وزیر کشور در نشست علنی امروز

رسیدگی به وضعیت عفاف و حجاب اولویت‌ وزارت کشور است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا وزیر کشور با بیان اینکه رسیدگی به وضعیت عفاف و حجاب از اولویت‌های این وزارتخانه است، گفت: ما همواره درصدد رفع این مشکل هستیم اما بهبود این وضعیت نیاز به زمان طولانی دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا وزیر کشور با بیان اینکه رسیدگی به وضعیت عفاف و حجاب از اولویت‌های این وزارتخانه است، گفت: ما همواره درصدد رفع این مشکل هستیم اما بهبود این وضعیت نیاز به زمان طولانی دارد.

44191_thumعبدالرضا رحمانی فضلی در نشست علنی امروز (سه‌شنبه ۳ تیرماه) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال دو نفر از نمایندگان درخصوص وضعیت عفاف و حجاب و بودجه اختصاص داده شده در این خصوص افزود: در وزارت کشور با توجه به فرصت زمانی که فعالیت را در این حوزه شروع کردیم تلاش ما بر این بوده مجموعه قوانین و مقرراتی که در این حوزه وجود دارد را عملیاتی کنیم.

وی ادامه داد: مجموعه قوانینی که مجلس شورای اسلامی تصویب کرده، مجموعه قوانینی که شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای فرهنگ عمومی کشور مورد تصویب قرار داده و همچنین مجموعه راهکارها و مقررات و دستورالعمل‌هایی که ستاد صیانت از حریم امنیت عمومی ابلاغ کرده است از جمله قوانین است که در این زمینه وجود داشته است.

وزیر کشور گفت: با توجه به عملکردی که تاکنون به وقوع پیوسته است، لازم است مواردی را اشاره کنم، براساس اقداماتی که مبتنی بر قانون از جایگاه وزارت کشور است، ذکر چند مورد ضروری است.

این عضو کابینه دولت یازدهم گفت: ۲۲ دستگاه در قانون عفاف و حجاب مسئول شدند موضوع عفاف و حجاب را پیگیری کنند؛ وزارت کشور یکی از دستگاه‌ها به شمار می‌رود که علاوه بر اینکه بخشی از وظایف برعهده وزارت کشور است، نقش هماهنگی و پیگیری نیز برعهده این وزارتخانه است.

وی تصریح کرد: وزارت کشور در قالب شورای اجتماعی این بحث را پیگیری می‌کند و از زمانی که من به‌عنوان وزیر کشور فعالیت کردم یکی از اولویت‌های اصلی من توجه به بحث عفاف و حجاب و مسائل فرهنگی بود.

رحمانی فضلی گفت: مسائل فرهنگی بسیار پیچیده و چندوجهی است و دارای علل مختلف، متنوع و به صورت تاریخی انباشتگی‌هایی در آن است که در مدت کوتاهی نمی‌توان این مسئله را به نتیجه رساند.

وزیر کشور تصریح کرد: این مهم مستلزم هماهنگی و همکاری ۲۱ دستگاه دیگر است که در قانون نوشته شده برای همه دستگاه‌های اجرایی وظیفه تعیین تکلیف شده است؛ متاسفانه در این دستورالعمل و قانونی که شورایعالی انقلاب فرهنگی ابلاغ کرده‌اند اشکالات زیادی از جمله نبود منابع مالی برای آن است.

رحمانی فضلی ادامه داد: در هیچکدام از این موارد، منابعی دیده نشده است، لذا وقتی منابع در اختیار وزارت کشور نیست، هر بار که این موضوع را از دستگاه های اجرایی پیگیری می‌کنیم، مشکل منابع را عنوان می‌کنند.

وی بیان کرد: در سال ۹۱ کمیسیون فرهنگی تلاش کرد تا ۱۵ میلیارد تومان بودجه از محل منابع قرآنی برای عفاف و حجاب در نظر گرفته شد، اما این بودجه تخصیص نیافت، در سال ۹۲ نیز منابعی برای آن دیده نشد و امسال نیز حدود ۲۰ میلیارد تومان پیشنهاد شد که آن نیز محقق نشد.

رحمانی‌فضلی با بیان اینکه مشکل ضمانت اجرایی از دیگر معضلات رسیدگی به وضعیت عفاف و حجاب است، تاکید کرد: به طور حتم زمانی پیگیری یک موضوع قابلیت پیدا می‌کند که ضمانت اجرایی برای آن وجود داشته باشد، اما متاسفانه این مهم دیده نشده است.

وزیر کشور به ذکر تیتروار دستورالعمل‌های داده شده برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب به سازمان‌های مربوطه پرداخت و گفت: ایجاد کانون تشکل‌های غیردولتی فعال در عرصه عفاف و حجاب برای توسعه حرکت‌های مردمی از جمله این موارد است که پیشنهادمان آن است که از طریق سمن‌ها و ان‌جی‌اوها و خیریه‌های موجود، امر به معروف و نهی از منکر را به مردم واگذار کنیم.

وی تصریح کرد: تشکیل کمیته لباس مشاغل برای فضای اداری، عفاف و حجاب در فرودگاه‌های کشور، ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در فروشگاه ها و پاساژها، ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در خوابگاه‌های دانشجویی و همچنین در دانشگاه‌ها، حمایت از برنامه شبکه تبلیغی مدارس، حمایت از اجرای طرح پیک مهر که به بحث توسعه کتابخوانی می‌پردازد، حمایت از اجرای طرح نظارت و ارشاد همگانی، طرح ساماندهی آرایشگاه‌ها و پیگیری برنامه‌های ترویج مد و لباس ایرانی اسلامی از موضوعاتی است که شورای اجتماعی کشور داشته است.

این عضو کابینه دولت یازدهم ادامه داد: یکی از موضوعاتی که همواره موجب دغدغه نمایندگان بود، بحث استفاده از سواحل بوده است؛ شورای اجتماعی از آذرماه رسیدگی به این موضوع را در دستور کار خود قرار داده و با تصمیماتی که گرفته شد، تلاش کردیم اقدامات خوبی در این زمینه انجام دهیم و نسبت به سال قبل نیز تاکنون موفق عمل کرده‌ایم.

رحمانی‌فضلی بیان کرد: ما سال قبل در راستای نجات افرادی که به سواحل می‌روند حدود ۲۹ نفر کشته شده بودند، اما امسال به ۵ نفر رسیده یعنی ۲۰ درصد کاهش داشته است. همچنین سال گذشته ۲۷۰ نفر در تابستان در دریا غرق شدند که تلاش داریم این عدد را نیز کاهش دهیم.

وی بیان کرد: یکی از موضوعات و مسائلی که آثار فرهنگی و اجتماعی زیادی دارد در حوزه بحث مواد مخدر است؛ وقتی مسائل فرهنگی را اسم می‌بریم تنها بحث عفاف و حجاب نیست، بلکه مجموعه فعالیت‌هایی است که یکی از نمودهای آن بحث عفاف و حجاب است.

رحمانی فضلی گفت: در بحث مواد مخدر یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر معتاد، ۶ میلیون نفر را مستقیم درگیر این موضوع هستند که طلاق به‌عنوان یک مسئله فرهنگی ۵۵ درصد، ۶۵ درصد زندانی‌ها و ناهنجاری‌های اخلاقی مربوط به این موضوع بوده است که ما در ستاد مبارزه با مواد مخدر گام‌های خوبی برداشته شده و امید است با تلاش همکارانم اقدامات خوبی نیز صورت گیرد./خانه ملت

Share