عقیل حق شناس

استان گیلان نیازمند تعویض های طلایی

استان گیلان نیازمند تعویض های طلایی استان گیلان بدلیل داشتن منابع طبیعی و سرسبزی از جهت توسعه صنعتی و اقتصادی مغفول مانده است. این سخن بسیاری از مسئولین استان در سنوات گذشته بوده است. آیا به واقع سرسبزی و منابع طبیعی فراوان سبب عدم توسعه گیلان ما شده است ؟ بی شک داشتن جنگل ، […]

استان گیلان نیازمند تعویض های طلایی
1235استان گیلان بدلیل داشتن منابع طبیعی و سرسبزی از جهت توسعه صنعتی و اقتصادی مغفول مانده است. این سخن بسیاری از مسئولین استان در سنوات گذشته بوده است. آیا به واقع سرسبزی و منابع طبیعی فراوان سبب عدم توسعه گیلان ما شده است ؟ بی شک داشتن جنگل ، کوهستان و دریا بصورت یکجا در یک استان نه تنها محدودیت نبوده بلکه مزیت ویژه به حساب می آید. استانی که دارای مزیتهای ویژه بسیاری همچون منطقه آزاد انزلی، بزرگترین بندر دریای خزر ( بندرانزلی)، رتبه های اول تا سوم در تولید محصولات کشاورزی استراتژیک نظیر چای ، زیتون ، فندق، برنج، منطقه گردشگری وتاریخی ماسوله ، کوههای سر سبز تالش، مرز زمینی باکشور آذربایجان و صدها مورد دیگر می باشد. اگر به همین مزیتها اکتفا کنیم گیلان نباید شرایطی مثل امروز را از نظر اقتصادی تجریه نماید. پروژه های صنعتی و عمرانی در این استان بیش از سه برابر زمان پیش بینی شده به اتمام می رسد. برای مثال پروژه کنارگذر انزلی بعد از گذشت بیش از یک دهه همچنان به اتمام نرسیده ، پروژه آزاد راه رشت قزوین در محدوده شهرهای رودبار و منجیل همچنان به اتمام نرسیده، پروژه راه آهن قزوین – رشت- انزلی به کندی در حال اجرا می باشد ، وضعیت گردشگری و توریست پذیری استان با توجه به توسعه شاخص هایی چون اماکن اقامتی ، بهداشتی و تفریحی تغییر چشم گیری از حیث کمیت و کیفیت نداشته است.
برخی مدیران که بر راس امور استان بوده و یا هستند به ندرت بر اساس بررسی های دقیق و کارشناسی شده و متناسب با سازمان مورد نظر انتخاب گردیده وملاک شایستگی آنها نبوده بلکه روابط آنها با برخی مدیران ارشد کشوری یاری رسان آنها بوده است. در این استان کمتر مسئولی است که ملی یا استانی فکر کند و اغلب مسئولان در سطح استان جزیره ای و بنا بر مصلحت شهر یا منافع خود حرکت می کنند. اقدامات انجام شده در استان متناسب با توانمندی های گیلان نبوده و یکی از دلایل اصلی آن است که اولویت ها را درست تشخیص نمی دهیم. در شهری که پل نیمه تمام بدلیل کسری بودجه (به گفته مسئولان) وجود دارد چه دلیلی برای ساخت دروازه ورودی شهر با هزینه چند صد میلیونی است. آیا مسئولی در استان از خود نمی پرسد چرا گیلان با داشتن این همه مزیت و توانمندی طبق آمار منتشر شده جزء ۱۰ استان کم اشتغال در کشور می باشد.در این عقب ماندگی اول خود ما مقصریم و بعد دولتها ، ما با برخی انتخابهای نادرست در زمانهایی که می توانستیم بهتر انتخاب نماییم و آرای احساسی و بدور از آینده نگری برای فرزندانمان، دولت نیز بدلیل استفاده از برخی مدیران بی تعصب و غیر متخصص در سنوات گذشته و امروز بخشی از این کاستی ها را باعث گردیده است.
شاید یکی از دلایلی که مردم استان گیلان درصد بالایی به آقای روحانی رای دادند انتظار آنها در مورد تغییرات صحیح در سطح مدیران استان وشهرستانها بواسطه استفاده از مدیران ، کارشناسان و نخبگان گیلانی و دلسوز برای مدیریت استان بوده است.متخصصانی که دارای ایده و فکر هستند ، ملی فکر می کنند و جای خالی آنان در پستهای اجرایی استان احساس می گردد. امروز متخصصان استان ما در زمینه های اقتصاد، سیاست، تجارت، صنعت، کشاورزی و فرهنگ بدلیل کم لطفی های صورت گرفته توسط برخی مقامات ذی نفوذ در دولت حضور کمرنگی در استان گیلان دارند و فقط از آنان به عنوان نردبان رسیدن به پیروزی استفاده می گردد و باید دولت تدبیر و امید با توجیه یا تعویض مشاوران ارشد خود در دولت پیرامون موضوعات استان گیلان ، مدیران متخصص و دلسوز را شناسایی و به آنها اعتماد نماید. به نظر می رسد آقای روحانی بجای یک تعویض طلایی باید تعویض های طلایی در سطح مدیران گیلان انجام دهد تا بتواند با این عمل سبب پیروزی و موفقیت دولت در این استان که همانا توسعه صنعتی ، اقتصادی و فرهنگی و افزایش میزان اشتغال می باشد، دست یابد. جناب آقای روحانی با برخی انتصابات صورت گرفته در سطح مدیران ارشد استان ما به توسعه و پیشرفت گیلان درآینده نزدیک امید نداریم وگیلان برای توسعه و پیشرفت در آینده ، امروز نیازمند تعویض های طلایی شما می باشد.

عقیل حق شناس
۲۶/۵/۱۳۹۳

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران و رعایت اصول حرفه ای خبرنگاری از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share