دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر

گذاشتن معتادان به حال خود سبب بروز ناهنجاری اجتماعی می شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گیلان با بیان اینکه ۴۲ کمپ ترک اعتیاد در سطح استان فعایت می کنند، تصریح کرد: این تعداد برای گیلان کافی نیست و باید به فکر توسعه مراکز ترک اعتیاد باشیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گیلان با بیان اینکه ۴۲ کمپ ترک اعتیاد در سطح استان فعایت می کنند، تصریح کرد: این تعداد برای گیلان کافی نیست و باید به فکر توسعه مراکز ترک اعتیاد باشیم.
ozan-amedعلی اکبر پراوزان در حاشیه بازدید از کمپ های ترک اعتیاد شهرستان رشت با بیان اینکه مراکز ترک اعتیاد فراتر از وظایفشان پیش می روند، خاطرنشان کرد: گاهی افراد معتاد نیاز به چند دوره درمان دارند.
وی با تقدیر از زحمات کمپ های ترک اعتیاد، افزود: گذاشتن افراد به حال خود باعث بروز ناهنجاری های اجتماعی می شود.
این مسئول با اشاره به اهمیت درمان معتادین اظهار کرد: مراکز درمانی آمادگی کمک به معتادین برای ترک اعتیاد را دارند و باید خانواده ها و آحاد مردم در جهت تشویق معتادین به ترک اعتیاد و پذیرش آنها بعد از ترک اقدام نمایند.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گیلان با بیان اینکه هزینه دوره درمانی برای خانواده های بیماران بسیار سنگین می باشد، افزود: خیرین باید برای ترک اعتیاد افراد معتاد پیش قدم شوند، چرا که نجات یک معتاد نجات جامعه را در بر دارد.
پراوزان با اشاره به مقرون به صرفه بودن پیشگیری از سوء مصرف مواد، خاطرنشان کرد: در بیماری اعتیاد مبارزه با موادمخدر، درمان و نگهداری معتادان و همچنین معایب مربوط به روش‌های درمان و سم‌زدایی هزینه‌های بسیار بالایی دارد.
وی با تاکید بر اینکه در عرصه پیشگیری از اعتیاد راهی به غیر از توسعه سازمانهای مردم نهاد اجتماعی نداریم، اظهار کردفزود: باید در هر شهری به اندازه پاسگاه های انتظامی سمن پیشگیری با استفاده از ظرفیت همتایان داشته باشیم.
این مسئول با بیان اینکه لازم است در هر شهرستانی حداقل یک مرکز اجتماعی درمان مدار (tc) ایجاد شود، تصریح کرد:ماهیت کار مراکز tc فنی و تخصصی است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گیلان شرط لازم برای پذیرش در مراکز tc را منفی بودن آزمایش اعتیاد عنوان کرد و افزود: مانایی درمان در این مراکز بین ۶۰ تا ۷۰ درصد است.
پراوزان هزینه اقامت شبانه روزی را بالا دانست و اظهار کرد: کوچک ترین بی توجهی باعث آلوده شدن کل مجموعه خواهد شد.
وی با بیان اینکه هیچکس بطور ناگهانی معتاد نمی شود، خاطرنشان کرد: معمولاً مصرف مواد از حالت کنجکاوی و تفریحی شروع شده و کم کم با افزایش دفعات مصرف، مقدار مصرف و مصرف مواد دیگر، فرد از مصرف کننده تفریحی به مصرف کننده دائمی و معتاد تغییر وضعیت می دهد.
این مسئول یکی از دغدغه‌های کنونی را استفاده از مواد مخدر صنعتی جدید عنوان کرد و افزود: خواستار آگاه‌سازی بیشتر برای پیشگیری در اعتیاد به مواد مخدر هستیم.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گیلان با بیان اینکه بسیاری از افراد که دچار اعتیاد به مواد مخدر شده‌اند به دلیل عدم شناخت از عواقب آن بوده است، تصریح کرد: گونه‌های متنوع مواد مخدر صنعتی و سنتی، با ارائه نمایشگاه‌ها و برگزاری کلاس‌ها باید به تمامی اقشار جامعه و به ویژه جوانان و نوجوانان شناسانده شود.
پراوزان با بیان اینکه اعتیاد به مواد مخدر صنعتی افزایش پیدا کرده است، اذعان کرد: ترک دادن معتادان به مواد مخدر صنعتی بسیار سنگین‌تر از معتادان به مواد مخدر سنتی است.

وی با بیان اینکه اشتغال مشکل اصلی معتادان بهبود یافته است، تصریح کرد: با استفاده از توانایی و ظرفیت افراد بهبود یافته می توان به اشتغالزایی آنها کمک کرد.
این مسئول با تاکید بر رفع نیازهای افراد بهبود یافته، اظهار کرد: کسانی که مهارت کسب کنند، از سوی بهزیستی برای استفاده از تسهیلات فنی و حرفه ای معرفی می شوند.
/روابط عمومی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر

Share