چهاردهمین روز مذاكرات «وین ۶»

کری:فتوای رهبر ایران را جدی می‌گیریم/ظریف:متن نیاز به توافق سیاسی دارد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ؛کری در جمع دهها خبرنگار رسانه های گروهی در مرکز رسانه ای وین گفتˈ به طور قطع ما به کارمان ادامه می دهیم و راه هایی برای دستیابی به توافق وجود دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ؛به نقل از ایرنا , جان کری ظهر سه شنبه در جمع دهها خبرنگار رسانه های گروهی در مرکز رسانه ای وین گفتˈ به طور قطع ما به کارمان ادامه می دهیم و راه هایی برای دستیابی به توافق وجود دارد. پیشرفت های ملموسی داشته ایم ، هرچند که شکاف و اختلافات در موضوعات اساسی باقی مانده است.

140715121551_kerry_iran_nuclear_304x171_ap_nocreditوزیرخارجه امریکا تاکید کرد: می خواهم زیر این عبارت خط بکشم: اهدافی که داریم غیرقابل دسترسی نیستند.

وی گفت: در چند روز گذشته مذاکرات گسترده ای با ظریف داشتیم که دراین باره که چه کار می توانیم بکنیم تا مطمئن شویم خواسته های ایران و امریکا تامین خواهد شد. باید مطمئن شویم برنامه هسته ای ایران اکنون و در اینده صلح امیز خواهد بود. در این فاصله ۶ ماه که از توافق ژنو گذشته همه اعضا به ان پایبند بوده ایم ولی کارهای زیادی هنوز باید انجام شود و تیم ما به سختی در این زمینه تلاش خواهد کرد.

کری گفت برای مشورت با اوباما و کنگره به واشنگتن خواهد رفت و افزود: اوباما دیپلماسی را در اولویت قرار داده است. ترجیح ما دیپلماسی است می خواهیم مطمئن شویم برنامه هسته ای ایران کاملا صلح امیز است.

وی اظهارداشت: صحبت های مفصلی با ظریف داشتیم .پیشرفت های ملموسی در برخی نقاط کلیدی داشتیم ولی باید به دنبال راه هایی باشیم که به طور کامل به ما اطمینان دهد برنامه ایران کاملا صلح امیز است.

وزیر خارجه امریکا افزود: به پیشرفتی که داشتیم احترام می گذاریم و به طور قطع از طریق رسانه ها مذاکره نخواهم کرد و وارد جزییات نخواهم شد. هر دو طرف در حال کار کردن بر روی مسائل باقی مانده هستند.

وی در پاسخ به سوالی گفت که هیچ صحبتی درباره رقم مشخص سانتریفیوژ ها نخواهد کرد.

** ۱۹ هزار سانتریفیوژ زیاد است

کری در پاسخ به سوالی با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره نیاز غنی سازی ایران به ۱۹۰ هزار سو گفت: این عدد جدیدی نیست که ما را متعجب کند . نشان دهنده این است که ایران برنامه دراز مدت هسته ای دارد و به گفته ایرانی ها ، می خواهند انرژی تولید کنند.

وزیر خارجه آمریکا افزود: من وارد موضوع تعداد سانتریفیوژها نمی شوم چون درباره آن مذاکره و صحبت خواهیم کرد.

کری در عین حال اظهار داشت: البته ۱۹ هزار (سانتریفیوژ) عدد خیلی زیادی است.

وی با بیان این که برنامه هسته ای ایران باید صلح امیز باشد به فتوای مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: این فتوا خیلی جدی است و ما ان را مد نظر داریم.

وزیر خارجه امریکا با تاکید بر اینکه ˈ نیازمند راه های شفاف سازی برای اثبات صلح امیز بودن برنامه هسته ای ایران هستیمˈ گفت: ایران باید به سوالات مختلف آژانس بین المللی انرژی اتمی پاسخ دهد و گام های زیادی باید برداشته شود. البته این شرایط فقط مختص ا یران نیست.

کری گفت: در مورد تعداد مشخص سانتریفیوژ ها نمی خواهم صحبت کنم چرا که درباره ارقام ان پشت میز مذاکره حرف خواهیم زد. این بحث صرفا اعتمادسازی نیست. روند راستی آزمایی است و همه اعضای ۱+۵ و سازمان ملل و شورای امنیت هم خواهان ان هستند. این موضوع ساخته و پرداخته ذهن ما نیست چرا که اعتماد خدشه دار شده است.

** ظریف مذاکره کننده سرسختی است

21670540-3701-4B9C-B3DE-4645811512A2_w640_r1_sوزیر خارجه امریکا ، محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود را ˈ مذاکره کننده ای سرسختˈ توصیف کرد و گفت: ا و برای انچه که می خواهد می جنگد . هم ما می دانیم چه باید بکنیم و هم او می داند که چه باید بکند تا به توافقی که مورد نظر طرفین است برسیم.

کری گفت: دو طرف می دانند چه کنند تا به پیشرفت دست یابند. وارد موضوعات گذشته نمی شوم چرا که چیزهایی اتفاق افتاده که باید راستی ازمایی و به این سوالات پاسخ و اطمینان داده شود که برنامه هسته ای ایران به سمت غیرصلح امیز نخواهد رفت. ما به مذاکره ادامه می دهیم.

** اماده ام به منطقه برگردم

وی در پاسخ به سوالی دیگر درباره منازعات خاورمیانه گفت: جامعه جهانی قویا از اتش بس حمایت می کند. هیچکس از جمله ما نمی خواهیم شاهد آنچه درغزه رخ داده باشیم و تلاشمان را برای اتش بس ادامه می دهیم..

وزیر خارجه امریکا گفت: لذا به واشنگتن می روم نه مصر چون همه باید از اتش بس حمایت کنند. ما به عنوان امریکا از تمام قدرتمان استفاده می کنیم تا این موضوع حل شود. من اماده ام اگر لازم باشد دوباره به منطقه برگردم. حتی فردا یا پس فردا. از همه طرف های درگیر در غزه می خواهیم که از اتش بس حمایت کنند.

ظریف : طرف مقابل آماده شنیدن است/اصرار بر تعداد سانتریفیوژها بی مورد است

zarif-5825819رییس هیات مذاکره کننده هسته ای ایران روز سه شنبه در جمع خبرنگاران رسانه های داخلی و خارجی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه با توجه به اعلام نیاز ایران به غنی سازی از سوی رهبر معظم انقلاب (۱۹۰ هزار سو) و نیز اصرار آمریکا مبنی بر کاهش غنی سازی ایران، آیا اکنون زمان آن نرسیده است که تصمیم سیاسی در این باره اتخاذ شود؟ افزود: بیانات مقام معظم رهبری تصمیم سیاسی ایران بود.

ظریف گفت: ضروری است یک تصمیم سیاسی جدی گرفته شود که ما برای رسیدن به توافق به راه حل نیاز داریم و باید به راه حل فکر کنیم تا به مواضع. اینکه اطمینان حاصل شود برنامه هسته ای ایران صلح امیز باقی بماند.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران تاکید کرد: در این شرایط، اصرار بر تعداد اصرار بی موردی است.

وزیر خارجه ایران افزود: اتفاقا مشخص شدن تعداد ۱۹۰ هزار سو که ازسوی مقام معظم رهبری هم به عنوان نیاز قطعی کشور اعلام شد، نشان دهنده یک تصمیم سیاسی صلح آمیز در کشوری است که از ابتدای برنامه غنی سازی وجود داشته و ان اینکه کل برنامه غنی سازی ایران در قالب یک برنامه تامین سوخت برای نیروگاه هسته ای طراحی شود.

ظریف خاطرنشان کرد: یوسی اف اصفهان، نطنز، برنامه طرح تولید سوخت هسته ای … همه این ها در یک چارچوب منطقی قابل تعریف است اما نکته بسیار راهگشا و صحیح در بیانات مقام معظم رهبری که بر اساس مقررات بین المللی است، این بود که ما امروز نیاز به این مقدار نداریم. زمانی داریم تا به این میزان برسیم؛ از نظر فناوری هم نیاز به زمان داریم تا به این میزان برسیم.

وی تاکید کرد: این زمان امکان رسیدن به راه حل را برای ما فراهم می کند به اضافه اقداماتی که می توانیم در کنار ان انجام دهیم. چون ایران به هیچ وجه دنبال ساخت سلاح نیست. ما حتی وقتی ۲۰ درصد را هم تولید کردیم برای ان بود که به ما ان را ندادند. الان که ۲۰ درصد را داریم از ابتدای برنامه مشترک اقدام ژنو تصمیم گرفتیم آن را تولید نکنیم.

وزیر خارجه اضافه کرد: فعلا به اندازه کافی ۲۰ درصد داریم. هیچ برنامه ای نداریم که بیش از حد نیازمان بسازیم. بیش از حقوقمان هیچ چیز نمی خواهیم . فکر می کنیم اگر طرف مقابل این امادگی را داشته باشد که بجای تعیین تکلیف دنبال راه حل بگردد، به جای تصمیم گیری به مذاکره بپردازد، حتما به نتیجه خواهیم رسید.

ظریف گفت: امیدوارم مذاکرات سه روز گذشته چنین فضایی را ایجاد کرده باشد که طرف های مذاکره ما در ۱+۵ به این مفهوم رسیده باشند.

وی تاکید کرد: انجه برای من مهم بود این بود که در چند روز گذشته من امادگی شنیدن را در طرف های مقابل دیدم و خود این می تواند یک زمینه مهم باشد تا راه را بازکنیم. من معتقدم راه حل در دسترس است . ما امروز می توانیم به راه حل برسیم ولی چون این کار نیازمند جزییات است و باید در مورد جزییات توافق شود ممکن است زمان ببرد.

خبرنگار ایرنا مجددا از وزیر خارجه پرسید: آیا در مذاکرات سه روز گذشته، راه حل مشخصی درباره زمان برنامه غنی سازی ایران به طرف مقابل ارائه کرده اید؟

ظریف با خنده پاسخ داد: به صورت عمومی هیچ کس مذاکره نمی کند و طرف های دیگرهم این را گفتند اما حتما روش های مختلفی برای رسیدن به یک راه حل از سوی ما مطرح است و روش های علمی هم مطرح است که می شود به آن رسید.

*** مذاکرات با آمریکا منحصر به بحث هسته ای است

ظریف در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره موضوع مذاکرات با آمریکا گفت: همانطور که گفتم مذاکرات منحصر به بحث سیاسی بوده است. ما تصمیم سیاسی که در سطح کشور گرفتیم این است که مذاکرات ما با ۱+۵ در موضوع هسته ای است. البته با سایر اعضای ۱+۵ رابطه سیاسی داریم و مذاکرات سیاسی دیگری هم داریم اما با ایالات متحده آمریکا منحصر به موضوع هسته ای است و اینقدر هم این موضوع فعلا مهم و پر و پیچ و خم هست که تمام فرصت ما را گرفت.

وزیر امور خارجه در عین حال افزود: البته این بدین معنا نیست که موضوع جنایات رژیم صهونیستی برای ما اهمیت بالایی ندارد و نیز وضعیت در عراق و افغانستان .اما قصدمان و سیاست مان این است که صرفا روی موضوع هسته ای تاکید کنیم. تلاش های جمهوری اسلامی ایران و وزارت خارجه برای خاتمه دادن به جنایات رژیم صهیونیستی کاملا مشخص است و همه شما از آنها اطلاع دارید .

*** پرانتزها تا حد امکان حذف شده است / متن نیاز به توافق سیاسی دارد

ظریف در پاسخ به سوال دیگری درباره وضعیت نگارش متن توافق جامع گفت: تا آنجا که می شده متن را تمیز کرده ایم؛ پرانتزها تا آنجا که می شده حذف شده و الان متن نیاز به توافق سیاسی دارد که آن قسمت های مورد اختلاف وارد متن شود و پس از آن، متن دیگر دشواری نخواهد داشت.

وزیر امور خارجه افزود: لذا اینکه توقع داشته باشیم متن بهبود پیدا کند قبل از اینکه در مورد موضوعات مختلفی که در دو طرف هست، توافق سیاسی حاصل شود، مقداری پیشداوری است؛ باید صبر کنیم تا به آن هدف یعنی حل مشکلات محتوایی برسیم و بعد آن را وارد متن کنیم.

ظریف تصریح کرد: الان متن به جایی رسیده از یک ملغمه ای که اصلا امکان کار با آن نبود به جایی رسیده که به محض اینکه درباره موضوعات مهم به تفاهم سیاسی دست پیدا کنیم متن با فاصله نگویم چندین ساعت بلکه چندین روز آماده خواهد شد.

*** با روشهای معقول می توانیم به لغو تحریم ها دسترسی پیدا کنیم

ظریف در پاسخ به سوالی درباره لغو تحریم ها اظهار داشت: از موضوعاتی که در این چند روز داریم بحث می کنیم، بحث لغو تحریم ها است. ما کاملا مشخص کردیم که تحریم ها باید بصورت کامل لغو شود و بقیه صحبت ها و گزارش هایی که شده است، بیشتر گمانی زنی های خبری بوده و جایگاهی هم در واقعیت وموضع ایران ندارد.

وزیر امور خارجه افزود: در واقع نگاه مسوولانه ما برای پیشبرد کار کاملا مشخص است. ما لغو تحریم ها را خواهانیم و بر اساس مذاکرات از روی روشهایی که برای همه معقول هست، می توانیم به این کار دسترسی پیدا کنیم.

Share