سام سکوتی

کیش شخصیت در مدیریت کشور

کیش شخصیت در مدیریت کشور در خبرها آمده است که بانک مرکزی بنا دارد برای شارژ تلفن‌های همراه از طریق سیستم بانکی، هزینه منظور کند و از تاریخ ابلاغ آن برای شارژ سیم کارت های خود علاوه بر مالیات ٨ درصدی، هزینه‌ای نیز بابت حق بانک کسر خواهد شد! چندی پیش بانک مرکزی نیز برای […]

کیش شخصیت در مدیریت کشور
sokotiدر خبرها آمده است که بانک مرکزی بنا دارد برای شارژ تلفن‌های همراه از طریق سیستم بانکی، هزینه منظور کند و از تاریخ ابلاغ آن برای شارژ سیم کارت های خود علاوه بر مالیات ٨ درصدی، هزینه‌ای نیز بابت حق بانک کسر خواهد شد!
چندی پیش بانک مرکزی نیز برای اطلاع رسانی در مورد مانده حساب، مبلغی را به بهانه کاهش تراکنش‌های بانکی لحاظ کرد که با سیستمی که بنا دارد الکترونیکی شود، همسو به نظر نمی‌رسد!
در اینکه کدام روش درست است یا غلط و آیا روش جدید متناسب با ذائقه ایرانی‌ها است یا خیر، بحث‌های زیادی شده و می‌شود اما در اینکه بانک ها مرسوم بودن چنین شیوه‌ای را دست آویز خود قرار می‌دهند، می‌شود بانک لویدز انگلستان را با سیستم بانکی ایران مقایسه کرد. هرگونه تراکنشی از طریق ایمیل یا پیامک بدون فوت وقت به شما اطلاع رسانی می‌شود و تفاوتی بیت زمان واریز و برداشت وجود ندارد که در برخی از بانک های ما زمانی که مبلغی از حساب مشتری کسر می‌شود، همان لحظه اعمال می‌شود اما در زمان واریز مبلغ بعضا تا ٢۴ ساعت زمان می‌برد تا اطلاع رسانی صورت گیرد.
در کشوری که سال‌ها زودتر از ما الکترونیکی شده است، هر ماه گزارش عملکرد حساب به صورت مکتوب و در سربرگ های بانک به آدرس مشتری ارسال می‌شود تا در جریان کلیه امور انجام شده و تمامی تراکنش‌های بانکی خود قرار بگیرد و اینکه سندی مکتوب و ممهور به مهر بانک در اختیار داشته باشد تا در صورت اختلاف حساب بین بانک و مشتری، مشتری سندی محکمه پسند در اختیار داشته باشد.
در بیشتر سیستم‌های بانکی جهان، هزینه تمام شده انجام کارهای بانکی و اداری از طریق اینترنت کمتر از مراجعه حضوری است و تنها کشور ایران است که سعی دارد این رابطه را معکوس کند.
در کشوری که دولت تمام سعی خود را در کنترل ترافیک در شهرهای بزرگ به کار می‌بندد، جایی که سعی در کاهش استفاده از کاغذ کلید خورده است، چرا باید خرید شارژ کاغذی از تهیه شارژ به صورت الکترونیکی ارزان‌تر تمام شود و آیا این در تضاد آشکار با سیاست‌های زیست محیطی نیست؟! چرا مشکل قائم به شخص بودن تصمیمات در کشور ما مرتفع نمی‌شود؟! همگان اذعان دارند که چندی از مصوبات مجلس در دوره دولت مهرورز فقط و فقط برای مدیریت رفتار شخصی عده‌ای خاص به قانون بدل شده است، عدم تمکین رئیس سازمان تربیت بدنی و شکل گیری وزارت ورزش و جوانان که وجه جوانان آن مسکوت و مغفول مانده است، بحث آموزش و پرورش که مقام عالی وزارت دولت اهل مهر و محبت به نظر مجلس تمکین نکرد و منویات شخصی خود را از میان قوانین خاک خورده پیشین، اجرایی کرد و خیلی دیگر از تصمیمات کلان که تصمیم فردی، مسئولی خاص مبنای اجرایی شدن آن بود و می‌شود نه قانون مدون و جامع که راه هرگونه اعمال نظر شخصی را محدود کند.
درکنار تمامی هزینه‌های بازگشت به دوران ماقبل الکترونیک، از قبیل سنگین شدن ترافیک و مصرف بنزین بیشتر و در نتیجه آلودگی ریه‌های مردم و سخت‌تر شدن تنفس زمین، اوقات تلخی کارمندان به دلیل فشار کاری بیشتر ، ” کیست که نپذیرد کارمندان بانک از پرکارترین کارمندان کشور هستند”، زمان مردم است که در صف ها و مسیر ها تلف می‌شود.
امروز نیز رئیس کل بانک مرکزی سعی در اجرای برنامه‌هایی برای کنترل سیستم بانکی می‌کند که بیشتر از آن‌ که کارشناسی باشد، فرد قیاسی است و ایشان نظر و استاندارد‌های شخصی خود را ملاک عمل قرار داده‌اند که شایسته است مجلس در مقابل تصمیماتی که مبنای حقوقی و عرفی درستی ندارند، ایستادگی کند و اجازه ندهد داستان کیش شخصیت که به نظر می‌رسد در پس ذهن برخی مدیران باقی مانده است، نهادینه شود.

سام سکوتی بداغ
پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share