با مواردبسیارناهنجار برخوردشود

مطهری در جلسه کمیسیون فرهنگی درمورد ساپورت پوشان چه گفت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،مساله بدحجابی بدل به یک مسئله داغ در ایران شده‌‌است تا جایی که «وزیر کشور» به همین منظور به مجلس احضار شد و اولین کارت زرد را از نمایندگان پارلمان گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، آرمان نوشت:

مساله بدحجابی بدل به یک مسئله داغ در ایران شده‌‌است تا جایی که «وزیر کشور» به همین منظور به مجلس احضار شد و اولین کارت زرد را از نمایندگان پارلمان گرفت. نکته جالب اینکه نقش محوری در طرح این پرسش را از وزیر کشور، دکتر علی مطهری نماینده مردم تهران و از حامیان روحانی در مجلس داشت.

motahariحضور وزیر کشور در مجلس و نمایش زنان «ساپورت‌پوش» حاشیه‌های فراوانی برای مجلس به وجود آورد. خود مطهری این تناقض را اینگونه شرح می‌دهد: «وقتی ما حرفی درباره وضعیت حجاب در جامعه می‌زنیم حتما بخشی از طیف اصلاح‌طلب ناراحت می‌شوند یا وقتی از حقوق ملت و آزادی بیان حرف می‌زنیم بخشی از اصولگرایان ناراحت می‌شوند. یا مثلا درباره موضوع حصر از وزیر دادگستری سوال دارم که مطمئنم این سوال هم به مذاق برخی خوش نمی‌آید اما من کاری به خوش‌آمد و بدآمد دیگران ندارم، چون حرف خودم را می‌زنم یعنی آنجا که تشخیص بدهم باید حرفی باید زده شود،‌ قطعا می‌گویم و این را هم می‌دانم که برخی ناراحت می‌شوند اما خب چاره‌ای هم نیست؛ من به حرفی که می‌زنم اعتقاد دارم.»

مطهری به نقش وزیر کشور در بحث حجاب اشاره می‌کند و می‌گوید: فرض کنید وقتی پدیده‌ای که برخلاف پوشش اسلامی است در جامعه پیدا شد،‌ دولت وظیفه دارد؛ یعنی دولت نمی‌تواند بگوید خود مردم باید بفهمند و فرهنگشان بالا بیاید. کار فرهنگی جای خود ولی دولت اینجا وظیفه دارد یعنی باید مانع شود و اجازه ندهد که این روند در جامعه رسمیت پیدا کند.

برای همین از وزیر خواستیم که به کمیسیون بیاید و در این باره بحث‌های زیادی شد. حتی ما گفتیم که اگر شما بخشنامه کنید که این نوع پوشش را نمی‌پذیرید و ورود افراد با این پوشش به ادارات دولتی ممنوع است،‌ ما سوالمان را پس می‌گیریم چون احساس می‌کنیم شما اقدامی می‌کنید اما این اتفاق نیفتاد. بحث ما این است که وقتی مردم احساس کنند دولت سر این قضیه حساسیت دارد و مخالف این کار است،‌ خود به خود ۵۰ تا ۶۰ درصد مشکل حل می‌شود. بحث ما این بود که این موضوع از سوی وزارت کشور اعلام و بخشنامه‌ای برای ادارات دولتی صادر شود.

نماینده مردم تهران در مجلس در واکنش به این سوال که شما خیلی آرمانی به مقوله حجاب و عفاف نگاه نمی‌کنید؟ گفت: «من دارم حکم اسلام را می‌گویم. من می‌گویم آنجا که امر به معروف و نهی از منکر مستلزم اِعمال قانون و اقدام عملی باشد،‌ این وظیفه دولت است و وظیفه مردم نیست؛ پس دولت نمی‌تواند از زیر بار این مسئولیت شانه خالی کند. البته من نمی‌گویم که با هر نوع بدحجابی مقابله عملی شود یعنی نباید با کوچکترین نقصی که در پوشش فردی وجود دارد،‌ برخورد عملی شود. ‌من می‌گویم باید با این موارد بسیار ناهنجار مثل همان ساپورت پوشیدن که باب شده است، برخورد شود؛ اینجا دولت نمی‌تواند سکوت کند.»

مطهری در بخش دیگری از این مصاحبه با تاکید بر اینکه اعتقاد ندارد با هر نوع بدحجابی مقابله عملی شود ادامه می‌دهد: «ما نمی‌گوییم اصل ساپورت پوشیدن اشکال دارد؛ یکی با مانتویی که تا پایین زانوست ساپورت می‌پوشد و کسی هم نمی‌تواند به آن ایراد بگیرد؛ پس با اصل ساپورت پوشیدن مخالف نیستیم. در واقع اعتراض ما به آن پوشش ساپورتی است که کل حجم بدن را نشان می‌دهد و این نوع پوشش قطعا حجاب نیست. ببینید برخی می‌گویند که حتی نباید اجازه فروش ساپورت را هم داد که خب این هم درست نیست.»

Share