پشت پرده کلام آرام روحانی :

استراتژی تازه روحانی برای سخن گفتن با منتقدان و مخالفان چیست؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا در این میان داشتن تجربه کافی در فضای سیاسی کشور می‌تواند به کارآمد بودن و نشستن درست این کنایه کمک کند، درست مانند رفتاری که حسن روحانی این روزها با منتقدان خود دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا در این میان داشتن تجربه کافی در فضای سیاسی کشور می‌تواند به کارآمد بودن و نشستن درست این کنایه کمک کند، درست مانند رفتاری که حسن روحانی این روزها با منتقدان خود دارد. روحانی یک سیاستمدار آشنا به شرایط کشور است که حوزه‌های مختلف کاری را تجربه کرده و بودن در قوه مقننه و بعد از آن حضور در دولت به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی از او یک شطرنج باز ماهر در فضای سیاسی کشور ساخته است. کسی که می‌داند چه موقع و چه در فضایی باب انتقاد یا تعریف را از دوستان و رقبای خود باز کند.

ImageThumb2

نمونه بارز آن کنایه او به قالیباف در مورد ماجرای جدا سازی زنان از مردان در شهرداری تهران بود. رئیس‌جمهور در شورای اداری چهارمحال‌وبختیاری گفت: این دولت اعتقادش بر این است که با رانت، فساد، خویشاوندبازی، جناح‌بازی، حزب‌بازی و طایفه‌بازی نمی‌توانیم کشور را پیش ببریم. باید متحد باشیم. هر کس که شایستگی بیشتری دارد باید کار به او واگذار شود. جناح راست و چپ ندارد. من به استانداران، فرمانداران، بخشداران و مدیران کل موکدا می‌گویم و از آنان می‌خواهم تحت هیچ فشار و حزب و گروهی قرار نگیرند. وی ادامه داد: شایسته‌تر و مفیدتر است او را دعوت به کار بکنید، فرقی هم بین این طایفه‌ و آن طایفه و این مذهب و آن مذهب و بین مرد و زن وجود ندارد و هر کس شایسته‌تر است باید بیاید کار را به دوش بگیرد. یک خانم تحصیلکرده باسواد مدیر بر چه مبنایی از شخصیت‌ و علم و مدیریتش استفاده نکنیم. چون زن است به خانه برود، کجای قرآن، اسلام و قانون و شرع است. هر که شایسته است باید بیاید خدمت کند.

روحانی یادآور شد: معلم و مدیر و کارشناس و استاد خوب است. در مجلس مگر نمایندگان مرد در کنار زنان ننشسته‌اند و قانون وضع نمی‌کنند؟ از مجلس اول بوده، در خبرگان قانون اساسی زن وجود داشت امام خواست این سنت‌های حسنه را بنیان‌گذاری کند.مگر می‌شود ۵۰ درصد جامعه را به بهانه‌های مختلف و حرف‌های قرن قجری طرد کرد. البته زنان ما خودشان اهل عفاف و حجاب هستند و می‌دانند جامعه، جامعه اسلامی و اخلاقی است. خودشان مراعات می‌کنند و پیشتاز اخلاق‌‌اند. اگر می‌خوهیم پیشرفت بکنیم باید کار به مردم واگذار شود و دولت باید تسهیل کننده باشد. اگر می‌خواهیم کشور پیشرفت کند باید نظام آموزشی ما از یک طرف با تحولات دنیا آشنا و متصل باشد و از یک طرف با نیازهای جامعه آشنا و متصل باشد.»

همانطور که مشاهده می‌کنید، روحانی بدون اینکه اشاره‌ای به تصمیمات شهرداری تهران داشته باشد، ماهرانه تصمیم قالیباف را به نقد می‌کشد تا بعد از آن رسانه‌ها تیتر بزنند، کنایه روحانی به قالیباف!

این اولین کنایه روحانی نبود و او بیش از این نیز در برخی سخنرانی‌ها و نشست‌های خبری خود با کنایه سخن گفته بود. کنایه‌هایی که از احمدی نژاد تا صداوسیما را شامل می‌شد. در جدول زیر می‌توانید برخی از این کنایه‌ها را مشاهده کنید:

کنایه رئیس جمهور

فرد مورد کنایه

انتخابات ۲۴ خرداد پیام مهمی برای افراط داشت. پیام به افراط‌گران داخل که فکر می‌کردند طرفداران فراوانی دارند و می توانند راه افراط و خشونت را در کشور ادامه دهند.انتخابات ۲۴ خرداد یک نه بزرگ به تندروان خارج کشور و افراطیون داخل کشور بود. پیام ۲۴ خرداد به جهان این بود که ملت ما راه اعتدال، راه آشتی، راه صلح و دوستی و راه تعامل با جهان و همچنین مسیر توسعه‌ی متوازن هماهنگ پایدار را برگزیده و این مسیر مسیر دائمی برای ملت بزرگ ایران خواهد بود.

 

اعضای جبهه پایداری و نامزد آنان سعید جلیلی
برخی نهادها، نهادهای ملی هستند، نهادهای ملی نمی توانند کار حزبی انجام دهند. نهادهای ملی نمی توانند اپوزیسیون دولت باشند. نهادهای ملی کارشان تلاش و خدمت به کل ملت، کشور و جامعه است. دولت، قوه مقننه، قوه قضائیه، نیروهای مسلح، شهرداری‌ها، حوزه های علمیه، دانشگاه ها، صداوسیما و…نهادهای عمومی و ملی هستند

فعالیت‌های سیاسی صداوسیما، بسیج

برخی همیشه معتقد بودند چنین دولت ترکیبی موفق نیست و باید یکدست باشد. البته من به این عقیده نداشتم وهر جا کار کردم اینجوری کار کردم. من از این نظر در ۱۰ ماه گذشته پشیمان نیستم اصلا.

اصول گرایان

تصمیمات یک شبه نگیریم. شب خواب ببینیم و صبح تصمیم بگیریم، این در دولت ما وجود ندارد. اگر اکثریت جلسه نظرشان چیز دیگری باشد من در جلسات عقب نشینی می کنم. من در یارانه نظر دیگری داشتم ولی جمع اقتصادی ما نظر دیگری داشتند و من تسلیم نظر آنها شدند. مردم به من اختیار داده اند که با خرد جمعی و مشاورت به تصمیم برسم نه اینکه هر کاری خودم خواستم انجام دهم. 

کسی که اشتباه خودش را نپذیرد هیچوقت ترقی نمیکند. دولت هم اگر می خواهد پیشرفت کند اشتباهش را باید اعتراف کرده و راه حل بهتری را پیدا کند. این چیزی است مردم ما می توانند مطمئن باشند

 

احمدی نژاد و تصمیات دولت او

اینقدر گذشته را یاد نیاوریم. برخی سرشان را به پشت گرفته اند راه می روند. ما می ترسیم اینها زمین بخورند. حالا یه وقت کاری شد چیزی بود بگذریم تمام کنیم. هی می خواهیم کش بدهیم و بادش کنیم. در این کشور هر کس جرمی کرده قوه قضائیه ببرد محاکمه کند. اگر نگرفتی یعنی پاک است ولش کنیم. اگر کسی دستگیر نشده و در خیابان راه می رود یعنی گناهی و جرمی نکرده. صبح تا شب متهم نکنیم

حوادث سال ۸۸ و تاکید عده‌ای بر مجرم بودن برخی از چهره‌های سیاسی  در این حوادث. القاب  فعالین فتنه و ساکتین فتنه از این جمله است.

برخی نشستند ببینند که مذاکرات هسته ای ما به کجا می رسد، این یک کار جزئی در برنامه های ماست البته با پایان تحریم ها، عده ای پولدار نخواهند شد.

بابک زنجانی و کاسبان تحریم

۵+۱ تعهدش را عمل کرده و دروغ است که پول ندادند. پول را به حساب ریختند. البته به معنای این نیست که میخواهیم تشکر کنیم، یک توافقی است که دوطرف دارند عمل میکنند

جبهه پایداری و رسانه‌های نزدیک به آنها مانند تسنیم، فارس، مشرق، رجا و …

به مردم گفتیم در روابط خارجی دشمن تراشی نمیکنیم و تلاش برای کمتر کردن تنش داریم که این را انجام دادیم و مردم شاهدند. همه رسانه های دنیا را ببینید متوجه می شوید که امروز چهره ایران نسبت به قبل متفاوت است

سیاست خارجی دولت‌های نهم و دهم

برای اولین‌بار نهاد ریاست‌جمهوری از زنان سفرا برای معرفی روز زن در تهران دعوت کرد که البته مثل اینکه برخی از این شادمانی و قدم مثبت کمی ناراحت شده‌اند. پیروزی ملت ما، پیروزی همه است. آنها که منتقد دولت هستند، به پیروزی‌ها احترام بگذارند و اینها همه قدم‌های موفقی بود که برداشته شد.

حسینیان و طیف پایداری

من نسبت به همه جناح‌ها،‌ احزاب و گروه‌ها و حتی آنهایی که تخریب می‌کنند و عددشان نیز کم است می‌خواهم که بدانند ما زیر یک سقف هستیم و داخل یک خانواده قرار داریم و نقد آنها روی چشم ما قرار دارد اما نگذارند اخلاق لطمه ببیند

جریانات سیاسی از جمله پایداری ها، رهپویان و ایثارگران

مقدسات دینی و مذهبی و همچنین ارزشهای فرهنگی و ملی و قومی باید مورد احترام همگان باشد. شما می بینید که حساسیت ها امروز در جامعه ما حتی برای طوایف، اقوام، ایلات، تا چه اندازه زیاد است. که با کوچکترین خطایی یک جمع قابل ملاحظه‌ای می‌شورند. این معنای حساسیت جامعه ماست. همه ما باید به این حساسیت‌ها توجه کنیم

روزنامه آسمان – روزنامه بهار-سریال سرزمین کهن

اگر با فشارها، شیوه‌های پلیسی، مساله فرهنگی حل شده بود، که امروز نباید بعد از گذشت آن سالها بازهم نگران فرهنگ جامعه‌مان باشیم.

نیروی انتظامی – گشت ارشاد

چند برابر بودجه ای که در اختیار دولت به معنی قوه مجریه در زمینه فرهنگ است، در اختیار نهادهای دیگر است؟ در اختیار مراکز دیگری است که از بودجه عمومی بهره برداری و استفاده میکنند

سازمان تبلیغات اسلامی – سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران

اگر خدای ناکرده فردی خیانت کرده و به مقدسات و منافع ملی احترام نمیکند با او برخورد شود. با نویسنده و مدیرمسئول. چرا باهمه؟ چرا قدم اول توقیف و توقف؟ اشکال ندارد گاهی ممکن است نیاز باشد به توقیف هم کشیده شود. اما چرا اینقدر عجله؟

قوه قضائیه

نامه نیوز

Share