با دو بانوی گیلانی راننده ی اتوبوس آشنا شوید+عکس

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا زنان غیور و سختکوشی در ایران اسلامی هستند که پابه پای مردان در عرصه پیشرفت و توسعه جامعه حرکت می‌کنند، در دوران هشت سال دفاع مقدس زنان صبور و پرتلاش کشور ما در پشت جبهه با پشتبانی روحی مردان و فرزندان خود را راهی جبهه نبرد می‌کردند وحتی برخی […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا زنان غیور و سختکوشی در ایران اسلامی هستند که پابه پای مردان در عرصه پیشرفت و توسعه جامعه حرکت می‌کنند، در دوران هشت سال دفاع مقدس زنان صبور و پرتلاش کشور ما در پشت جبهه با پشتبانی روحی مردان و فرزندان خود را راهی جبهه نبرد می‌کردند وحتی برخی زنان به عنوان پرستا در جبهه‌ها حضورداشته و کمک رسانی می‌کردند.

امروز زنان ما در بخش‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و غیره نقش ارزنده‌ای در پیشبرد اهداف کشور دارند و علاوه بر انجام امور منزل، بچه داری و همسرداری در خارج از منزل نیز مسئولیت‌هایی برعهده داشته و فعالیت‌هایی انجام می‌دهند. در مزارع به تلاش و کوشش مشغول هستند، در کارخانجات در حال تولید بوده و در بیمارستان‌ها در حال خدمات رسانی بوده و درهنرهای دستی حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند، اما کمتر می‌شود در جامعه بانویی دید که با اتوبوس برای کسب روزی حلال رانندگی کند و مسافران را ازیک استان به استان دیگر و حتی خارج از کشور ببرد.

در این گزارش با نخستین بانوی گیلانی سهیلاعبدالکریمی که به مدت هفت سال است در کسوت رانندگی اتوبوس فعالیت می‌کند ونیز زهره عرفانی که یک سال به این کار مشغول است گفتگوی ویژه‌ای انجام شده است، که در زیر می‌خوانید:

از کودکی به جای عروسک با ماشین شاسی بلند بازی می‌کردم
IMAGE635441296942693226  سهیلا عبدالکریمی، راننده ترانزیت با بیان اینکه متولد سال ۵۰ بوده و ازسن کودکی علاقه بسیاری به ماشین داشت گفت: از دوران کودکی به جای عروسک با ماشین‎های اسباب بازی شاسی بلند بازی می‌کردم.

این بانوی پر تلاش از دیار لنگرود اذعان کرد: پدرم راننده اتوبوس بود و از سن نوجوانی در کنار پدرم در اتوبوس می‌نشستم و وی کلاج، ترمز و .. را به من آموخت.

عبدالکریمی افزود: من عاشق اتوبوس و ماشین هستم به خاطر همین به شغل رانندگی روآوردم و خیلی از کارم خوشحال و احساس رضایت می‌کنم.

 

وی با بیان اینکه دارای سه فرزند، ۲ دختر و یک پسر هستم تصریح کرد: موفقیت خود را مدیون مادرم هستم چراکه در این شغل مشوق و همراه من است در زمان‌هایی که مشغول مسافربری هستم از خانواده‌ام نگهداری می‌کند وازهمه زحمات مادرم، سپاسگزارم و دستان پرمهرش را می‌بوسم.

این بانوی راننده گیلانی با اشاره به اینکه نخستین زن گیلانی بود که خارج از استان با اتوبوس رانندگی می‌کرد، اذعان کرد: هشت سال است که گواهینامه پایه یک را دریافت کرده‌ام وهفت سال است که به این شغل مشغول هستم.

وی با بیان اینکه مجوز ترانزیت خارج از کشور را دارم افزود: حتی با اتوبوس به خارج از کشور از جمله سوریه و استانبول سفر کرده‌ام.

عبدالکریمی با بیان خاطره‌ایی از اولین روز رانندگی با اتوبوس افزود: در نخستین روزرانندگی با اتوبوس، دانش آموزان انجمن دانش آموزی که دخترم در آنجا عضو بود را به زیارت امام زاده ابراهیم ومناطق گردشگری شهرستان رشت بردم که برای دانش آموزان بسیار تعجب برانگیز بود و من هم بسیار خوشحال بودم و ساعات خوبی را با دخترم و سایر دوستانش سپری کردم.

 

این بانوی خوش ذوق گیلانی با اشاره به خاطره‌ایی از سرویس زیارتی قم و جمکران تصریح کرد: این سروس مربوط به بانوان زائر شهرستان لاهیجان بود که نمی‌دانستند راننده ماشین یک زن است و هنگام سوار شدن متوجه شدند و با تعجب به طرف من آمدند و با خوشحالی مرا در آغوش گرفتند و گفتند ما به همچین زنی که گیلانی است افتخار می‌کنیم.

وی به تشریح خاطره دیگری از سفر زیارتی امام رضا(علیه السلام) پرداخت وگفت: یک راننده بد اخلاق در ترمینال مشهد مقدس مشکلی را پیش آورد و مسئول ترمینال اجازه حرکت به اتوبوس‌ها به مدت ۲۴ ساعت را لغو کرد، مسافرانم در آفتاب بوده و من نگران حالشان بودم، تصمیم گرفتم با مسئول ترمینال صحبت کنم، نیت امام رضا(علیه السلام) کردم که این مشکل حل شود که با عنایت این امام بزرگوار، مشکل بلافاصله حل شد.

عبدالکریمی در ادامه با بیان اینکه زنانی در جامعه هستند که ذوق و شوق کار با اتوبوس را دارند گفت: اشتیاق به این شغل در بین بانوان بالاست منتهی جرات کار را نداشته و یا حمایت نمی‌شوند، ازمسئولان خواهشمندم که از ما حمایت کرده و یک اتوبوس را در اختیار دو راننده خانم استان قرار دهند تا بتوانند از این راه امرار ومعاش کنند.

 

عدم جایگاه استراحت بانوان درترمینال
IMAGE635441296952964253زهره عرفانی، دیگر بانوی راننده اتوبوس در گیلان اظهار کرد: بانوان اگر اراده کنند می‌توانند همپای مردان، مشغول به کار شوند.

وی با بیان اینکه مشوق اصلی من در کارم همسرم وفرزندانم هستند افزود: متولد تهران و دارای مدرک تحصیلی کارشناسی الهیات، ساکن لاهیجان هستم، همسرم لاهیجانی است که اخلاق بسیار شایسته‌ای داشته و مشوق اصلی من در کارم است و با حمایت‌های فرزندان و همسرم است که توانستم دراین کار موفق باشم.

عرفانی گفت: دارای دو فرزند دختر هستم، دختر بزرگم دارای مدرک دکتری تربیت بدنی و دومی ارشد مهندسی عمران را دارد.
این بانوی راننده اتوبوس اظهارکرد: حدود یک سال است که به این کارمشغول هستم وهنگام رانندگی مسافران با تعجب به من نگاه می‌کنند که این برایم خیلی جالب و خاطره انگیز است.

عرفانی درادامه به مشکلات پیش روی رانندگی بانوان پرداخت وگفت: هنگام سفر از یک استان به استان دیگر، اکثرا ۲۴ ساعت باید در ترمینال توفق کرده بعد با سرویس دیگر حرکت کنیم در مدت استراحت در ترمینال جای خواب برای بانوان وجود ندارد و از مسئولان امر خواهشمندم که برای بانوان راننده نیز در ترمینال یک جایگاه استراحت فراهم کنند.

وی در ادامه اظهارکرد: از منصور مرتضوی که صاحب چهار اتوبوس در ترمینال همسفر لاهیجان است تشکر می‌کنم از اینکه به من اعتماد کرده واتوبوسی را در اختیار بنده قرار داد.

عرفانی با بیان اینکه این شغل در تمام جهان از مشاغل سخت محسوب می‌شود از مسئولان امر و نمایندگان مجلس خواست تا این شغل را در زمره مشاغل سخت مطرح کنند چرا که تاثیر مثبتی در بیمه رانندگان خواهد داشت.

در پایان لازم به ذکر است هر دو بانوی راننده گیلانی از حمایت و همکاری سیدمحمد رضا مقام آسا، رئیس پایانه‎های حمل و نقل شرق گیلان تشکر کردند.
/شبستان

Share