آخرین اخبار از زلزله ایلام

زلزله مهیب سه استان را لرزاند/مصدومان به مرز ۶۰ تن رسیدند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،زمین‌لرزه ۶.۱ ریشتری ساعت ۷:۰۲ صبح امروز منطقه مورموری در استان ایلام را لرزاند؛ این زمین‌لرزه تاکنون ۴ پس لرزه بالای ۴ ریشتر داشته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،زمین‌لرزه ۶.۱ ریشتری ساعت ۷:۰۲ صبح امروز منطقه مورموری در استان ایلام را لرزاند؛ این زمین‌لرزه تاکنون ۴ پس لرزه بالای ۴ ریشتر داشته است.81276496-5890469

مرکز لرزه نگاری کشوری وابسته به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران اعلام کرد این زلزله که در ساعت ۷و ۲ دقیقه و ۵ ثانیه رخ داده، با بزرگی ۶.۱ در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) بوده و کانون آن، سه کیلومتری مورموری، ۳۶ کیلومتری موسیان و ۴۱ کیلومتری دهلران در استان ایلام واقع شده است.

موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران همچنین اعلام کرد: این زمین لرزه در عرض جغرافیایی ۳۲.۷۰۳ و طول جغرافیایی ۴۷.۶۹۵ به وقوع پیوسته است.

گزارش های دریافتی حاکی است این زمین لرزه بخش هایی از استان کرمانشاه و همچنین شهرستان بروجرد را نیز لرزانده و در برخی نقاط شدت آن به قدری بوده که مردم را به خیابان کشانده است.

اعزام تیم‌های ارزیاب امدادی به مناطق زلزله زده ۳ استان کشور

حسین درخشان، سخنگوی سازمان امداد و نجات گفت: در پی وقوع این زمین لرزه در مرز استان‌های ایلام، لرستان و خوزستان، تیم های ارزیاب به منطقه اعزام شدند.

وی افزود‌: در حال حاضر تیم ارزیاب استان ایلام به مناطقه زلزله اعزام شده اند و علاوه بر آن، به استان‌های لرستان، کرمانشاه و خوزستان اعلام آماده باش شده است.

درخشان عنوان کرد: بررسی اولیه نشان داده است که تاکنون چهار نفر از اهالی مورموری بر اثر وقوع این زمین لرزه دچار مصدومیت شدند که به بیمارستان منتقل شدند.

وی با بیان اینکه ارتباطات تلفنی بخشی از این منطقه قطع شده، گفت: در حال حاضر تیم‌های ارزیاب در حال بررسی مناطق زلزله زده هستند.

آمار دقیق تلفات در دست نیست

محمدرضا مروارید، استاندار ایلام در گفت‌وگو با تسنیم عنوان کرده است خسارت زلزله ۶.۱ ریشتری شهر مورموری در آبدانان سنگین است و تخریب‌های بسیاری به وجود آمده است، اما هنوز آمار درستی از تلفات و مصدومان در دست نیست.

وی تصریح کرد: با این اعلام خوشبختانه میزان تلفات کم بوده و تلفات جانی تاکنون اعلام نشده است، هرچند که هنوز آمار درستی از تخریب‌ها و تلفات و مصدومان در دست نیست.

استاندار ایلام گفت: احتمال می‌رود که در روستاهای شهر مورموری تلفات فوتی داشته باشیم.

۱۸ روستا در معرض تخریب بودند؛ تخریب ۵۰ درصدی هشت روستا

بر اساس گزارش های دریافتی، تا شعاع پنجاه کیلومتری از کانون سطحی زلزله، هجده روستای دارای سکنه وجود دارد که پایش وضعیت ایشان در دستور کار نیروهای ارزیاب قرار گرفته و تا ااین لحظه جز تعدادی مصوم، خوش بختانه خبری از جان باختن در میان نیست.

به گفته استاندار ایلام، بیش از ۵۰ درصد هشت روستای واقع در منطقه تخریب شده و علاوه بر آن، تاسیسات شهری از جمله آب، برق، تلفن و راه ها در منطقه آسیب دیده‌اند.

وی  تعداد مجروحان را بالا خواند؛ البته پیش از وی، مدیر کل بحران استان ایلام، خسارت های مالی وارد آمده را گسترده خوانده بود.

گفتنی است جمعیت دهستان مورموری بیش از ۴۷۰۰ تن ذکر شده.

آمار مجروحان به ۴۰ تن رسید؛ مردم هوشیار بودند

محمد سلیمانی، مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان ایلام از خسارت شدید مالی به مورموری خبر داد و گفت: خسارت جانی تاکنون گزارش نشده و این زلزله تاکنون ۴۰ نفر زخمی بر جای گذاشته است.

وی در گفت‌وگو با مهر، افزود: با توجه به زلزله دیروز و چند پیش لرزه، مردم از آمادگی برای زلزله برخوردار بوده‌اند و همین عامل باعث شده زمین لرزه خسارات جانی در پی نگذاشته باشد. مسئولان هم در مورد زلزله به مردم اطلاع رسانی کرده بودند و تاکنون خسارات مالی شدید وارد شده ولی خسارات جانی گزارش نشده است.

سلیمانی با بیان اینکه در حال رایزنی برای اعزام بالگرد از کرمانشاه هستیم، گفت: اولویت کمک رسانی به مردم و اعزام مجروحان به بیمارستان است و تاکنون گروههایی برای امدادرسانی اعزام کرده ایم. با توجه گرمای هوا این منطقه نیازمند آب معدنی است.

ثبت ده ها پس لرزه در مورموری؛ بزرگترین پس لرزه ۶ ریشتر

از صبح امروز تاکنون حدود چهل لرزه و پس لرزه در بخش مورموری ثبت شده که بعد از زلزله اصلی، بزرگترین آن ۶ ریشتر قدرت داشته است. این در حالی است که حدود ده پس لرزه ثبت شده تا این لحظه (۱۰:۳۰) بالای چهار ریشتر قدرت داشته اند.

اعزام دو بالگرد به منطقه؛ مصدومان به مرز ۶۰ تن رسیدند

حسین درخشان با اشاره به بستری شدن برخی از ۶۰ مصدوم زلزله ایلام، عنوان کرد: تاکنون ۱۲ مصدوم نیز به مراکز درمانی انتقال یافتند.

سخنگوی سازمان امداد و نجات افزود: دو بالگرد نیز از تهران و کرمانشاه به مناطق زلزله زده مورموری ایلام اعزام شدند، که در این راستا رئیس سازمان امداد و نجات نیز برای بررسی بیشتر وقوع زلزله به مناطق زلزله زده عازم شد.

حال چهار مصدوم وخیم است

به گزارش سازمان امداد و نجات هلال احمر در حالی اعزام تیم ها و اکیپ های پزشکی به منطقه آغاز شده که حال چهار مصدوم زلزله وخیم گزارش می‌شود.

بر اساس این گزارش، تیم های اضطراری بسیج جامعه پزشکی و ده اکیپ پزشکی به مناطق زلزله زده اعزام شده اند و محور مورموری به آبدانان و دهلران نیز توسط مدیریت راه های کشور بازگشایی شده است./تابناک

Share