وقتی تروریست های داعش «رزمندگان اسلام»نامیده می شوند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا «پیکارجویان»، «رزمندگان مسلمان» یا «دولت اسلامی». این‌ها عبارات رسانه‌های فارسی زبان خارجی برای نام بردن از چند گروه خاص نیست. «داعش» در گزارش‌های این رسانه‌ها هرچند وقت یک‌بار، نامی جدید به خود می‌گیرد.تغییری که نشان از سیاست یک بام و دو هوای این رسانه‌ها در برابر بحران به وجود […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا «پیکارجویان»، «رزمندگان مسلمان» یا «دولت اسلامی». این‌ها عبارات رسانه‌های فارسی زبان خارجی برای نام بردن از چند گروه خاص نیست. «داعش» در گزارش‌های این رسانه‌ها هرچند وقت یک‌بار، نامی جدید به خود می‌گیرد.تغییری که نشان از سیاست یک بام و دو هوای این رسانه‌ها در برابر بحران به وجود آمده در عراق دارد. آن‌ها از یک طرف سعی می کنند درمقابل جنایت‌های گروهک تروریستی داعش روی خوش به این گروهک تروریستی نشان ندهند و از طرف دیگر نیز به دلیل آن که نتیجه انتخابات گذشته پارلمان عراق بر خلاف میل آن ها احتمالا به انتخاب نوری المالکی به عنوان نخست وزیر این کشور خواهد انجامید، در رویکردی متناقض سعی دارند با جعل هویت و نام برای تروریست های داعش، جنگ آن ها با ارتش و مردم عراق را مشروعیت ببخشند و یا از آب گل آلود ماهی بگیرند و قصه را اختلاف میان شیعه و سنی جلوه دهند. شاید مرور سیاست‌های این رسانه‌ها، نشانگر این واقعیت باشد که داعش در نگاه آنان، منفور است یا …

العربیه

بخش فارسی سایت تلویزیون العربیه وابسته به عربستان سعودی شنبه ۷ خرداد در خبری به با عنوان « نیروهای مالکی هجوم زمینی به شهر تکریت را آغاز کردند» چنین می نویسد:

منابع نظامی در عراق روز شنبه ۲۸-۶-۲۰۱۴ از پیشروی نیروهای مالکی به سمت شهر تکریت، که تحت کنترل شبه نظامیان مسلح است خبر دادند.بر اساس این منابع، نیروهای مالکی با اسلحه سنگین و پوشش هوایی به طرف شهر تکریت در حال حرکت هستند.این در حالی است که نیروی هوایی ارتش عراق روز گذشته و امروز، مناطق تحت کنترل مخالفان مالکی را در فلوجه، تکریت و بیجی مورد هدف قرار داده است…

IMG15352163

همان‌گونه که مشخص است العربیه تلاش می کند چنین القا کند که مساله اصلی، نوری مالکی است. در یک طرف نیروهای مالکی قرار دارند و نه ارتش عراق و درسمت دیگر شبه نظامیان مسلح یا مخالفان مالکی قرار دارند نه داعش!

بی بی سی فارسی

بخش فارسی سایتBBC در بخشی از مقاله ای با عنوان «نوری مالکی، گلوله برفی در جهنم؟» به قلم جیم میور چنین می نویسد:

درحالی‌که شبه نظامیان سنی و شورشیان کم‌کم به بغداد پایتخت عراق نزدیک می‌شوند تلاش کم‌جان برای خنثی کردن بحران سیاسی عراق از سوی کشورهای مختلف هم شدت گرفته است…

بی.بی.سی در جای دیگر این مقاله چنین موضع گیری می کند:

موضع سرسختانه نوری مالکی، تاکیدش روی گزینه نظامی و اصرارش بر گذراندن دوره سوم نخست وزیری می‌تواند تلاش‌های دیپلماتیک را کند و بحران را از این هم که هست بدتر کند.در حقیقت بی.بی.سی سعی در این دارد که با ذکر عنوان «شبه نظامیان سنی» به جای «داعش»، بحران عراق را جنگ اهل سنت با شیعیان القا کند و از سوی دیگر نارضایتی خویش از احتمال نخست وزیری مجدد نوری المالکی را با مقصر جلوه دادن او به نمایش بگذارد.

IMG15353612

البته بی.بی.سی هیچ‌گاه اشاره ای به کمک های مالی و تسلیحاتی که از سوی دولت بریتانیا به طور مستقیم یا غیر مستقیم و با عنوان فریبنده کمک به نیروهای میانه رو به دست تروریست ها رسید و سبب رشد و قدرت گیری گروه هایی همچون داعش در سوریه شد نمی کند.

صدای آمریکا (VOA)

ابوبکر بغدادی رهبر گروهک تروریستی داعش چندی قبل این گروه را به « دولت اسلامی» تغییر نام داد و خود را خلیفه مسلمین جهان معرفی کرد. او همچنین خواستار بیعت مسلمانان جهان با خودش شد. این حرکت موجب تمسخر بسیاری از مسلمانان و واکنش آنان به این موضوع شد.

صدای آمریکا که تاکنون از این گروهک تروریستی با نام‌های «پیکارجویان» و «نظامیان داعش» یاد می کرد.در اقدامی عجیب ۱۳ تیرماه در خبر خود آن ها را با عنوان « رزمندگان اسلام» خواند تا پاسخ دعوت جهانی البغدادی را داده باشد.

IMG15531078

 

در این خبر آمده است: « رزمندگان اسلامی میدان نفتی سوریه را تصرف کردند. پیکارجویان اسلامی میدان نفتی عمده ای را در شرق سوریه، نزدیک عراق تصرف کردند و به مرز تکیه نزدیکتر شدند»

IMG15360938

هفته گذشته صدای آمریکا در خبر حمله هوایی ارتش سوریه به نظامیان داعش که به نقل از نوری مالکی بود. همچنان از لفظ «پیکارجو» استفاده کرد. اما ۹ روز بعد آنها را « رزمندگان اسلام» نامید.

باید منتظر ماند و دید آیا رویکرد این رسانه‌ها در قبال گروهک تروریستی داعش پایدار می‌ماند یا باز هم تغییر نامی دیگر در انتظار تروریست‌های داعش است؟
/مهر

Share