باحضور رئیس مرکز پیش بینی زلزله

سمینار سونامی در سواحل استان گیلان برگزار شد+عکس

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سمینار سونامی در سواحل استان گیلان با سخنرانی دکتر مهدی زارع رئیس مرکز پیش بینی زلزله ایران برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سمینار سونامی در سواحل استان گیلان با سخنرانی دکتر مهدی زارع رئیس مرکز پیش بینی زلزله ایران برگزار شد.

D7 به  نقل از روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان، مصادف با ۳۱ خرداد سالروز زلزله منجیل و رودبار در سال ۱۳۶۹ ، گروه تخصصی عمران سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان سمینار یک روزه بررسی خطر سونامی در سواحل استان گیلان و معرفی سامانه هشدار زلزله و سونامی گیلان با سخنرانی دکتر مهدی زارع رئیس مرکز پیش بینی زلزله ایران برگزار کرد. در این سمینار مهندس هادی الماسی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان، اعضای گروه تخصصی عمران، دکتر علی صدر ممتازی و مهندسین عضو در سالن اجتماعات سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان حضور داشتند.
در ابتدای سمینار مهندس هادی الماسی ضمن خوش آمدگویی به دکتر زارع و شرکت کنندگان در سمینار ضمن گرامی داشت یاد و خاطره از دست رفته گان زلزله سال ۶۹ گفت : زلزله سال ۶۹ در استان گیلان ، درس بزرگی برای متخصصین حوزه ساخت و ساز جهت توجه بیشتر به موضوع زلزله و ایمن سازی ، سازه ها در مقابل زلزله بود که برگزاری این سمینار می تواند باعث ارتقا سطح دانش مهندسان در زمینه زلزله شود.
دکتر مهدی زارع ، رئیس مرکز پیش بینی زلزله ایران در مورد آخرین وضعیت گسل های گیلان و احتمال وقوع زلزله در آینده گفت : برای تبیین این موضوع می بایست سه عامل پیشینه تاریخی و بزرگای زلزله ها در منطقه ، طول ( و ابعاد پهنه ) گسل زمینلرزه ای که در یک رخداد به صورت ناگهانی می تواند در یک ناحیه گسیخته شود و بزرگای زمینلرزه ها که از مساحت و ابعاد زمینلغزش های بزرگ روی گسل ها تخمین زده می شود ، بررسی کرد.
وی با اشاره به احتمال وقوع سونامی در گیلان افزود: دریای کاسپین بزرگترین آبگیر بسته زمین است و با توجه به حجم آب آن و عمق زیادش با دریاهای اقیانوسی مثل دریای سیاه ، دریای بالتیک و دریای زرد قابل قیاس است. نتیجه بررسی های متعددی که در مورد پتانسیل خطر وقوع سونامی در سواحل جنوبی دریای خزر انجام شده بیانگر آن است که حداکثر ارتفاع امواج سونامی احتمالی در سواحل جنوب غربی کاسپین در استان گیلان به ۵ متر ممکن است برسد.
گفتنی است دکتر مهدی زارع ، رئیس مرکز پیش بینی زلزله پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله است و مراتب علمی خود تا مقطع کارشناسی ارشد را در ایران گذرانده و در مقطع دکترا با درجه عالی از دانشگاه گرنوبل فرانسه فارغ التحصیل دکترای زلزله شناسی شده است. او هم اکنون استادیار دانشگاه است و به تدریس واحد های دانشگاهی زلزله شناسی می پردازد.
D4 D3 D2 D5 D6

Share