علی رغم مخالفت معاون سازمان محیط زیست

اصرار وزیر نیرو بر انتقال آب دریای خزر به استان سمنان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ، وزیر نیرو با تشریح برنامه‌های جدید سدسازی ایران از تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی با استفاده از منابع فاینانس خبر داد و اعلام کرد: انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی با رعایت ملاحظات زیست محیطی انجام می‌شود.

chitchian
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ، وزیر نیرو با تشریح برنامه‌های جدید سدسازی ایران از تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی با استفاده از منابع فاینانس خبر داد و اعلام کرد: انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی با رعایت ملاحظات زیست محیطی انجام می‌شود.
حمید چیت‌چیان در حاشیه بازدید از تاسیسات آب و برق استان سمنان با بیان اینکه طرح انتقال آب دریای خزر به استان سمنان از طرح‌های بسیار مهم صنعت آب کشور است، گفت: هم اکنون مطالعات این طرح در ابعاد مختلف انجام شده و به خاطر اجرای بخشی از این طرح در مناطق جنگلی و حساسیت‌های موجود، این طرح به سازمان حفاظت محیط زیست ارائه شده است.وزیر نیرو با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت از محیط زیست باید راهکارهای صحیح اجرایی با رعایت موارد زیست محیطی اجرای این طرح راارائه کند، تصریح کرد: علاوه بر این، انتقال آب سد کالپوش به میامی با مشارکت بخش خصوصی و آغاز ساخت سد فینسک به منظور تامین آب شهرستان های سمنان و مهدیشهر با استفاده از منابع فاینانس آغاز شده است.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید با بیان اینکه به زودی مطالعات سد چاشم به پایان می رسد و مجوزهای احداث این سد نیز از معاونت برنامه ریزی ریاست جمهوری اخذ خواهد شد، اظهار داشت: در سطح استان سمنان در کنار طرح های سدسازی، اجرای مرحله دوم نیروگاه های سیکل ترکیبی سمنان و شاهرود امسال آغاز و راندمان تولید برق دراین نیروگاه‌ها ۱.۵ برابر می شود.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه تبدیل این دو نیروگاه برق به سیکل ترکیبی کامل و راه اندازی بخش بخار آن از برنامه های این وزارت نیرو است، بیان کرد: امسال عملیات اجرایی این دو طرح برقی آغاز می شود.

وی با یادآوری اینکه نیروگاه شاهرود دولتی است و با استفاده از اعتبارات دولتی و نیروگاه سمنان که در قالب بخش خصوصی فعال است، تبیین کرد: حمایت های تشویقی از سرمایه گذار را در برنامه تکمیل این طرح برقی در دستور کار قرار خواهیم داد.

به گفته چیت چیان، شرکت توانیر ملزم به این کار است و با سرعت باید این امر را پیگیری کند تا اواخر سال ۹۵ و یا حداکثر در سال ۹۶ این دو بخش آغاز به کار کند.

وزیر نیرو همچنین برقدار کردن چاههای آب کشاورزی را نیز از برنامه های وزارت نیرو بیان کرد و گفت: از این پس چاه آب کشاورزی برقدار نمی شود مگر آنکه به کنتور هوشمند نیز مجهز شود.

این عضو کابینه دولت، سمنان را از استان های پیشرو در صنعت آب و برق دانست و مصرف بخش وسیعی از انرژی در این استان در بخش تولید اعم از کشاورزی و صنعت را از ویژگی های استان سمنان بیان کرد.

وی، پایین بودن درصد اتلاف انرژی را از دیگر ویژگی های صنعت برق استان سمنان عنوان کرد و افزود: درصد اتلاف انرژی برق در این استان نصف تلفات کل کشور است.

/مهر
Share