مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین گفت:

۸۵ درصد عملیات اصلی و زیرساخت خط آهن قزوین – رشت انجام شده است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین گفت: ۸۵ درصد عملیات اصلی و زیرساخت از جمله حفر تونل ها و ساخت پل های بلند در مسیر خط آهن قزوین تا رشت اجرایی شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،ˈمحمدنادر محمدزادهˈ مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین افزود: با تامین اعتبار مورد نیاز، در آینده نزدیک می توانیم بهره برداری از این خط را تا رشت شاهد باشیم.

81222843-5798348وی اظهارکرد: این طرح بنام خط آهن قزوین – رشت – انزلی می باشد که طول مسیر قزوین تا رشت ۱۶۵ کیلومتر و رشت تا انزلی ۴۰ کیلومتر و در مجموع ۲۰۵ کیلومتر می باشد که تاکنون هیچگونه عملیاتی از رشت تا انزلی صورت نگرفته است.

محمدزاده افزود: ۱۳۵ کیلومتر از این خط در استان گیلان و ۷۰ کیلومتر آن نیز در حوزه استان قزوین قرار دارد که ما در این استان هم اکنون ۳۵ کیلومتر ریل گذاری کرده ایم و در صورت تامین اعتبارات مورد نیاز، مابقی آن نیز امسال به اتمام می رسد.

به گفته محمدزاده برای این طرح که هفت پیمانکار و چهار مشاور ناظر در قطعات مختلف بکار گرفته شده اند، تاکنون هفت هزار میلیارد ریال هزینه شده و امسال نیز دو هزار و ۳۸۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به سایر مشخصات این طرح، گفت: مسیر خط آهن قزوین – رشت – انزلی با انشعاب از خط آهن سراسری تهران – تبریز، از سه راهی دولت آباد به سمت کوهین تغییر مسیر داده و با عبور از مناطق کوهستانی و تپه ماهوری های لوشان، منجیل و رودبار، به شهرستان رشت و از آنجا به بندر انزلی امتداد می یابد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین اضافه کرد: این خط آهن در مراحل بعدی نیز از انزلی به آستارا و از آنجا به کشور جمهوری آذربایجان متصل خواهد شد.

محمدزاده پیش بینی سرعت قطارهای مسافری و باری در این مسیر را به ترتیب ۱۶۰ و ۱۲۰ کیلومتر اعلام کرد و افزود: این میزان سرعت در طراحی پروژه دیده شده اما در واقع سرعت متوسط در بخش مسافری ۱۲۰ و در بخش باری ۸۵ کیلومتر در ساعت می باشد.

وی ادامه داد: براساس برنامه ریزی های بعمل آمده سالانه جابجایی سه میلیون ۸۰۰ هزار مسافر و ۱۰ میلیون تن بار برای این خط در نظر گرفته شده است.

ایرنا/

Share