برگزاری مراسم کشتی گیله مردی در موزه میراث روستایی گیلان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان با همکاری اداره کل ورزش و جوانان و انجمن گردشگری ورزشی و سلامت استان گیلان به منظور پاسداشت فرهنگ پهلوانی و اشاعه ی آن در سطح جامعه اقدام به اجرای نمادین کشتی گیله مردی نموده است. مسئول امور فرهنگی و ارتباطات […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان با همکاری اداره کل ورزش و جوانان و انجمن گردشگری ورزشی و سلامت استان گیلان به منظور پاسداشت فرهنگ پهلوانی و اشاعه ی آن در سطح جامعه اقدام به اجرای نمادین کشتی گیله مردی نموده است.

koshti مسئول امور فرهنگی و ارتباطات اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت:با توجه به نامگذاری ۲۳ مرداد ماه به نام روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای و تاکید مقام معظم رهبری به مسایل فرهنگی ،کشتی گیله مردی در محل موزه روستایی گیلان برگزار می شود.

محمد تقی شعبانی افزود: کشتی گیله مردی از جمله ورزشهای بومی و محلی استان گیلان و منطقه شمال می باشد که در مراسم های مختلف از جمله جشن خرمن، نوروز گیلانی ،مراسم عروسی وپذیرایی از پادشاهان و امیران و… ، برگزار می شد.

وی خاطر نشان کرد: کشتی گیله مردی از ورزشهای باستانی گیلان است که رد پایش از قرن چهارم هجری در تاریخ کشورمان برجای مانده است. نحوه ی برگزاری کشتی گیله مردی اینگونه بوده: یکی دو روز پیش از برگزاری مسابقه با ساز و نقاره به دوستداران این ورزش بومی اطلاع می دادند تا پهلوانان و کسانیکه مایل بودند در این مسابقه شرکت کنند و جایزه مسابقه را تعیین می کردند که شامل حیوانات اهلی بخصوص گاو نر(ورزا) بود.

مسئول امور فرهنگی و ارتباطات اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان در پایان افزود: با برگزاری این ورزش سنتی گوشه ای از فرهنگ اصیل ایرانی احیا می گردد.

Share