وعده مسئولان استانداری تهران به دختران بازداشت شده در مسابقه والیبال ایران و ایتالیا

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ,شرق نوشت: صبح روز گذشته جمعی از زنان برای اعتراض به ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه به استانداری تهران رفتند؛ هشت‌روز پس از بازداشت زنانی که برای اعتراض به ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه آزادی رفته بودند. درهای ورزشگاه از زمان ورود ایران به لیگ جهانی والیبال روی زنان […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ,شرق نوشت:

صبح روز گذشته جمعی از زنان برای اعتراض به ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه به استانداری تهران رفتند؛ هشت‌روز پس از بازداشت زنانی که برای اعتراض به ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه آزادی رفته بودند. درهای ورزشگاه از زمان ورود ایران به لیگ جهانی والیبال روی زنان ایرانی بسته شده است. همه راه‌ها هم به شورای تامین و استانداری می‌رسید؛ ارگانی که به گفته ساجدی‌نیا و رییس فدراسیون والیبال منع ورود زنان به ورزشگاه را اعلام کرده است.

جمعی ۲۰نفره از زنان و دختران روز گذشته به استانداری رفتند. فراخوانی اعلام نکردند و قصد تجمع هم نداشتند. رفتند تا بتوانند نماینده استاندار را ببینند و اعتراض خود را بیان کنند. حدود ساعت ۱۱ ظهر جمع شدند. نیم‌ساعتی در انتظار اذن ورود در گیت استانداری منتظر ماندند و با روی گشاده مسوولان حفاظت روبه‌رو شدند.

بعد از نیم‌ساعت دو نماینده از طرف استانداری و شورای تامین استان در جمع زنان حاضر شدند. دختران نامه‌ای را با مضمون «جناب آقای هاشمی، استاندار محترم تهران: ما جمعی از زنان ایرانی به نمایندگی از نیمی از جمعیت کشور نسبت به تضییع حقوق ابتدایی زنان در ورود به ورزشگاه جهت تماشای مسابقات والیبال اعتراض داریم. بر اساس قوانین فدراسیون جهانی والیبال ایران موظف شده تا زمینه حضور زنان در ورزشگاه را فراهم سازد و در قانون اساسی هم بر اصل برابری حقوق زن و مرد تاکید شده است. تقاضا داریم نسبت به ارایه و توضیح رسمی دلایل منع حضور زنان تماشاگر و ایجاد زمینه برای حضور دوباره آنها در ورزشگاه اقدام شود» به نمایندگان تحویل دادند و تاکید کردند ما سیاسی نیستیم و تنها می‌خواهیم حق طبیعی ورود به ورزشگاه را داشته باشیم.

یکی از دختران حاضر که چادری هم بود به نماینده استاندار گفت: «من آدم سیاسی‌ای نیستم و با زبان روزه این‌همه راه آمده‌ام تا از حق طبیعی‌ام که ضایع شده دفاع کنم. ما تا یکی، دوسال پیش برای تماشای بازی‌ها به ورزشگاه می‌رفتیم و نه سیاسی هستیم، نه خبرنگار تنها می‌خواهیم حقمان را بگیریم.»

یکی دیگر از دختران حاضر؛ روایت حضور و تجمع اعتراض‌آمیز روز جمعه ۳۰ خردادماه بازی ایران – ایتالیا جلو ورزشگاه آزادی را برای نماینده استاندار بازگو و از بازداشت برخی زنان حاضر در تجمع از سوی نیروی انتظامی گله می‌کند.
نماینده استاندار شماره تماس حاضران را گرفت و عنوان کرد: «استاندار پیگیر موضوع می‌شود و ظرف یکی، دوروز آینده نتیجه پیگیری‌ها را اعلام می‌کند.» او گفت که «استانداری و شورای تامین هیچ منعی برای حضور زنان در ورزشگاه ندارند و امکان دارد پای بخشنامه‌ای در میان باشد و آنان پیگیر خواهند بود.»

درحالی‌که کمتر از دوهفته دیگر فدراسیون جهانی والیبال قرار است منع حضور زنان ایرانی در ورزشگاه برای تماشای مسابقات والیبال را بررسی و در این‌باره اعلام نظر کند، کلاف ممنوعیت حضور زنان از آنچه هست پیچیده‌تر شده. در حالی‌که روحانی، وزیر ورزش‌وجوانان، معاون امور زنان ریاست‌جمهوری و حالا استاندار و شورای تامین موافق حضور زنان در ورزشگاه هستند پس این ممنوعیت از طرف کدام ارگان و نهاد صادر شده است؟
ممنوعیتی که امکان دارد برای بلندقامتان والیبال ایران که با تلاش فراوان بر قله والیبال جهان ایستاده‌اند‌ گران تمام شود و حتی هزینه سقوط به لیگ پایین‌تر را به والیبال ایران تحمیل کند. چرا که لیگ جهانی والیبال سه شرط را برای حضور ایران در لیگ جهانی اعلام کرده است، «اول اینکه پخش بازی‌ها با قابلیت «اچ دی» باشد، دوم اینکه سیستم ویدیوچک در لیگ الزامی است و سوم اینکه زنان باید بتوانند در ورزشگاه حضور داشته باشند.»
داورزنی، رییس فدراسیون والیبال در این زمینه گفته است: وقتی قرار شده تیم‌ملی والیبال ایران از گروه B، یک‌درجه صعود کند و به گروه A بیاید، FIV سه شرط مهم و تاثیرگذار تعیین کرده. یکی از این شروط حضور زنان در ورزشگاه بود. برای بازی ایران و ژاپن دو، سه‌هزارنفر خانم به ورزشگاه آمدند، در بازی بعدی این تعداد کمتر شد و در نهایت در بازی بعد از آن، بانوان از ورود به ورزشگاه منع شدند. داورزنی گفت: ابتدا برای ورود زنان جلساتی با شورای تامین برگزار شد اما درست در روز بازی، آن اتفاقی که باید بیفتد، نیفتاد!
حالا باید در انتظار جواب استاندار به نامه و درخواست زنان ماند، اگر چه نمایندگان زن مجلس و مشاور وزیر کشور در امور بانوان می‌گویند رفتن به ورزشگاه مساله زنان نیست.
هرچند از بازی ایران – برزیل ورود زنان خبرنگار هم به ورزشگاه آزادی برای تهیه گزارش و خبر از مسابقات والیبال تا پایان لیگ جهانی ممنوع شده است اما زنان هنوز امیدوار به بازشدن کلاف سردرگم حضورشان هستند در حالی‌که مشخص نیست پای کدام ارگان در این منع در میان است.

Share