نماینده مردم رشت اعلام كرد

پروژه ملی«آزاد راه دریا» در دستور کار وزارت راه قرار گرفته است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نماینده مردم رشت و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی برضرورت رسیدگی به وضعیت پروژه ملی ” آزاد راه دریا ” تاکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا  نماینده مردم رشت و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی برضرورت رسیدگی به وضعیت پروژه ملی ” آزاد راه دریا ” تاکید کرد.

jafarzadeh5 غلامعلی جعفرزاده عصر یکشنبه در جمع مدیران استان افزود: استان‌ های شمالی کشور به واسطه اقلیم مناسب همه‌ ساله و به ویژه در ایام تعطیلات فصل تابستان پذیرای خیل عظیمی از هم‌وطنان از اقصی نقاط کشور به این منطقه گردشگری هستند.

وی اظهارداشت: حجم قابل ملاحظه و رو به رشد سفرها به استان‌ های گیلان، مازندران و گلستان در کنار رونق اقتصادی منطقه و ایجاد اشتغال به دلیل عدم کارایی شبکه مواصلاتی یکپارچه در حاشیه جنوبی دریای خزر باعث بروز مشکلات و معضلات متعددی برای ساکنان این استان‌ ها و همچنین مسافران و گردشگران می‌ شود که ازدحام خودروها و انواع آلودگی‌ های زیست محیطی، آمار قابل ملاحظه تصادفات جاده‌ای و خسارت‌ های مالی و جانی از جمله آنها است.

نماینده مردم رشت و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: در راستای رفع این مسئله از سال‌ ها پیش طرح ساخت محور شرقی غربی یکی از دغدغه‌ های ساکنان حاشیه دریای خزر بوده است.

وی افزود: به دلیل گسترش زندگی شهری و روستایی در منطقه به صورت خطی در کناره دریای خزر با تکمیل این محور علاوه بر بهبود اتصال شمال شرق و شمال غرب کشور مناطق جمعیتی در این سه استان که در برگیرنده ۱۵درصد جمعیت کل کشور هستند به راحتی به یکدیگر مرتبط می‌ شوند.

جعفرزاده بیان داشت: تسهیل تردد در سطح منطقه به ویژه در ایام تعطیلات افزایش چشمگیر ایمنی تردد در این محدوده وسیع و کاهش تلفات جانی و زیان‌ های مالی توسعه و رونق گردشگری داخلی و بین‌ المللی در گستره‌ ای به طول ۸۰۰ کیلومتر مربع با تنوعی مثال‌ زدنی و منحصربه‌ فرد در خاورمیانه و آسیای میانه اتصال مرز سرخس به بندر آستارا و تقویت کریدور ترانزیتی چین و آسیای میانه به ترکیه و اروپا در حدود ۳۰ هزار میلیارد ریال صرفه‌ جویی حاصل از کاهش مصرف سوخت و تولید آلاینده‌ های ناشی از آن مواردی از مزایای ایجاد کریدور شرقی غربی در حاشیه جنوبی دریای خزر است.

وی گفت: پس از مدت‌ ها انتظار طرح ملی آزاد راه دریا از آستارا در غربی ترین منطقه استان گیلان تا سه راهی کلاله در شرقی‌ ترین منطقه استان گلستان به طور تقریبی ۸۰۰ کیلومترمربع از ابتدای سال ۹۰ در دستور کار وزارت راه و شهرسازی و به طور خاص شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ و نقل کشور قرار گرفته و امیدی تازه برای محقق شدن این مهم و دستیابی به مزایای پرشمار آن شکل گرفت.

نماینده مردم رشت و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: هدف‌ گذاری طرح تجمیع و بررسی مطالعات پیشین و تهیه بسته های سرمایه‌ گذاری برای قطعات مختلف مسیر براساس مطالعات فاز نخست و انتخاب پیمانکار بی. او. تی مشخص شد به گونه‌ای که پس از اتمام این مطالعات برای انتخاب پیمانکار بی. او. تی وزارت راه و شهرسازی فقط وظایف حاکمیتی و نظارت خود را دنبال کرده و تامین سرمایه ساخت این آزاد راه از منابع خصوصی داخلی و خارجی صورت پذیرد که این مورد در راستای رهنمودهای مقام معظم رهبری و سیاست‌ های اقتصادی کشور مبنی بر اصل قرار گرفتن اقتصاد مقاومتی است.

وی افزود: با وجود مزایای برجسته این پروژه شاخص ملی و ارزش افزوده‌ای که اجرای به‌ موقع این مهم در سطح ملی و فرا منطقه‌ای به همراه خواهد داشت و با توجه به سیاست‌ های کلان کشور در مورد کاهش سوانح جاده‌ای، کاهش از مصرف سوخت، توسعه گردشگری و صنایع وابسته مطالعات این طرح با وجود پیشرفت ۶۰ درصدی به دلیل عدم تامین اعتبار از سوی شرکت ساخت و توسعه متوقف و بی‌نتیجه مانده است.

جعفرزاده اظهارداشت: در حال حاضر به دلیل تحمیل تحریم‌ های خصمانه از سوی استعمار گران جهانی شرایط اقتصادی کشور در وضعیت خاص و حساسی به سر می‌ برد، پروژه‌هایی که اعتبار اجرای آنها از سوی بخش خصوصی در داخل کشور یا جذب سرمایه‌ های خارجی تامین می‌ شود به سبب رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال گزینه‌ های مطلوبی برای برون رفت از شرایط فعلی هستند.

وی تاکید کرد: به تاخیر انداختن طرح‌ های عظیم ملی و فرصت‌ سوزی در این شرایط بیش از هر زمان دیگری به منافع و اقتدار ملی میهن اسلامی‌ ایران لطمه وارد می‌کند.

نماینده مردم رشت و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی یادآورشد: به نمایندگی از هم‌وطنان عزیز و سربلند کشورمان در استان‌ های گیلان مازندران و گلستان انتظار داریم با رفع مشکل بودجه تکمیل مطالعات و اجرایی شدن این پروژه عظیم ملی زمینه بهبود شاخص‌ های تردد ایمنی گردشگری و اشتغال را در این سه استان و به تبع در میهن اسلامی‌ ایران فراهم شود.
/مهر

Share