وقتي فضاي مجازي ميدان مين مي‌شود

۸۵ درصد از دوستی های اینترنتی به انحرافات اخلاقی منجر شده است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا، نسبت به فعالیت سایت های همسریابی غیرقانونی و فاقد مجوز و سوء استفاده هایی که از این طریق می شود، به جوانان هشدار داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا، نسبت به فعالیت سایت های همسریابی غیرقانونی و فاقد مجوز و سوء استفاده هایی که از این طریق می شود، به جوانان هشدار داد. در همین حال یک آسیب شناس اجتماعی نیز تاکید کرد: بر اساس یک پژوهش، ۸۵ درصد از دوستی های اینترنتی به انحرافات اخلاقی منجر شده و ۹۰ درصد از ازدواج های اینترنتی در کمتر از یک سال به طلاق انجامیده است.

397475_364سرهنگ علی نیک نفس رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا با بیان این که سایت های همسر یابی با عنوان سایت های ازدواج دایم و یا موقت اقدام به عضوگیری و جمع آوری اطلاعات شخصی افراد می کنند و آنها را بدون اجازه فرد در اختیار دیگران قرار می دهند، گفت: برخی از این سایت ها از این اطلاعات با اهداف تجاری و تبلیغاتی نیز استفاده می کنند که به بروز جرم و آسیب های اجتماعی و فردی منجر می شود.

وی با تاکید بر این که یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در زندگی افراد به خصوص جوانان، نوع ارتباطات و میزان آن است، ادامه داد: در دنیای امروزی ارتباطاتی که به سرعت به سمت مجازی و اینترنتی شدن مانند شبکه های اجتماعی، تالارهای گفت وگو، سایت های همسر یابی، دوست یابی، ارتباطات مخابراتی تصویری از طریق اپراتورهای نسل سوم، اپلیکیشن های ارتباط تصویری و…. حرکت می کنند، عموماً بر اثر کنجکاوی، کمبود محبت، جذاب بودن این فضا و تمایل به استفاده از فناوری های روز به وجود می آیند و می توانند زمینه ساز بروز مسائل و مشکلات اجتماعی، ضعف بنیان خانواده ها، ناهنجاری های اجتماعی و دیگر مسائل مرتبط شوند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتای ناجا خاطرنشان کرد: سایتهای همسریابی از حسن اعتماد بیش از حد مردم سوءاستفاده می کنند و کلاهبرداری هایی را رقم می زنند، سوءاستفاده از عکس ها و اطلاعات شخصی افراد یکی از این موارد است؛ کاربران دقت کنند که بعد از پخش شدن عکسهای شخصی خود در میان کاربران چنین سایت هایی، دیگر مالک آن نیستند. وی با ابراز تأسف از اینکه این سایت ها از همان ابتدا با هدف کلاهبرداری طراحی می شوند و طراحان آن نیز با توجه به دسترسی به اطلاعات کاربران به راحتی می توانند از اطلاعات آنان سوء استفاده کنند، گفت: صاحبان این صفحات مجازی، بدون اجازه ثبت نام کنندگان عکس ها و اطلاعات آنان را در اختیار افراد دیگر قرار می دهند و همین امر موجب بروز اخاذی و کلاهبرداری می شود.

وی افزود: با توجه به اینکه مدیران سایت ها به تمامی اطلاعات ثبت شده توسط کاربر اعم از نام و نام خانوادگی، کد ملی، آدرس، شماره تماس و… افراد دسترسی دارند، می توانند به سوءاستفاده های مختلف، کلاهبرداری و اخاذی دست بزنند. نیک نفس با اشاره به اینکه این سایت ها می توانند اطلاعات وارده را در اختیار افراد غیر مجاز قرار دهند، گفت: پلیس فضای مجازی از هموطنان درخواست می کند تا در صورت مواجهه با موارد مشکوک، آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس Cyberpolice.ir بخش تماس با ما گزارش کنند تا ماموران به سرعت با کلاهبرداران و ناامن کنندگان فضای مجازی برخوردهای لازم را انجام دهند.

در همین حال رئیس هیئت مدیره بنیاد صیانت از خانواده قوه قضاییه به خراسان گفت: در کشور گسترش روز افزون شبکه های اجتماعی به ویژه بعد از ظهور شبکه های آنلاین یا برخط باعث شد بسیاری از سازمان ها و نهادهای به ظاهر فرهنگی اما در ماهیت معاند و ضد فرهنگی در زمینه جنگ نرم وارد میدان شوند. دکتر مجیدی ابهری افزود: انواع نرم افزارهای تلفن همراه، در کنار شبکه های اجتماعی مثل فیس بوک ، یوتیوب و امثال آن از آن جا که به کاربران هویت کاذب می دهد و محصولات تهیه شده توسط کاربر را در معرض دید و قضاوت هزاران کاربر دیگر قرار می دهد در کاربران نوجوان و جوان نوعی غرور کاذب ایجاد می کند که متاسفانه جعل هویت در این گونه شبکه ها باعث شده چهره های معاند و دشمن در ظاهر دوست و گاه حتی با پوشش تبلیغات دینی دست به تخریب ارزش های اخلاقی بزنند. وی ادامه داد: ارسال پیام های دروغین در زمینه های مذهبی، با هدف تضعیف ارکان باورهای دینی در همین راستا انجام می گیرد. وی با بیان این که دوستی های دروغین و کاذب با هویت جعلی، یکی از آسیب های عاطفی این شبکه ها است، گفت: در یکی از موارد، دختری ۲۰ ساله عاشق مردی ۴۵ ساله شده بود که خود را جوانی مهندس معرفی کرده و دروغ های او بعد از آزارهای فراوان وی آشکار شده بود. ابهری تصریح کرد: ازدواج های اینترنتی، خریدهای اینترنتی، کلاهبرداری ها و شرط بندی ها در فضای مجازی بعضی از کاربران را معتاد به این کارها کرده است که این نیز یکی از آسیب های آشکار استفاده از این شبکه های مجازی است؛ بنابراین جوانان باید بسیار هوشیار باشند و بدانند ورود به چت روم های بی در و دروازه و دریافت پیام های دروغین و واسطه پخش آن ها شدن، زمینه سقوط اخلاقی را فراهم می کند وعلاوه بر آسیب های روانی و رفتاری مثل انزوا و گوشه گیری، دوری از اجتماع، عقب ماندن از درس و کار و اعتیاد به اینترنت را به وجود می آورد که بسیار دشوارتر از اعتیاد به مواد مخدر است.

این آسیب شناس اجتماعی با تاکید بر این که استفاده از فضای مجازی بدون فرهنگ سازی، نوعی مسمومیت فکری ایجاد می کند، افزود: در یک پژوهش میدانی که در گروه پژوهش بنیاد علوم رفتار از سال ۹۰ تا ۹۲ طی سه سال انجام شد، مشخص شد ۸۵ درصد از دوستی های اینترنتی به انحرافات اخلاقی منجر شده و ۹۰ درصد از ازدواج های اینترنتی در کمتر از یک سال به طلاق انجامیده است؛ چرا که تقلب در معرفی هویت و دروغ گویی درباره شغل ، تحصیلات و درآمد بعد از ازدواج آشکار و موجب اختلاف شده است. وی تصریح کرد: متاسفانه با وجود اطلاع رسانی های اجتماعی و راهنمایی های کارشناسان، اگرچه تعداد ازدواج های اینترنتی کاهش یافته است اما هنوز در جامعه دیده می شود . به گفته ابهری طبق آمار تهران، اصفهان ، شیراز، رشت و مشهد بیشترین آمار ازدواج از طریق دوستی های اینترنتی را به خود اختصاص داده اند.
/مهر

Share