دادستان کل کشور در نشست خبري

اتهامات مهدی هاشمی اقتصادی و امنیتی است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سخنگوی قوه قضائیه از شناسایی اموال برادر مه‌آفرید امیرخسروی در ایران، که خود در خارج از کشور به‌سر می‌برد،‌ خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سخنگوی قوه قضائیه از شناسایی اموال برادر مه‌آفرید امیرخسروی در ایران، که خود در خارج از کشور به‌سر می‌برد،‌ خبر داد.

eje2_origعصر امروز شصت و ششمین نشست خبری حجت الاسلام محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضاییه با حضور نمایندگان رسانه‌ها برگزار شد.

در این نشست سخنگوی قوه قضاییه به سوالات ۲۸ نفر از خبرنگاران در مدت ۹۰ دقیقه پاسخ گفت.

در زیر مشروح اظهارات سخنگوی قوه قضاییه را می‌خوانید.

صدور دستور تخریب برای ۱۰۰ مورد از ساخت و سازهای غیر مجاز در تهران/ برخی افراد بی‌دلیل مدعیان دروغین حقوق بشر را همراهی نکنند

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای ضمن محکوم کردن جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی، گفت: متاسفانه این رژیم جعلی، اشغالگر و آدم‌کش همچنان به جنایت‌های خود و قتل زنان و کودکان بی‌پناه ادامه می‌دهد و متاسفانه مجامع بین‌المللی و برخی از کشورهای عربی هیچ اقدام شایسته‌ای را در برابر این اقدامات جنایتکارانه انجام ندادند.

وی افزود: امیدواریم با پیروزی نهایی مقاومت رژیم صهیونیستی و حامیان آن‌ها به دست مردم خوب و حزب‌الله محاکمه و به مجازات خود برسند.

محسنی اژه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به آلوده کردن محیط زیست، تخریب جنگل‌ها، اشغال حریم رودخانه‌ها و همچنین تغییر کاربری‌های غیر قانونی و غیر مجاز، اظهارداشت: متأسفانه در ساخت و سازهای غیر مجاز در کلان‌شهرها یا در ارتفاعات بالای ۱۸۰۰ متر با مسائل گوناگونی مواجه هستیم.

دادستان کل کشور ضمن درخواست همکاری سازمان‌ها و مقامات دولتی مسئول، گفت: تمام کسانی که در این زمینه مسئولیت دارند باید توجه لازم را داشته باشند و اجازه ندهند محیط زیست آلوده و به منابع طبیعی خسارت وارد شود.

سخنگوی دستگاه قضایی با تاکید بر اینکه اگر از همان ابتدا برخوردهای لازم صورت گیرد مشکلات مردم و قوه قضاییه کمتر می‌شود، گفت: از بهمن‌ماه سال گذشته تاکنون دستور تخریب ۱۰۰ مورد از ساخت و سازهایی که در حریم رودخانه‌ها در حوزه تهران بوده صادر شده البته این ۱۰۰ مورد هنوز تخریب نشده و استاندار گفته که شورای تامین باید روند تخریب را مشخص کند.

محسنی اژه‌ای گفت: در هر صورت دستگاه قضایی مصمم است با متخلفین اعم از دولتی و خصوصی، مدیر و غیر مدیر برخورد کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اولویت دستگاه قضایی برخورد با کسانی است که امنیت جامعه را بر هم می‌زنند، گفت: برخورد با اشرار و یا کسانی که به اموال و نوامیس مردم تجاوز می‌کنند اولویت قوه قضاییه است و برخی افراد بی‌جهت مدعیان دروغی حقوق بشر را همراهی نکنند.

وی خاطرنشان کرد: ما با اینگونه افراد برخورد می‌کنیم و اگر لازم باشد آن‌ها را به اشد مجازات در ملاء عام می‌رسانیم.

محسنی اژه‌ای با تاکید بر اینکه در پی برخورد دستگاه قضایی با مجرمان مواد مخدر و سارقان مسلح ۳ نفر در شیراز اعدام شدند، گفت: همچنین در تیرماه امسال در استان اصفهان با همکاری وزارت اطلاعات چندین باند مواد مخدر منهدم شد که در یک مورد حدود ۶۰ کیلو کراک و در مورد دیگر ۳۴۰ کیلو تریاک کشف شد.

اتهامات مهدی هاشمی اقتصادی و امنیتی است

محسنی اژه‌ای درباره محاکمه مهدی هاشمی در دادگاه انقلاب، گفت: بنا به تشخیص قاضی این دادگاه غیر علنی برگزار شده است.

وی افزود: به طور اجمالی می‌توانم بگویم که اتهامات این فرد اقتصادی و امنیتی است.

دادستان کل کشور گفت: این احتمال وجود دارد که در ادامه رسیدگی به این پرونده با تشخیص قاضی محاکمات علنی برگزار شود.

مهرگان غیاباً محکوم شد/ ۵ متهم شرکت نفت در بازداشت هستند

ejeحجت‌الاسلام اژه‌ای در ادامه نشست خبری در مورد اموال مهرگان که در خارج از کشور وجود دارد،‌ گفت:‌ مهرگان غیابا محکوم شده و حکم قطعی است.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: اموال مهرگان در ایران شناسایی شده و مورد کارشناسی قرار گرفته و در روزهای آینده به مزایده گذاشته خواهد شد.

وی در مورد پرونده متهم شرکت نفت گفت: هم خود او و هم چند نفر دیگر در بازداشت هستند و جمعا ۵ نفر در بازداشت قرار دارند که بازپرس در جهت ردیابی اموال قضایا را دنبال می‌کند تا اموال قیمت‌گذاری شود و بابت بدهی به شرکت وابسته به شرکت نفت داده شود تا بار سبک‌تر شود.

وی افزود:‌ اگر چیزی باقی ماند باید متهم بدهد. چرا که باید قبل از صدور حکم این مسئله حل شود.

حکم ۱۴ نفر از متهمان فتنه قطعی شد/پلمب چند دفتر غیرقانونی و مرتبط با شبکه‌های ماهواره‌ای

غلامحسین اژه‌ای در ادامه شصت و ششمین نشست خبری قوه قضائیه، اظهار داشت: ۲۸ مورد از کسانی که در فتنه اتهام داشتند کیفرخواست داده شده و به دادگاه رفته است که به تعداد ۳۸ رسیده است.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: ۱۴ نفر محکوم شده، حکمشان قطعی است و به مرحله اجرا رسیده و به اجرای احکام فرستاده شده است که فقط میزان حبسشان از یک سال تا ۱۳ سال است.

وی افزود: بقیه نیز محاکمه شده و در مرحله تشریفات هستند.

حجت‌الاسلام اژه‌ای تصریح کرد: مطلب دیگر در مورد افرادی است که با دفاتر غیرقانونی و ارتباط با شبکه‌های ماهواره‌ای موجب اختلاف مسلمانان و مسائل ضد امنیتی، ضد اتحادی در مقاطع مختلف و حتی در هفته وحدت در نقاط مختلف از کشور شده‌اند.

وی ادامه داد: این افراد مسائلی را برخلاف اسلام نشر می‌دادند که در چند استان با آن‌ها برخورد شد، عوامل اصلی دستگیر و دفاتر پلمب شد.

۱۸ نفر از متهمان پرونده فساد بزرگ بانکی در زندان هستند

حجت‌الاسلام و المسلمین غلامحسین اژه‌ای در شصت و ششمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه در خصوص پرونده فساد بزرگ بانکی اظهار داشت: این پرونده مراحل مختلفی دارد و در این بین ۲۰ نفر از کسانی که کارمند یا مدیر بانک ملی بودند در شعب مختلف و به این پرونده ربط داشتند محاکمه شده، حکم قطعی و احکام اجرا شده است و به زندان رفته‌اند.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: ۱۷-۱۸ نفر از آنها الان در زندان هستند و حکم در مرحله اجرا است.

باید از اقدام جدید شهرداری در بحث تکریم بانوان حمایت کنیم/ از کسانی که انتقاد می‌کنند متعجبم

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در ادامه نشست خبری امروز خود درخصوص اقدام جدید شهرداری تهران در بحث سالم سازی محیط بانوان، گفت: کرامت و راحتی زن در این است که جایی که می‌تواند از مرد جدا باشد، حضور پیدا کند.

وی افزود: اگر بحث شرع را هم کنار بگذاریم، آیا برای زن جایی که مرد باشد کار کردن راحت تر است یا جایی که فقط زنان حضور داشته باشند؟

دادستان کل کشور با تاکید بر اینکه باید از این اقدام شهرداری حمایت کنیم، گفت: من از کسانی که به این موضوع انتقاد می‌کنند و مسئولیت هم دارند تعجب می‌کنم و نمی‌دانم چگونه به موضوع نگاه می‌کنند چرا که این اقدام به هیچ عنوان به ضرر بانوان نیست.

محسنی اژه‌ای خاطرنشان کرد: باید از شهردار تهران تشکر کنیم چرا که این اقدام کاری پسندیده و در راستای حفظ کرامت بانوان است.

۸ قاضی تحت تعقیب هستند/ ۱۰ وکیل متخلف محکوم شدند

حجت‌الاسلام اژه‌ای در ادامه شصت و ششمین نشست قوه قضائیه به اولویت‌های قوه قضائیه در برخورد با افراد متخلف در خود قوه اعم از سازمان‌های وابسته و دادگستری‌ها اشاره داد و گفت: ۸ قاضی تحت تعقیب هستند که سه نفر محکوم و محاکمه شده و در مرحله تجدید نظرخواهی هستند.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: برای سه نفر دیگر کیفرخواست صادر شده و منتظر دادگاه هستند و دو قاضی دیگر نیز هنوز پرونده تشکیل نشده است.

وی تصریح کرد: ۱۲ وکیل متخلف نیز تحت تعقیبند ۱۰ نفر محکوم شده و ۲ نفر در مرحله رسیدگی قرار دارند.

سخنگوی قوه قضائیه خاطرنشان کرد: چند نفر از سازمان ثبت اسناد تحت تعقیبند که دستگیر شده‌اند که محاکمه یا تحت محاکمه هستند.

اسامی ۶ نفری که در برخی سایت‌ها منتشر شده در لیست معوقات بانکی نیست

در شصت و ششمین نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه یکی از خبرنگاران به اظهارات یک نماینده مجلس در مورد اسامی جدید بدهکاران کلان بانکی اشاره کرد که اژه‌ای، گفت: زمانی که دادستان در مورد معوقات بانک‌ها وارد شد از بانک مرکزی و کلیه بانک‌های دولتی و خصوصی لیستی را در مورد افرادی که بیش از ۱۰ میلیارد بدهی داشتند گرفت.

وی افزود: ما مدعی هستیم که اطلاعاتمان دقیق است. البته من اسم ۶ نفر را در برخی از سایت‌ها دیدم اما به هیچ وجه هیچ کدام از این افراد در لیستی که ما در مورد معوقات بانکی داریم نبوده‌اند.

خبرنگار دیگری در خصوص انتشار کاریکاتور غزه و برخورد دستگاه قضایی سوال کرد که محسنی اژه‌ای در پاسخ، گفت: من خبر انتشار کاریکاتور را خواندم اما کاریکاتور مربوطه را ندیدم.

وی تاکید کرد: من این موضوع را دنبال کردم اما هنوز موفق نشدم از دادسرای مربوطه پاسخی دریافت کنم.

پرونده «م-ز» معوقه‌دار بانکی با صدور حکم به دیوان عالی رفته است/ بررسی پرونده برادران «ر» و فساد در نفت اصفهان

محسنی‌اژه‌ای در شصت و ششمین نشست خبری خود در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس، درباره آخرین وضعیت ۳ پرونده اقتصادی مهم شامل «م -ز» یکی از معوقه‌داران بانکی، برادران «ر» و فساد در زمینه قیر در نفت اصفهان گفت: پس از آنکه آقای «م-ز» دستگیر شد مشخص شد علت اتهاماتی وی موضوع معوقات بانکی است.

وی تصریح کرد: این فرد به محض دستگیری بخش عمده‌ای از اموال خود را در اختیار بانک‌ها قرار داد و بخش زیادی از بدهی‌ خود را تسویه کرد.

محسنی‌اژه‌ای گفت: پس از آن این فرد به پرونده‌اش رسیدگی شد و سرانجام برای وی حکم صادر شد که این حکم با توجه به اعتراض متهم به دیوان عالی کشور رفته و از قطعی شدن آن اطلاعی ندارم.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: این فرد بعد از آزادی، بخش دیگری از معوقات بانکی خود را هم به بانک‌ها پرداخت کرد.

وی درباره پرونده برادران «ر» که در زمینه فولاد فعالیت داشتند گفت: این پرونده همچنان در دست بررسی است و هنوز منجر به صدور حکم نشده است.

دادستان کل کشور درباره آخرین وضعیت پرونده فساد در زمینه قیر و در شرکت نفت اصفهان نیز گفت: آن پرونده در دادسرای اصفهان به جریان افتاد و همچنان مسئولان پرونده در تلاش هستند تا به آن رسیدگی کنند اما هنوز در این زمینه کیفرخواستی صادر نشده است.

ناطق نوری و فرزندش شکایتی از احمدی‌نژاد نکرده‌اند/ در صورت شکایت رسیدگی می‌کردیم

eje-dadمحسنی‌اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره اینکه آقای ناطق نوری گفته است ما از احمدی‌نژاد می‌خواستیم شکایت کنیم اما به ما گفتند شکایتتان به جایی نمی‌رسد، گفت: آن چیزی که از مصاحبه آقای ناطق در رسانه‌ها خواندم دو گونه‌ متفاوت بود.

وی تصریح کرد: من پس از خواندن این مطالب سرانجام متوجه نشدم که آیا آقای ناطق و فرزندشان می‌خواستند شکایت کنند و نکردند یا اینکه شکایت کرده‌اند و رسیدگی نشده است.

دادستان کل کشور گفت: ما دیروز به مراجعی که احتمال می‌دادیم شکایت در آنجا مطرح شده باشد تماس حاصل کردیم تا مشخص شود شکایتی وجود دارد یا خیر اما تا این لحظه شکایتی را ملاحظه نکردیم.

محسنی‌اژه‌ای گفت: برای ما فرقی نمی‌کرد که شاکی و متهم چه کسی باشد، ما به طور قطع به همه پرونده‌ها رسیدگی می‌کنیم.

وی همچنین درباره سرنوشت خبرنگاران بازداشت شده و مرتبط با واشنگتن‌پست، گفت: این افراد ابتدا ۴ نفر بودند اما یک نفر آنها پس از چند روز آزاد شد اما در حال حاضر بررسی پرونده ۳ نفر دیگر ادامه دارد.

کسانی که از آمریکا متضرر شده‌اند شکایت کنند/ هیئت‌های کارشناسی درباره آتش‌سوزی اسکانیا اظهارات متفاوت دارند

محسنی‌اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه عصر امروز در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره گلایه برخی از افرادی که از دولت آمریکا شکایت کرده‌اند و متأسفانه پس از صدور حکم در اجرای حکم دچار مشکل شده‌اند، گفت: طبیعی است وقتی شکایت از یک دولت خارجی و یا سردمداران یک دولت خارجی باشد در مقام رسیدگی مشکلاتی وجود داشته باشد و پس از رسیدگی هم این مشکلات در مقام اجرا وجود داشته باشد.

وی گفت: اما به هر تقدیر دستگاه قضایی همچون گذشته در جهت اخذ شکایت شهروندان و رسیدگی به پرونده‌ها تلاش خود را خواهد کرد.

یکی از خبرنگاران از اژه‌ای درباره تعدد پرونده‌های سعید مرتضوی و عدم رسیدگی به آنها پرسید که اژه‌ای، گفت: برخلاف اظهارنظر شما ما معتقدیم دستگاه قضایی رسیدگی خوبی به این پرونده‌ها داشته هر چند ماهیت برخی از پرونده‌ها به ذات زمانبر است.

وی گفت: در پرونده شکایت آقای فاضل لاریجانی از احمدی‌نژاد هم موضوع در دست بررسی است و رسیدگی به آن همچنان ادامه دارد.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: برای مثال در جریان پرونده آتش‌سوزی اسکانیا در جاده قم تا به حال چندین هیأت کارشناسی اقدام به بررسی ماجرا کردند اما هر کدام نظری متفاوت داده‌اند و تصمیم‌گیری درباره این پرونده را مشکل کردند.

یکی از خبرنگاران درباره ابطال کارت معافیت از خدمت چند نفر از فوتبالیست‌ها پرسید که اژه‌ای، گفت: من از دستگیری باند یا فرد بی‌اطلاعم اما به طور قطع دستگاه قضایی در موضوع جعل با جاعلان برخورد خواهد کرد.

تشریح نحوه جدید یک نوع کلاهبرداری از برخی افراد پرونده‌دار

محسنی‌اژه‌ای در ادامه نشست خبری خود با اشاره به اینکه شهروندان باید در مرحله اول نسبت به بررسی همه زوایای کارهای خود اقدام کرده و راه‌های وقوع کلاهبرداری را ببندند، گفت: در بسیاری از موارد می‌توان با یک بررسی ساده از وقوع یک کلاهبرداری میلیاردی جلوگیری کرد.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: اخیرا از یک شیوه جدید کلاهبرداری با خبر شدیم که به تازگی برخی شیادان برای کلاهبرداری از افرادی که در دستگاه قضایی پرونده دارند از آن استفاده می‌کنند.

وی تصریح کرد: در این روش شیادان به شاکیان یا متهمان مراجعه می‌کنند و مدعی می‌شوند که خودشان ذی‌نفوذ بوده و با افراد ذی‌نفوذ هم مرتبط هستند.

محسنی‌اژه‌ای گفت: پس از آنکه شاکیان یا متهمان به این افراد اطمینان پیدا می‌کنند اموالی که از آنها مصادره یا توقیف شده را به متهمان واگذار می‌کنند تا به اصطلاح با نفوذ این افراد بتوانند آنها را از توقیف و مصادره نجات دهند.

دادستان کل کشور گفت: غافل از اینکه شیادان آنها را به زحمت انداخته و با طرح دعوای دیگری اموال را به نام خود می‌کنند.

محسنی‌اژه‌ای گفت: این موضوع زمانی باعث ضرر و زیان بیشتری می‌شود که در جریان رسیدگی به این پرونده‌ها ملک خود به خود از مصادره و توقیف خارج می‌شود و آن زمان است که شیادان کلاهبرداری کرده و دیگر ملک را به صاحب اصلی آن باز نمی‌گردانند.

بی‌اطلاعی خانواده صبا آذرپیک از وضعیت او کذب است/ اولین مسئول رسیدگی به تخلفات لبنی و گوشتی وزارت بهداشت است

 

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در خصوص بحث رانت ۶۵۰ میلیون یورویی گفت: هنوز از دیوان محاسبات یا جای دیگری پرونده‌ای در این رابطه به دستگاه قضایی ارجاع نشده است.

یکی از خبرنگاران در خصوص وضعیت صبا آذر‌پیک از محسنی اژه‌ای سوال کرد و گفت که خانواده وی اطلاعی از وضعیت او ندارند که دادستان در پاسخ گفت: گاهی ممکن است فردی ۲ یا ۳ پرونده داشته باشد و این طور نیست که به خاطر پرونده‌ای که قبلاً داشته مجدداً بازداشت شود.

وی افزود: اینکه خانواده وی از وضعیتش بی‌اطلاع هستند خلاف است چرا که ما تحقیق کردیم و مطلع شدیم که آنها هم جای صبا آذرپیک را می‌دانند و هم از اتهام او آگاه هستند.

محسنی اژه‌ای با اشاره به اینکه گفتن اتهام به دیگران پیش از اثبات خلاف است گفت: گاهی حتی لازم نیست که خانواده متهم هم در مورد اتهام چیزی بداند و تنها بر اساس قانون به خود متهم تفهیم اتهام می‌شود.

سخنگوی دستگاه قضایی تأکید کرد: در هر صورت خانواده آذرپیک می‌دانند که او در اوین است اما در خصوص آخرین وضعیت او قاضی اطلاع دارد.

یکی از خبرنگاران در خصوص شرکت بیمه توسعه و عدم پرداخت خسارت از سوی این شرکت به بیمه‌شدگان سوال کرد که محسنی اژه‌ای در مورد این موضوع اظهار بی‌اطلاعی کرد.

خبرنگار دیگری گفت که برخی گفته‌اند مهدی هاشمی خودش خواسته که دادگاه غیرعلنی باشد که سخنگو در پاسخ گفت: بر اساس ماده ۱۸۸ قانون اساسی پیش‌بینی شده که چه مواردی غیرعلنی و آن هم به تشخیص قاضی است.

محسنی اژه‌ای در ادامه در خصوص پرونده دانشگاه ایرانیان گفت: در این خصوص هنوز کسی اعلام جرم نکرده و این موضوع ارتباطی به پرونده احمدی‌نژاد در شعبه ۷۶ ندارد.

دادستان کل کشور در پایان نشست خبری خود در خصوص تخلفات صنایع لبنی و گوشتی گفت: مسئله سلامت موضوع بسیار مهمی است که اگر مربوط به عموم جامعه باشد دستگاه قضایی می‌تواند ورود کند.

وی خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت اولین مسئول رسیدگی به این تخلفات است و باید گزارش دهد و در صورت اعلام گزارش قوه قضائیه رسیدگی می‌کند.
/فارس

Share