تغییر نگاه به ادبیات مدرن در ایران

بازگشت رضا براهنی بعد از سال‌ها به خیابان‌های تهران

چهار کتاب ممنوع‌الچاپ رضا براهنی که سال‌هاست در بازار موجود نیستند، مجوز نشر گرفته‌ و مراحل چاپ و انتشار را می‌گذرانند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا فرید مرادی، سرویراستار انتشارات نگاه درباره این چهار کتاب گفت: یکی از این کتاب‌ها‌، کتاب «قصه‌نویسی براهنی» است که اولین‌بار در دهه ۴۰ در مجله « فردوسی» به صورت پاورقی منتشر شد. در دهه ۵۰ هم انتشارات اشرفی آن را چاپ کرد و بعد این کتاب توقیف شد. بعد از انقلاب در دهه ۶۰ نشر نو آن را چاپ کرد، اما بعد ممنوع‌الچاپ شد تا امروز که این کتاب با تجدیدنظر و مقدمه‌ای مفصل منتشر می‌شود.

baraheni1-dd84fاو درباره این کتاب توضیح داد: این کتاب مدرن‌ترین کتابی است که توسط نویسنده‌ای ایرانی درباره مباحث مختلف قصه‌نویسی با مترقی‌ترین دیدگاه‌های غربی نوشته شده و به داستان ایرانی نگاهی تازه دارد. کتاب ۷۰۰ صفحه دارد و متن مفصلی است که در ویراست تازه آن، دیدگاه‌ها به‌روز شده و کتاب به آثار نویسندگانی چون جلال آل‌ احمد،‌ صادق چوبک‌، بزرگ علوی و صادق هدایت می‌پردازد.

«قصه‌نویسی براهنی» در ۲۰۰۰ نسخه و با قیمتی در حدود ۲۵هزار تومان منتشر می‌شود.

کتاب دیگر براهنی «تاریخ مذکر» (مرد) نام دارد که نگاه این نویسنده و منتقد است در تاریخ ادبیات ایران به مردسالاری و کم‌توجهی به حضور زنان در ادبیات. این کتاب هم از دهه ۶۰ تا کنون چاپ نشده و شامل نقد و بررسی آثار کلاسیک ایرانی هم می‌شود.

مرادی دیگر کتاب براهنی را رمان «آواز کشتگان» خواند و گفت: این کتاب رمانی شناخته‌شده از براهنی است که در دولت دهم مجوز نشر گرفت و چاپ شد، اما اجازه خروج و توزیع نگرفت و پنج سال است که منتظر عرضه است و حالا مجوز توزیع گرفته و منتشر خواهد شد.

این کتاب با قیمت ۲۱هزار تومان و با شمارگان ۳۰۰۰ نسخه عرضه می‌شود.

رمان دیگر «چاه به چاه» است که این کتاب هم قبلا در دهه ۶۰ چاپ شده و حدود ۳۰ سال است که در بازار نیست و حالا با تیراژ ۲۰۰۰ نسخه چاپ شده و توزیع می‌شود.

مرادی در پایان درباره کتاب‌های تازه مجوزگرفته انتشارات نگاه گفت: ما در چند سال گذشته چیزی حدود ۱۰۰ کتاب منتظر مجوز داشتیم که این کتاب‌ها مشکل خاصی نداشتند، اما متأسفانه امکان انتشار پیدا نمی‌کردند. حالا هم که مجوز گرفته‌اند با تغییر یکی دو کلمه و یا حتی بدون هیچ تغییری مجوز گرفته‌اند و به نظر می‌رسد چیزی که در دولت قبل وجود داشت، نوعی ستیزه بود با ادبیات مدرن که خوشبختانه در دولت امید این نگاه رفع شده است. / خبرآنلاین

Share