ضعف خود را درباره محیط زیست پذیرا باشیم

انتقاد معاون محیط زیست از انتقال آب دریای خزر به سمنان و ارومیه

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا پروین فرشچی ظهر امروز در مراسم تجلیل از قهرمانان قایقرانی ملی‌پوش حامیان محیط زیست در اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان با بیان اینکه باید ضعف و اشتباه خود را در زمینه محیط زیست بپذیریم اظهار کرد: باید از ژست‌های روشنگرانه پایین آییم و ضعف خود را درباره محیط زیست پذیرا باشیم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا پروین فرشچی ظهر امروز در مراسم تجلیل از قهرمانان قایقرانی ملی‌پوش حامیان محیط زیست در اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان با بیان اینکه باید ضعف و اشتباه خود را در زمینه محیط زیست بپذیریم اظهار کرد: باید از ژست‌های روشنگرانه پایین آییم و ضعف خود را درباره محیط زیست پذیرا باشیم.

174385_635305867279431313_lمعاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر ضرورت برنامه‌ریزی محیط زیست تصریح کرد: دولت یک حرکت امیدوارکننده در این زمینه دارد و آن اینکه به خوبی گوش می‌دهد و فرصتی برای انجام ابتکار دارد.

وی نقش محیط زیست در برنامه ششم را بسیار مهم خواند و خاطرنشان کرد: انتقال فکر و افکار به مقام‌ها و دست‌اندرکاران تدوین برنامه ششم مهم است.

فرشچی ساختار زیست‌محیطی را متفاوت‌تر از ساختار دیگر خواند و گفت: امکانات کمتری داریم و سازمان محیط زیست مدیون همکارانی است که دلسوزانه فعالیت می‌کنند.

وی همکاری فرابخشی را مهم دانست و یادآور شد: توجه به محیط زیست دریایی مهم و باید از بالاترین سطح این همکاری صورت گیرد.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست به نقش ایران در دریای خزر و کشورهای همسایه اشاره کرد و افزود: ایران نقش فعالی در بخش «دریایی» مستقیم دریای خزر دارد.

وی ادامه داد: استفاده از ابزارهای قانونی می‌تواند برای ارتقای همکاری‌های منطقه‌ای کمک موثری باشد اما در همکاری‌های فرابخشی ضعف داریم.

*ضرورت توسعه همکاری‌های فرابخشی نهادهای دولتی با بخش‌خصوصی

فرشچی با بیان اینکه همکاری‌های لازم با نهادهای دولتی مانند شیلات، بنادر و… به صورت بایسته و شایسته انجام نمی‌شود، خاطرنشان کرد: باید بخواهیم که این همکاری‌های فرابخشی صورت گیرد.

وی اضافه کرد: باید ببینیم که شیلات دارای چه توانمندی‌هایی است تا در قالب طرح مدیریت جامع بتواند کار خود را آغاز کند.

این مسئول مسئله همکاری نهادها و بخش خصوصی را مهم خواند و تصریح کرد: همکاری‌ نهادهای دولتی با بخش‌خصوصی بسیار ضعیف است و اگر الگوهای دیگر را در نظر بگیریم همکاری‌ها صمیمانه‌تر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اداره‌های محیط زیست استان‌های ساحلی مسئولیت بزرگی دارند، یادآور شد: این روزها انتقال آب دریای خزر به سمنان و ارومیه شنیده می‌شود که اگر بدون پشتوانه علمی و منطق باشد دچار مشکلات می‌شویم.

فرشچی با تاکید بر اینکه در دریای خزر تنش‌های خفته‌ای با کشورهای همسایه داریم، متذکر شد: از جمله این نقش‌ها، رژیم حقوقی، بهر‌ه‌مندی منابع و… است که نباید به این تنش‌ها دامن بزنیم.

وی با بیان اینکه این انتقال تعهدات منطقه‌ای و بین‌المللی ما را زیر سئوال می‌برد، یادآور شد: ما هر قدر خود را با پنج کشور حاشیه خزر مشترک بدانیم باز هم یکی در مقابل چهار کشور هستیم.

*انتقاد از انتقال دریای خزر به سمنان و ارومیه

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با تصریح بر اینکه از همکاری‌های زیست‌محیطی حمایت می‌کنیم، خاطرنشان کرد: باید قبل از انتقال آب دریای خزر ببینیم آیا انجام این کار پشتوانه علمی، منطقی و توجیه اقتصادی دارد، آیا این طرح موفق خواهد بود یا خیر.

وی هزینه این انتقال را مستلزم پرداخت میلیاردها تومان پول عنوان کرد و متذکر شد: آیا بهتر نیست به جای این هزینه گزاف با مقداری از آن تالاب انزلی را نجات دهیم که اگر به آن نرسیم تا چند سال دیگر از بین می‌رود.

فرشچی این موارد را جزو دغدغه‌های روز محیط زیست ذکر کرد و یادآور شد: استان‌های ساحلی به‌ویژه گیلان که قرابت و تاریخ نزدیک و پیوسته با تالاب انزلی دارند خواستار احیای تالاب انزلی باشند.

/فارس

Share