رییس جمهور در مراسم بزرگداشت روز صنعت و معدن

برخی غصه نخورند؛ما انقلاب و ارزش‌ها را می‌شناسیم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا روحانی به تلاش دولت و تیم مذاکره‌کننده اشاره کرد و گفت: من قول می‌دهم که کاسه تحریم شکسته شده و هیچ بندزنی نمی‌تواند این کاسه شکسته را به حالت اول بازگرداند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رئیس‌جمهور با طرح این پرسش که “چرا بسیاری از صنایع ما پس از ۴۰ یا ۵۰ سال هنوز توان رقابت ندارند؟” تاکید کرد:‌ اگر حمایت در کنار رقابت نباشد، این حمایت مخرب است.

rohanipati-9-20حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در مراسم بزرگداشت روز صنعت و معدن با بیان اینکه “کشور دارای بزرگترین مخازن نفت و گاز جهان است و به آبهای آزاد متصل بوده و از مزیت‌های تجاری و مراکز تحقیقاتی متعددی برخوردار است”، گفت: با این وجود چگونه است که ما هنوز نمی‌توانیم بگوییم ما کشوری صنعتی هستیم؟

وی همچنین افزود: آیا اشکال از برنامه اول و دوم و چهارم و پنجم است یا برنامه‌ریزی دولت یا قانون مجلس یا سیاست‌های کلی و چشم‌انداز ۲۰ ساله است؟ اگر انرژی را به قیمت جهانی تحویل دولت دهیم، آیا تولید کشور قدرت صادرات دارد؟ اگر درهای کشور را باز و تعرفه را کنار بگذاریم، تولید کشور توان رقابت با منطقه و جهان را دارد؟

رئیس‌جمهور در ادامه صحبت‌های خود با تاکید بر عزم دولت برای مهار تورم و خروج کشور از شرایط رکود، به آمارهای ارائه شده از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره رشد تولید در برخی حوزه‌ها، اظهار کرد: بر این اساس، اولین گام برای شکستن رکود برداشته شده است.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود به تلاش دولت و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای اشاره کرد و گفت: من قول می‌دهم که کاسه تحریم شکسته شده است و هیچ بندزنی نمی‌تواند این کاسه شکسته را به حالت اول بازگرداند.

وی اضافه کرد: دولت، وزارت امور خارجه و تیم مذاکره‌کننده، در مذاکرات می‌دانیم که چه می‌کنیم و به حول و قوه الهی به نتیجه نهایی خواهیم رسید.

برخی غصه نخورند؛ ما انقلاب و ارزش‌ها را می‌شناسیم

وی با بیان اینکه “ما به راه خود ادامه می‌دهیم”، اظهار کرد: به تمام دوستان، ارزش‌مداران و عزیزان با زبان آرام و روان عرض می‌کنم که ما انقلاب خود را می‌شناسیم، از ارزش‌های انقلاب اسلامی آگاهی داریم، این ارزش‌ها را می‌دانیم، عزت ملی‌ خود را پاک می‌داریم. آنها خیلی غصه نخورند. ما می‌دانیم چه‌کار می‌کنیم.

روحانی ادامه داد: وزارت خارجه و تیم مذاکره‌کننده ما کاملاً تخصص لازم را برای حرف زدن در برابر شش قدرتی که در روبروی ما قرار دارند، داراست، سبک و سیاق مذاکرات را می‌داند، تجربه کافی دارد و می‌دانیم که سخت است ولی راه را تا موفقیت نهایی به حول قوه الهی ادامه خواهیم داد.

 افراط، خشونت و درشت‌گویی به نفع هیچ کشوری نیست

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود، به اهمیت ارتباط و تعامل با کشورهای همسایه اشاره کرد و گفت: روابط‌مان را با کشورهای همسایه نزدیک و نزدیک‌تر می‌کنیم و اگر یکی – دو همسایه داریم که هنوز آنها تمایلی نشان ندادند، ما علامت لازم را برای یک رابطه خوب به آنها داده‌ایم. ما می‌خواهیم با همسایگان خود روابط دوستانه، برادرانه، صمیمانه و با حسن همجواری داشته باشیم و این را به نفع کشور، همسایگان و ملت‌های منطقه می‌دانیم.

وی ادامه داد: برای ایجاد ثبات، آرامش و جلوگیری از جنگ و اختلاف در منطقه، تمام توان خود را به کار گرفته‌ایم و خواهیم گرفت و می‌دانیم افراطی‌گری، خشونت، درشت‌گویی و دخالت در امر این و آن به نفع هیچ کشوری نیست. روابط خوب با کشورهای همسایه، امنیت و ثبات در منطقه نه تنها برای صنعت کشور و تولید کشور بلکه برای آرامش مردم و منطقه نیز امری ضروری است و این راه را ادامه می‌دهیم.

روحانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اهمیت رونق در امر تولید اظهار کرد: برای تحقق این امر ما در شرایطی هستیم که دولت باید به بخش تولید کمک کند و ما این کار را انجام می‌دهیم؛ البته بانک‌های ما در حد لازم توانمند نیستند و باید توانمندی لازم را کسب کنند. برای این امر جلسات متعددی تاکنون برگزار شده و برگزار خواهد شد تا تأمین آنچه را که شما سرمایه در گردش می‌نامید، تحقق پیدا کند اما می‌دانیم که این کار یک ضرورت است.

 برای کمک به بخش تولید، تقسیم‌بندی‌هایی انجام می‌دهیم

وی با بیان اینکه “برای کمک به بخش تولید، ما تقسیم‌بندی انجام می‌دهیم و نمی‌توانیم همه را یکسان ببینیم”، تصریح کرد: آنهایی که در سخت‌ترین شرایط کشور یعنی در شرایط تحریم و مشکلاتی که وجود داشت توانستند خود را نگه دارند و به تولید ادامه دهند، اگر امروز برای رشد تولید خود نیاز به کمک دارند، برای حمایت شدن در اولویت هستند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: اولویت دوم برای حمایت، مربوط به بخش‌های تولیدی است که دچار مشکل شده‌اند ولی این مشکل از درون نبوده بلکه از بیرون به آنها تحمیل شده است. مثلاً خواسته‌اند مواد اولیه یا قطعه‌ای را وارد کنند ولی در این ارتباط دچار مشکلاتی شده‌اند؛ از جمله تحریم بانکی، تحریم کشتیرانی و مسائل اینچنینی.

روحانی به بحث معوقات بانکی نیز اشاره کرد و گفت: در بحث معوقات بانکی که برخی از تولیدکنندگان دچار آن هستند، در برخی از موارد تولیدکننده مقصر نبوده است و باید آن را یاری کنیم ولی برخی از موارد مقصر بوده که در این صورت باید تاوان تقصیر خود را بپردازد.

وی با تاکید بر اینکه “نمی‌شود همه را یک‌طور نگاه کرد و باید تقسیم‌بندی کرد و اولویت‌ها را در این زمینه مشخص کرد و کمک‌ها بر اساس اولویت‌ها تنظیم شود”، خاطرنشان کرد: اصل کمک و همفکری در شرایط فعلی ضروری است.

  فعالیت کارگروه ویژه برای خروج از شرایط رکود

رئیس‌جمهور با اعلام این خبر که کارگروهی ویژه برای رونق و خروج از رکود تشکیل شده است، گفت: این کارگروه در حال فعالیت است. اقداماتی انجام شده که اطلاع دارید؛ البته در برخی از موارد اشتراک نظر وجود دارد. در برخی از موارد نیز اختلاف نظرهایی وجود دارد که ان‌شاءالله در شورای هماهنگی اقتصاد که در هفته‌های آینده برگزار می‌شود موارد اختلافی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

روحانی ابراز امیدواری کرد که “ان‌شاءالله تا پایان تیرماه بسته حمایتی برای رونق و شکستن رکود، آماده، عملیاتی و اجرایی شود”.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با طرح این پرسش که “چرا بسیاری از صنایع ما پس از ۴۰ یا ۵۰ سال هنوز توان رقابت ندارند؟” تاکید کرد:‌ اگر حمایت در کنار رقابت نباشد، این حمایت مخرب است.

وی با بیان اینکه “کشور دارای بزرگترین مخازن نفت و گاز جهان است و به آبهای آزاد متصل بوده و از مزیت‌های تجاری و مراکز تحقیقاتی متعددی برخوردار است”، گفت: با این وجود چگونه است که ما هنوز نمی‌توانیم بگوییم ما کشوری صنعتی هستیم؟ آیا اشکال از برنامه اول و دوم و چهارم و پنجم است یا برنامه‌ریزی دولت یا قانون مجلس یا سیاست‌های کلی و چشم‌انداز ۲۰ ساله است؟ اگر انرژی را به قیمت جهانی تحویل دولت دهیم، آیا تولید کشور قدرت صادرات دارد؟ اگر درهای کشور را باز و تعرفه را کنار بگذاریم، تولید کشور توان رقابت با منطقه و جهان را دارد؟

رئیس‌جمهور در ادامه صحبت‌های خود با تاکید بر عزم دولت برای مهار تورم و خروج کشور از شرایط رکود، به آمارهای ارائه شده از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره رشد تولید در برخی حوزه‌ها، اظهار کرد: بر این اساس، اولین گام برای شکستن رکود برداشته شده است.
سال‌های ۸۴ تا ۹۲ گذشت؛ تصمیم فردی و بدون مشورت نمی‌گیریم

rohani-12-16وی خطاب به شرکت‌کنندگان در این جلسه، صنعتگران و سرمایه‌گذاران، گفت: والله و بالله و تالله سال‌های ۸۴ تا ۹۲ گذشت و تکرار نمی‌شود. دولت یازدهم خود را خادم مردم می‌داند و هیچ تصمیم فردی اتخاذ نمی‌کند و هیچ تصمیمی را بدون مشورت و شورهای چندین باره اعلام نمی‌کند و اگر تصمیمی را اعلام کرد و اشتباه بود برای آنهایی که دولت را نقد می‌کنند و این اشتباه را متذکر می‌شوند احترام و تواضع قائل است و هم دست‌های آنها را می‌بوسیم.

روحانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد: ما باید خودمان را آماده کنیم، بانک‌های ما باید کمربندهای خود را برای کمک ببندند، بازار سرمایه باید وارد عمل شود، بنگاه‌های بزرگ بر روی بازار سرمایه تکیه کنند و بنگاه‌های کوچک که توان آنچنانی ندارند به بانک‌ها متکی شوند. بانک‌ها باید قدم به قدم دست از بنگاه‌داری بردارند، بانک‌ها باید امانتدار باشند و واسطه خوبی بین مردم و بنگاه‌های اقتصادی باشند.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه “راه و روش بانک‌ها باید اصلاح شود”، گفت: بازار سرمایه نیز باید فعال‌تر شود؛ البته در کنار آن باید زمینه را برای ورود سرمایه‌گذاری خارجی به کشور آماده کنیم، چراکه سرمایه داخلی ما برای تمام طرح‌هایی که در نظر داریم و می‌خواهیم انجام دهیم بعضا کافی نیست. باید سرمایه خود ایرانیانی که در آن طرف سرمایه‌گذاری شده است به داخل آورده شود و ایرانیان خارج از کشور و سرمایه‌گذاران خارجی را به سرمایه‌گذاری در داخل کشور تشویق کنیم.

هیچ اختلاف نظری بین قوا برای تحقق سیاست‌های کلی وجود ندارد

وی خطاب به حاضران در مراسم ادامه داد: در این راستا آنچه را که دولت لازم است تصویب کند، انجام می‌دهد. شما نیز از دولت بخواهید و آنچه را که نیاز است مجلس تصویب کند، ما به مجلس ارائه می‌کنیم. امروز هیچ اختلاف نظری بین دولت، مجلس، قوه قضائیه و سیاست‌های کلی ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری از جمله اقتصاد مقاومتی و چشم‌انداز بیست ساله برای تحقق هدف ما که شکستن رکود، ایجاد رونق و صنعتی کردن کشور است وجود ندارد.

روحانی به اهمیت صنعتی شدن کشاورزی نیز اشاره کرد و با بیان اینکه “ان‌شاءالله باید رشد ما در سال ۹۳ مثبت شود”، یادآور شد: سال گذشته رشد ما مثبت نبود و سال قبل‌تر از آن یعنی ۹۱ را نیز شما خبر دارید. بانک مرکزی اخیرا اعلام کرده که رشد ما در سال ۹۱ منفی ۶.۸ بوده است.

ظرفیت صنعتی شدن داریم ولی هنوز صنعتی نشده‌ایم

به گزارش ایسنا، رئیس‌جمهور در بخش‌های آغازین صحبت خود نیز با تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و همچنین تبریک روز صنعت و معدن، گفت: بسیاری از کشورهای دنیا صنعتی شدند به خاطر اینکه صاحب منابع گاز بودند. بسیاری از کشورها صنعتی شدند به خاطر اینکه معادن غنی در اختیار داشتند و برخی از کشورها نیز صنعتی شدند چون در کنار آب‌های آزاد بودند و می‌توانستند با جهان خارج در ارتباط باشند. برخی از کشورها نیز صنعتی شدند چون در منطقه جغرافیایی خاص بودند و می‌توانستند کشورهای مختلف را به یکدیگر وصل کنند و برخی دیگر نیز صنعتی شدند به خاطر توسعه انسانی، داشتن دانشگاه‌های بزرگ، دانشکده‌های صنعتی، اساتید، محققان و تلاشگران بزرگ.

وی افزود: کشوری که همه اینها را دارد یعنی هم توسعه انسانی دارد، هم دارای بزرگ‌ترین مخازن گاز جهان است و جزو کشورهای بزرگ دارای مخازن نفت است، کشوری که دو هزار کیلومتر به آب‌های آزاد جنوب و حتی در شمال به نحوی متصل به آب‌های آزاد است، کشوری که می‌تواند از مزیت‌های تجاری برخوردار باشد، کشوری که می‌تواند شرق و غرب و شمال و جنوب را به هم متصل کند، کشوری که این همه دارای دانشجو، دانشگاه، صاحب‌نظر، نابغه و مراکز تحقیقاتی است و بیش از نیم قرن سابقه حرکت صنعتی در این کشور وجود دارد چطور هنوز ما نمی‌توانیم بگوییم صنعتی شده‌ایم. اشکال کار از کجاست؟ آیا اشکال از برنامه‌های توسعه است؟ آیا اشکال از برنامه‌ریزی دولت و یا قانون مجلس است؟ آیا اشکال از سیاست‌های کلی و چشم‌انداز بیست ساله است؟

روحانی با اشاره به اینکه “باید ببینیم اشکال کار از کجاست”، خاطرنشان کرد: جمله‌ای می‌خواهم بگویم؛ خواهش می‌کنم آن را گزنده تلقی نکنید. اگر انرژی را به قیمت جهانی تحویل تولید بدهیم آیا تولید کشور ما قدرت صادرات لازم برخوردار است؟ اگر درهای کشور را باز کنیم و تعرفه را کنار بگذاریم و حمایت از تولید را کنار بگذاریم آیا تولید کشور ما توان رقابت با منطقه و جهان را دارد؟ مگر می‌شود در یک کشور برای همیشه از صنعت حمایت کرد؟ نوزاد و نوجوان نیاز به حمایت دارند اما جوان بالغ، توانا و رشیدی که بیش از ۴۰ و ۵۰ سال از عمر آن گذشته آیا باز نیاز به حمایت دارد؟ آیا در آن صورت می‌توانیم بگوییم که آن جوان در مسیر رشد و پیشرفت قرار می‌گیرد؟

حمایت بدون رقابت، مخرب است

رئیس‌جمهور همچنین با تاکید بر اینکه “حمایت باید در کنار رقابت باشد”، تصریح کرد: اگر حمایت باشد ولی در کنار آن رقابت نباشد، این حمایت مخرب است. چرا بسیاری از صنایع ما بعد از ۴۰، ۵۰ سال قدرت رقابت ندارند؟ و در برخی از نامه‌هایی که در این مدت به رئیس‌جمهور و دولت داده شده گفته شده که اگر دو مرکز بزرگ برای این صنعت وجود دارد مبادا مبادا که مرکز سومی تأسیس شود. تا چه موقع باید از این صنعت حمایت شود؟

دولت، تولیدگر و قانونگذار، مذاکرات برد – برد کنند

وی با طرح این پرسش که “صنعت باید چگونه روی پای خود بایستد؟” گفت: آنهایی که تجربه بلندمدت و طولانی در تولید و صنعت دارند، بیایند و با هم بنشینیم و در این زمینه گفت‌وگو کنیم. گفت‌وگو برای این است که مذاکرات برد – برد حاصل شود. مذاکرات برد – برد تنها با خارجی‌ها نیست. دولت و بخش خصوصی، تولیدگران، قانون‌گذاران و اینها نیز باید مذاکرات برد – برد داشته باشند. در کنار هم بنشینیم و ببینیم که مشکل از کجاست.

روحانی با بیان اینکه “ما در کنار دو سرمایه طبیعی و انسانی نیازمند سرمایه اجتماعی هستیم”، تاکید کرد: ما باید به هم اعتماد داشته باشیم. باید به آینده اعتماد داشته باشیم. باید همه به قانون احترام بگذرایم. باید ثبات و امنیت را در آینده کشور ببینیم و مطمئن شویم که دولت دولتی نیست که در یک جلسه بدون مشورت و مطالعه تصمیم‌گیری کند. باید مطمئن شویم که این دولت، دولتی توانمند است و قادر است ثبات و آرامش بازار را نگه دارد.

اولین قدم برای شکستن رکود برداشته شده است

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع تورم اشاره کرد و گفت: شما امروز در موضوع تورم می‌بینید که دولت به آنچه که قول داده و اعلام کرده، عمل کرده است. امروز تورم نقطه به نقطه ما ۱۴.۷ درصد است. در واقع تورم نقطه به نقطه در کشور از ۴۳ درصد در حال حاضر به زیر ۱۵ درصد رسیده است و این باید برای صاحبان حرف و کار، کارآفرینان و صنعتگران ما اطمینان‌بخش باشد. ما روند کاهش تورم در سال جاری را ادامه می‌دهیم.

وی یادآور شد: در ماه خرداد، قیمت مواد خوراکی نه تنها افزایش نداشته است بلکه در مواردی کاهش داشته است و نرخ تورم ماهانه به صورت متوسط حدود یک درصد یا زیر یک درصد بوده است. در خرداد ماه این میزان ۰.۸ درصد بوده است و این به نوعی اطمینان‌دهی به جامعه است؛ نوعی ثبات، حرکت معقولانه و کنترل شده به سمت جلو.

روحانی ادامه داد: ما با مشورت با کارشناسان به این نظر رسیدیم که در زمانی که تورم بسیار فزآینده است و حرکت آن سریع است و همزمان رکود وجود دارد، در قدم اول باید تورم را مهار کنیم و در کنار آن برای شکستن رکود که سخت‌تر از مهار تورم است، اقدام کنیم. امروز می‌توانیم بگوییم اولین قدم برای شکستن رکود برداشته شده است و ما شاهد رشد و تولید در خودروهای سبک، فولاد، پتروشیمی، لوازم خانگی و … هستیم. در زمینه گاز و تولید نفت قدم‌های مهمی را برداشته‌ایم و چهار فاز در بخش گاز در پارس جنوبی تا پایان امسال به تولید می‌رسد و چهار فاز دیگر در سال بعد به تولید خواهند رسید. رشد تولید در نفت نیز آغاز شده و ادامه پیدا کرد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه “وزیر محترم نفت اعلام کردند که سرمایه لازم برای تغییر همه وسایل گازی در اختیار گذاشته می‌شود”، اظهار کرد: در بخش حمل و نقل و در زمینه مترو نیز اینچنین است. ما ناچار هستیم یکسری خودرو را با سوخت کم وارد کنیم. ناوگان حمل و نقل ما نیاز به تحرک دارد. ما نمی‌توانیم مدام خواهش کنیم و بگوییم در زمینه خودرو یک حرکت سریع کیفی رخ بدهد ولی این حرکت رخ ندهد.

وی افزود: در زمینه صنعت یکسری محدودیت‌ها دولت ایجاد می‌کند که این محدودیت‌ها به نفع کشور است؛ البته یکسری محدودیت‌هایی وجود دارد که به ضرر است و باید برداشته شود. برخی از این محدودیت‌ها عقلانی و ناصحیح است و البته برخی از آنها نیز درست و عقلانی است. اگر در زمینه تولید پیچ و خم‌های غیرضروری برای دادن مجوز پیش پای تولیدگران ما باشد این به معنای محدودیت غیرعقلانی و ناصحیح است که باید برداشته شود.

روحانی همچنین گفت: اگر در بخش‌هایی از سیستم اداری ما فساد وجود دارد این به معنای محدودیت غلط و غیرعقلانی است که باید مبارزه کرد. اگر رانت وجود دارد با آن نیز باید مقابله کرد اما همان‌طور که اشاره کردم برخی از محدودیت‌ها عقلانی و درست است. اگر برای صنعت در زمینه رعایت مسائل زیست محیطی و سلامت هوا محدویت قائل می‌شویم این محدودیت لازم و ضروری است و باید انجام شود.

صنعت باید به نفع مردم و جامعه تمام شود

وی با تاکید بر اینکه “صنعت باید به نفع مردم و جامعه تمام شود”، گفت: اگر صنعتی است که محیط را آلوده می‌کند باید برای آن صنعت محدودیت قائل شد و این ضروری است. گاهی لازم است که تکنولوژی تغییر کند و نوآوری ایجاد شود. اگر محدودیت برای ایجاد امنیت برای مردم باشد مثلا در خودروها بگوییم از وسایلی استفاده شود که امنیت جانی مردم حفظ شود این محدودیت ضروری است.

روحانی در پایان گفت: ‌در واقع دولت در برخی از مواقع در راستای سلامت، امنیت جامعه و نسل‌های آینده محدودیت‌هایی ایجاد می‌کند اما در جاهایی که این محدودیت‌ها مشکل‌آفرین است و مفید نیست دولت باید در برابر این محدودیت‌ها مقابله کند.

پیش از صحبت‌های رییس‌جمهور در این مراسم از یازده نفر از پیشکسوتان معدنی، صنعتی، طرح‌های نمونه صنعتی، صنایع معدنی نمونه و … تقدیر شد.

در این مراسم علاوه بر رئیس‌جمهور، تعدادی از نمایندگان مجلس، حسین فریدون دستیار ویژه رئیس‌جمهور، محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهور، سیدحسین هاشمی استاندار تهران و همچنین رئیس و تعدادی از اعضای اتاق بازرگانی و فعالان عرصه صنعت و معدن، رؤسای سازمان‌های صنایع و معادن استان‌های کشور، رؤسای تشکل‌های صنعتی و معدن، اعضای خانه صنعت و معدن حضور داشتند.

/ایسنا

Share