رییس کمیته تحقیق و تفحص از بنیاد شهید

پای تک‌تک بندهای گزارش تفحص از بنیاد شهید ایستاده ‏ام

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا قرار است همه چیز تا روز قرائت گزارش در صحن، محرمانه بماند، گزارش تحقیق و تفحص از بنیاد شهید در مراحل پایانی تدوین است و لحظه‌شماری برای ارایه اسناد به‌دست‌آمده از همین حالا شروع شده.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا قرار است همه چیز تا روز قرائت گزارش در صحن، محرمانه بماند، گزارش تحقیق و تفحص از بنیاد شهید در مراحل پایانی تدوین است و لحظه‌شماری برای ارایه اسناد به‌دست‌آمده از همین حالا شروع شده.

amirkhojastehhamedanpress«امیر خجسته»، رییس کمیته تحقیق و تفحص از بنیاد شهید می‏‌گوید: «نگران واکنش مردم به ارقام گزارش تحقیق و تفحص هستیم و تا پایان کار هیچ جزییاتی از گزارش رسانه‌ای نخواهد شد.» البته او پیش‌تر با صراحت بیشتری به «کشف اختلاس ۱۵میلیاردتومانی و حیف‌ومیل بیش از ۱۷۰میلیارد از دارایی‌های بانک دی در صرافی‌ها» اشاره کرده و آن را دلیل اصلی تفحص از این بنیاد بر شمرده بود. به چند قدمی نمایندگان مسوول در کمیته تفحص که می‌رسی نخستین حرفشان این است که درباره پرونده بنیاد شهید حرفی نداریم. دستگاه ضبط صدا که خاموش می‌شود، تازه سر دردل باز می‌شود.
«غلامعلی جعفرزاده‌ ایمن‏‌آبادی» یک‌بار به شکل تلویحی اشاره کرده بود که پرونده بنیاد شهید به اندازه تامین اجتماعی سر و صدا می‌کند: «متاسفانه در این پرونده هر چه جلوتر می‌رویم وضعیت وخیم‌تر می‌شود و ابعاد فساد دامنه‌دارتر.»اما حالا چند روزی است که از پچ‌پچ‌ها می‌توان فهمید که رقم‌ اختلاس و فساد مالی بالاست. با وجود ماجرای درهم و برهم تفحص از بنیاد شهید و فساد دامن‌گستر در این سازمان «مسعود زریبافان» بعد از سال‌ها آفتابی شده و حرف‌های عجیبی زده است.
«عدم‌شفافیت مالی، وجود شایبه‌های مختلف در بخش‌های اقتصادی بنیاد و کشف اختلاس ۱۵میلیاردتومانی» از جمله دلایل پیگیری این طرح در مجلس نهم است. همان اختلاس ۱۵میلیاردتومانی که رییس وقت بنیاد شهید آن را تنها شش‌میلیاردتومان خواند و بعدتر هم، تمام مسوولیت آن را به دوش یک کارمند بازنشسته این بنیاد انداخت؛ اینکه آن کارمند بازنشسته با جایی تبانی کرده و پول را به جای اینکه به حساب بنیاد بریزد، به حساب شخصی‌اش ریخته بود. البته امیر خجسته پیش‌تر به «شرق» گفته بود: «بانک دی بیشترین تخلف مالی را در این گزارش داشته.» چنانچه پیش از ارایه پیشنهاد تفحص از بنیاد شهید بهمن سال ۹۱ برای نخستین بار، درخواست تفحص از بانک «دی» روی میز کمیسیون اقتصادی مجلس رفت. بانک «دی» فعالیتش را از ۱۸ اردیبهشت سال ۱۳۹۱ آغاز کرد و در سال ۹۱ سرمایه‌اش به هزارمیلیاردتومان افزایش یافت. زریبافان چندی بعد، با مصوبه مجلس مبنی بر ممنوعیت اشغال چند پست توسط کارکنان دولت ناچار به استعفا شد و پس از شکست در انتخابات دور سوم شوراها (که به‌عنوان کاندیدای ائتلاف رایحه ‌خوش‌ خدمت بود)، ریاست مجمع باشگاه دولتی استقلال را در دست گرفت. زریبافان در دولت دهم، به جای حسین دهقان به‌عنوان معاون رییس‌جمهوری و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران منصوب شد و پس از چندی، از ریاست مجمع باشگاه استقلال کناره‌گیری کرد.

گزارش تحقیق و تفحص از بنیاد شهید در حالی به مراحل نهایی نزدیک شده که کماکان برخی نگرانی‌ها همچنان درباره قرائت‌نشدن برخی از موارد و بندهای این گزارش وجود دارد. اما با این حال امیر خجسته با اطمینان به «شرق» می‌گوید: «پای تک‌تک بندهای گزارش تفحص از بنیاد شهید ایستاده ‏ام.»

ایرج ندیمی، محمد مهدی رهبری املش
/شرق
،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی،محمدحسین قربانی ،حسن تامینی،جابرکوچکی نژاد،مهردادلاهوتی،ناصرعاشوری،حمیدرضاخصوصی،حسن خسته بند،محمود شکری،صفرنعیمی رز،عطالله حکیمی،

Share