در این منطقه از اهمیت زیادی برخوردار است.

کریدورهای نوستراک و تراسیکا فعال تر شوند

مسرور در خصوص رویکرد سازمان متبوع خود به منظور فعالسازی کریدورهای نوستراک و تراسیکا به منظور افزایش تعاملات تجاری ایران با کشورهای جنوب شرقی آسیا، آسیای میانه و اروپا گفت: کریدور بمبئی ـ بندرعباس ـ آستراخان ـ سن پترزبورگ ـ هلسینکی ۷۰۹۳ کیلومتر مسافت دارد و کالاهای جنوب شرق آسیا به راحتی می توانند از طریق انزلی به اروپا برسند.

وی ادامه داد: از بندر سنگاپور تا هلسینکی از طریق مسیر کانال سوئز ۱۷۰۳۸ کیلومتر مسافت دارد که این مسیر از طریق بندرعباس ـ انزلی ـ آستراخان ۱۱۷۶۵ کیلومتر مسافت است که ۵۲۷۳ کیلومتر نزدیک تر است اما کالاهای مورد نیاز اروپا از طریق آن مسیر انجام می شود در حالی که کالاها از مسیر انزلی چند روز زودتر به مقصد می رسد.

مسرور در پایان از سرمایه گذاران روسی شرکت کننده در این همایش خواست تا ضمن بازدید از امکانات و ظرفیت های منطقه آزاد انزلی، فرصت های سرمایه گذاری در این منطقه را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند.

Share