رییس اداره اوقاف و امورخیریه ی رودبار

آیین سنتی علم واچینی از قدمتی ۵۰۰ ساله برخوردار است

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا محمد پورپیر رییس اداره اوقاف و امورخیریه ی رودبار درخصوص آیین سنتی علم واچینی اظهار داشت:بر اساس تاریخ شفاهی ایران آیین سنتی علم واچینی از قدمتی ۵۰۰ ساله برخوردار است.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا محمد پورپیر رییس اداره اوقاف و امورخیریه ی رودبار در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار دیارمیرزا درخصوص آیین سنتی علم واچینی اظهار داشت:بر اساس تاریخ شفاهی ایران آیین سنتی علم واچینی از قدمتی ۵۰۰ ساله برخوردار است.
وی اغاز این مراسم را هفته اخر مرداد ماه اعلام کرد و گفت:مردم ده شب مراسم نوحه سرایی و سینه زنی برگزارمی نمایند و روز اخر مراسم علم واچینی نیز به نوعی روزعاشورا محسوب می شود.
پورپیر در ادامه افزود: براساس روایاتی که سینه به سینه از سوی مردم نقل شده است: بقعه شاه شهیدان مدفن دو امامزاده به نام‌های امام‌زاده محمد و هادی، منسوب به امام زین العابدین(ع) بوده که به شاه شهیدان معروف شده است.
رئیس اداره اوقاف رودبار اضافه کرد: در روز مراسم علم واچینی زوار حاضر، علم پارچه بسته شده را سه دور دور امام زاده می‌گردانند و پس از پایان دور سوم روبروی امام زاده ایستاده و در رثای سالار شهیدان سینه زنی و نوحه خوانی می‌کنند و یک به یک گره های بسته شده را باز می کند.

پورپیر با بیان اینکه گفته می‌شود در سال ۱۳۶۰ و زمان تعویض ضریح چوبی متولیان با صندوق چوبی مواجه می‌شوند که پس از باز کردن آن مشاهده می کنند پیکر دو امامزاده بزرگوار به صورت سالم در آن آرام گرفته است.

وی با بیان اینکه با توجه به قرارداشتن در سال اقتصاد و فرهنگ امسال مراسم در فضای متفاوت تری برگزار شده است گفت:برای اولین بار نماز صبح و ظهر و عصر به صورت جماعت اقامه و همچنین مراسم دعای پرفیض ندبه نیز برگزار شد.
همچنین دو تن از مبلغین اعزامی از قم علاوه بر برگزاری مراسم سخنرانی ,پاسخگوی شبهات دینی مردم بودند.

رئیس اداره اوقاف رودبار با اشاره به استقبال گسترده مردم از مراسم علم واچینی بقعه شاه شهیدان، گفت: حضور مردم و زائران در روز جمعه به ۲۵ هزار نفر نیز رسید.
وی در پایان از حضور مدیرکل اوقاف گیلان در این مراسم خبرداد.
alam (1) alam (2) alam (3) alam (4)

Share